شعار هفته سلامت مردان "مردم فعال‌تر، برای جهانی سالم‌تر" است

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شماره یک گفت: هفته اول اسفندماه با عنوان سلامت مردان نامگذاری شده است که شعار امسال آن "مردم فعال‌تر، برای جهانی سالم‌تر" اعلام شده است که این خود گویای تاثیرات شگرف ورزش در حوزه‌های مختلف زندگی است.

مریم مزروعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، هفته اول اسفندماه با عنوان سلامت مردان نامگذاری شده است که شعار امسال آن "مردم فعال‌تر، برای جهانی سالم‌تر" اعلام شده است.

وی با توجه به شعار این هفته، ورزش را در حوزه‌های مختلف زندگی افراد موثر دانست و افزود: ورزش تاثیرات بسیاری در موضوعات مختلف اعم از شخصیت انسان، اجتماعی شدن انسان‌ها، کاهش اضطراب و بیماری‌ها، سلامت سالمندی و رعایت اخلاق دارد.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شماره یک با بیان اینکه انجام ورزش در شخصیت اجتماعی  افراد موثر است تصریح کرد: ورزش افراد را از فردگرایی و خودمحوری خارج کرده و رشد روحیات طبیعی را در فرد بهبود می‌بخشد که در نتیجۀ شکوفا شدن این استعداد، فرد با سایر افراد اجتماع آسانتر ارتباط برقرار کرده و در کنار آنها زندگی مثبتی خواهد داشت.

وی در خصوص نقش ورزش بر فرهنگ کشورها گفت:  ورزش، تأثیرات بسیاری بر باورها، ارزش‌ها، مهارت‌ها و نگرش‌های افراد دارد همچنین بخش مهمی از فرهنگ ملل در جهان معاصر است چنانچه اعلام موفقیت در مسابقات ملی و بین‌المللی میلیون‌ها نفر را شاد و شکست در برنامه‌ها مردم را غمگین می‌کند.

ورزش تمرین تفکر واقع‌گرایانه و پرهیز از تفکر ذهن‌گرایانه است

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شماره یک با بیان اینکه ورزش، تمرین تفکر واقع‌گرایانه و پرهیز از تفکر ذهن‌گرایانه است، افزود: ابعاد غیرمادی فرهنگ نظیر اعتقادات، آداب و رسوم و ارزشها همچنین ابعاد مادی آن نظیر معماری و تکنولوژی تحت تاثیر ورزش وارد سیر تکاملی می‌شوند.

مزروعی شرکت در برنامه‌های ورزشی را زمینه‌ساز  بروز شخصیت و ماهیت افراد دانست و تصریح کرد: در روند برنامه‌های ورزشی خصایص انسانی و رعایت قوانین جایگزین رفتار و اعمال ناشایست می‌شود و این رفتارها را کاهش می‌دهد.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شماره یک در خصوص کاهش افسردگی توسط انجام حرکات ورزشی گفت: بررسی روانپزشکان نشان می‌دهد روزانه ۳۰ تا ۳۵ دقیقه انجام حرکات ورزشی می‌تواند آثار و عوارض افسردگی را تا نصف کاهش دهد و به طور قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش غم و اندوه، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد احساس موفقیت و افزایش خلاقیت‌های فردی می‌شود.

وی ورزش را یک امر فیزیولوژیک فراهم‌کننده آرامش در افراد دانست و افزود: استرس یکی از عمومی‌ترین مشکلات افراد جامعه است و ورزش یکی از ساده‌ترین ابزارهای کنترل آن است چرا که انجام حرکات ورزشی چنانچه با بیماری شخص در تضاد نباشد در نگهداری سلامت جسم و روان، بهزیستی فرد و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها از مهم‌ترین عوامل به شمار می‌رود.

ورزش عامل دستیابی به ارزش‌های اجتماعی است

مزروعی در خصوص نقش ورزش در پرکردن اوقات فراغت تصریح کرد:  فراغت، کار یا بیکاری نیست، بلکه یک تجربه با ارزش زندگی است و از دیدگاه جامعه‌شناسان، گذران اوقات فراغت با ورزش از غیرپویا شدن و به انحراف رفتن توانایی‌های افراد جامعه به‌ویژه جوانان جلوگیری می‌کند و در مقابل، قابلیت تولید و بهره‌وری آنها در قالب‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی را بیشتر تقویت می‌کند.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شماره یک با بیان اینکه در نتیجه تمرینات ورزشی مداوم، میزان جریان خون در مغز افزایش می‌یابد اظهار کرد: افزایش جریان خون موجب اکسیژن‌رسانی و تغذیه بهتر نرون‌های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می‌کند. این تأثیر خود موجب پیشگیری از فراموشی و زوال توانمندی‌های ذهنی در سالمندی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با ورزش می‌توان به ارزش‌های اجتماعی دست یافت افزود: محیط صمیمانه و مطلوب ورزشی اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی است و محیط ورزشی مناسب باعث می‌شود زنان و دختران با روی آورن به گروه‌های ورزشی با افراد ارتباط برقرار کرده و سازگاری بهتری در زندگی خود حاصل کنند.

 

کد خبر 368343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
    0 0
    عالی