۲۷۰۰ تشکل اجتماعی ثبت شده در حوزه زنان/۳ میلیون زن سرپرست خانوار داریم

از افزایش ایمنی مادران باردار، ثبت ۲۷۰۰ تشکل اجتماعی در حوزه زنان و خانواده، آمار ۳ میلیونی زنان سرپرست تا ضرورت حضور زنان در شورای عالی مجازی را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید؛

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز اظهار کرد: همدلی، همفکری و همکاری سه شاخصه مهم است که برای ساخت فردای ایران به آن نیاز داریم، اگر به این مهم توجه شود در آینده شاهد حضور زنان موفق‌تری در ایران اسلامی خواهیم بود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید به‌ دور از خشونت با شهروندان برخورد کرد، افزود: زنان برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف باید از امروز خود را آماده کنند زیرا ممکن است در جامعه سخت‌تر قضاوت شده و به آن‌ها سخت‌تر اعتماد شود.

اسماعیلی‌فرد در خصوص تعریف نخستین شاخصه زن موفق ایران اسلامی، گفت: این بانوی شایسته در گام نخست در ساحت مادری و همسری توانایی ایجاد خانواده شاد، سالم و متعالی را دارد، گام دوم فعالیت زن موفق ایرانی در راستای تولید کالای ایرانی است و او کارآفرین و فعال اقتصادی نیز است.

وی افزود: زن موفق و شاخص انقلاب اسلامی ایران به‌جای تفکر کارمندی به‌سوی ایده‌های کارآفرینی و ارزش‌آفرینی حرکت می‌کند؛ وی روحیه ایثار، فداکاری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی دارد.

مدیرکل امور بانوان استانداری البرز بیان کرد: زن شاخص انقلاب اسلامی در هر مسئولیت کاری که باشد موفق و مسئولیت‌پذیر است و با افتخارآفرینی در عرصه‌های مختلف ورزشی، علمی و یا فرهنگی می‌ایستد و پرچم ایران اسلامی را به اهتزاز درمی‌آورد.

پیاده‌روی موجب کاهش نارسایی قلبی در زنان می‌شود

محققان عنوان می‌کنند جایگزین موثر ورزش کردن برای زنان مسن پیاده‌روی تند است که ریسک ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش خواهد داد. همراه با افزایش سن، بدن ضعیف‌تر شده و انجام ورزش با تجهیزات ورزش سنگین برای افراد مسن آسان نخواهد بود همچنین ریسک نارسایی قلبی با افزایش سن بالا می‌رود که در نارسایی قلبی، قلب به حدی ضعیف می‌شود که قادر به پمپاژ خون کافی برای تامین نیاز بدن نیست، پیاده‌روی، به عنوان نوعی ورزش، یکی از بهترین ورزش‌ها محسوب می‌شود و از سوی متخصصان و پزشکان سراسر دنیا توصیه می‌شود.

محققان بیمارستان سنت وینسنت ماساچوست دریافتند زنان بالا ۶۰ سال سه برابر بیشتر در معرض ریسک نارسایی قلبی قرار دارند و زنان مسن که در دوره پس از یائسگی قرار دارند که ۴۰ دقیقه یا بیشتر پیاده‌روی دارند، ۲۱ تا ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر نارسایی قلبی در مقایسه با سایر زنان قرار دارند همچنین زنانی که با سرعت متوسط یا بالا پیاده‌روی می‌کنند در مقایسه با زنان با سرعت پیاده‌روی عادی، به ترتیب ۲۶ و ۳۸ درصد کمتر در معرض نارسایی قلبی قرار می‌گیرند.

دلیل میگرن زنان چیست؟

سردردهای میگرنی به صورت دردهای ضربه‌ای و تپش‌دار در نقطه‌ای از سر توصیف می‌شود و معمولا نیمی از مغز را دربر می‌گیرد، مدت زمان این درد بین ۴ تا ۷۲ ساعت است و زندگی فرد را مختل می‌کند.

معمولا این افراد نسبت به صدا و نور حساس می‌شوند و بیماری آنان با این دو عامل افزایش می‌یابد. رژیم غذایی، استرس و تغییرات هورمونی در میزان و شدت این بیماری نقش مهمی دارد، طبق آخرین آمار انستیتو ملی سلامت، حدود ۱۰ درصد از افراد سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند و تعداد مبتلایان خانم ۴ برابر آقایان است.

مطالعات محققان دانشگاه میگل هرناندز در اسپانیا نشان می‌دهد هورمون‌های جنسی بر سلول‌های اطراف عصب سه قلو و رگ‌های خونی درون مغز تاثیر می‌گذارند و به همین دلیل بروز دردهای میگرنی در زنان چهار برابر شایع تر از مردان است، جنسیت یک عامل مهم در شدت و تکرار دردهای مزمن از جمله میگرن است.

این مطالعه نشان می‌دهد استروژن به عنوان یکی از مهمترین هورمون‌های زنانه در سنین بلوغ تا یائسگی، نقش مهمی در تحریک سلول‌ها و بروز دردهای میگرنی دارد. گرچه نقش هورمون‌های جنسی در بروز دردهای مزمن تایید شده است، ولی مکانیسم‌های مولکولی و سلولی دودیسی جنسی تحت بررسی دقیق است.

ادامه این مطالعات نشان می‌دهد هورمون‌هایی مانند تستوسترون در برابر میگرن نقش محافظتی دارند، ولی برخی هورمون‌ها مانند پرولاکتین میگرن را شدیدتر می‌کنند، محققان بر این باورند توجه به نقش هورمون‌ها در بروز میگرن می‌تواند به تولید داروهای موثر منجر شود.

ضرورت حضور زنان در شورای عالی فضای مجازی

سادینا آبائی در اجلاس بانوان برند آفرین با محوریت برندهای بین‌المللی گفت: سال‌ها قبل فضای مجازی فناوری، تحمیلی و لوکس شناخته می‌شد ولی اکنون ثابت شده که برای ساختن دنیای فاقد مرز و در روند توسعه جهانی، فضای مجازی بهترین ابزار است، اما متاسفانه به دلیل شناخت اندک سیاست‌گذاران از این فضا، شاهد برخورد سلیقه‌ای و بروز محدودیت‌هایی هستیم که با آموزش صحیح می‌توان آن‌را به فرصتی بی‌نظیر تبدیل نمود.

وی با اشاره به این‌که معایب شبکه‌های اجتماعی مخصوصا نقض حریم خصوصی افراد در آن بر کسی پوشیده نیست، افزود: این یک امر بدیهی است که تکنولوژی مخصوصا فضای مجازی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند اما جدا از معایبی که وجود دارد، این فضا فرصت‌هایی را در اختیار کاربران مخصوصا کارآفرینان و مشاغل خانگی قرار می‌دهد که بی‌انتهاست و بهره‌برداری از آن می‌تواند اقتصاد یک کسب و کار را متحول کند.

رئیس هیات مدیره شبکه علمی ایران به اهمیت فضای دیجیتال در جهت رشد و رونق کسب وکار در مناطق محروم و مخصوصا زنان کارآفرین اشاره کرد و اظهار داشت: حضور فعال زنان شاغل و کارآفرین در لایه‌های مدیریتی و تصمیم گیری، مخصوصا کسب و کارهای دیجیتال و در دسترس بودن امکانات سایبری در خانه‌ها و مدارس، این ضرورت را ایجاب می‌کند تا پیشنهاد کنیم از حضور زنان نیز در تشکیل شورای عالی فضای مجازی، به عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور استفاده شود.

وی افزود: طبیعتا با توجه به جایگاه زنان کشور هم از نگاه کارآفرینی و هم از نگاه وظایف تربیتی، اجتماعی و مدیریتی که در خانواده دارند، حضور زنان می‌تواند اهداف شورا را پر بربارتر از قبل کند.

آبائی با بیان این‌که نیاز است اقشار جامعه خصوصا کارآفرینان، آموزش لازم و مفید را در نحوه بهره‌برداری از فضای مجازی ببینند، گفت: در شرایط بحرانی که امروز کشور با آن روبه‌روست، اقتصاد دیجیتال بسیار کمک‌کننده است چرا که با استفاده از ابزارهای آن می‌توان وارد بازار وسیع جهانی شد و محصولات خود را بدون محدودیت‌های موجود در امر بازاریابی سنتی، دردسترس مصرف‌کننده نهایی قرارداد.

۳ میلیون زن سرپرست خانوار داریم

استاندار تهران با اشاره به لزوم پیشرفت زنان در دو شاخص اقتصاد و سیاست گفت: در جامعه هنوز سه میلیون زن سرپرست خانوار داریم که واقعاً به لحاظ اقتصادی توانمند نیستند و اگر  واقعا می‌خواهیم در ابعاد مختلف به توسعه دست یابیم شرط آن مشارکت همه آحاد جامعه است و نباید میان اقشار و سنین مختلف خط‌کشی کنیم.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند بیان کرد: اگر به شرط مشارکت اجتماعی باور داشته باشیم باید در جامعه از خلاقیت این قشر استفاده کنیم و خانم‌ها تاکنون در بخش‌های مختلف پیشرفت کرده‌اند اما برای پیشرفت آنها در دو شاخه هنوز باید کار کنیم که یک شاخه در سیاست و مدیریت آنها در این عرصه و دیگری شاخص اقتصادی است.

محسنی بندپی با بیان اینکه باید روی شاخص اقتصادی و پیشرفت خانم‌ها در این حوزه خیلی کار کنیم، عنوان کرد: خانم‌ها نباید در مقوله اقتصاد آسیب‌پذیر باشند و در جامعه هنوز سه میلیون زن سرپرست خانوار داریم که واقعا به لحاظ اقتصادی توانمند نیستند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد برای پیشرفت زنان در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: نهادهای مردمی دیده‌بان هستند و می‌توانند دستگاه‌های دولتی را رصد کنند نباید تشکل‌ها را رها کنیم و فعالان این حوزه می‌توانند کمک‌ حال دولت باشند.

۲۷۰۰ تشکل اجتماعی زنان و خانواده به ثبت رسیده است

معاون رئیس جمهور در امور زنان وخانواده گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ تشکل اجتماعی زنان و خانواده به ثبت رسیده که نسبت به پیش از انقلاب‌اسلامی رشد چشمگیری داشته است.

معصومه ابتکار عصر اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب‌اسلامی ۲۰ تشکل در حوزه زنان به ثبت رسیده بود که تعداد آن در شهرستان‌ها نادر بود اما در حال حاضر تنها در حوزه محیط‌زیست ۹۰۰ تشکل فعال است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان وخانواده با بیان این که وضعیت جامعه زنان بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی ارتقا یافته است، گفت: شاهد نرخ رشد علم و تحصیل زنان و حضور آنها در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعه هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با پشت سر گذاشتن مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، آینده خوبی را برای بانوان در پیش رو خواهیم داشت  باید تجربیات موفق و نوآوری‌ها ثبت و منتقل شود تا سازمان‌ها، بسیج اجتماعی را برای پیشبرد اهداف جامعه بانوان پیگیری کنند.

ابتکار تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد در دولت مصوب شده‌اند از این رو می‌توانند نقش کلیدی در برنامه ریزی‌های منطقه‌ای و کارگروه‌های مختلف اجتماعی داشته باشند ضمن این که در تنظیم برنامه توسعه ششم کشور نیز از توانمندی آنان استفاده شده است.

وی با بیان این که سازمان‌های مردم نهاد مردم را به سمت توان‌افزایی سوق دهند گفت: در حال حاضر تحریم‌های ناجوانمردانه، جنگ اقتصادی و روانی برای مردم به وجود آورده است که باید شرایط توان‌افزایی برای مردم ایجاد شود تا معیشت خود را تامین کنند.

ابتکار با تاکید بر این که سازمان‌های مردم نهاد نقش دیده‌بانی دارند گفت: اگر سازمان ها نگاه تخصصی و استقلال داشته باشند می‌توانند با نقد منطقی و منصفانه، کاستی را در دولت متذکر شوند و نگاه نوینی ارائه کنند   وسازمان های مردم نهاد سرمایه‌ای برای آینده کشورمان هستند که اگر سازوکارهای ساختاری و مدیریتی را با نظارت‌های کافی پیش نبرند با آسیب مواجه می‌شوند.

افزایش ایمنی مادران باردار بالای ۳۵ سال

طی سال‌های گذشته درصد مادران باردار بالای ۳۵ سال کمتر از ۱۸ درصد بود و اکنون این رقم به ۳۰درصد افزایش یافته است و این موضوع نشان دهنده توجه ویژه به موضوع زایمان ایمن است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: طی سال‌های گذشته درصد مادران باردار بالای ۳۵ سال کمتر از ۱۸ درصد بود و اکنون این رقم به ۳۰درصد افزایش یافته است و این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه به موضوع زایمان ایمن است.

علیرضا رییسی اظهار داشت: بحث تحت پوشش قرار دادن داروهای ناباروری در کشور از جمله مواردی است که وزارت بهداشت به آن توجه دارد.

وی با بیان اینکه باید مراقبت از زنان باردار را در دوران پرخطر بیشتر مورد توجه قرار دهیم، گفت: طی سال‌های گذشته درصد مادران باردار بالای ۳۵ سال کمتر از ۱۸ درصد بود و اکنون این رقم به ۳۰درصد افزایش یافته است و این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه به موضوع زایمان ایمن است.

وی درخصوص سیاست جمعیتی وزارت بهداشت گفت: سیاستی که در سطح شبکه داریم، آموزش مهارت فرزندآوری و مهارت زندگی برای گروه‌های سنی مختلف است و از سطح مدارس تا سایر بخش‌ها این آموزش‌ها در حال ارایه شدن است.

کد خبر 368353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.