جایگاه مردم در اداره امور شهر مشخص شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: اگر مدیریت شهری نتواند جایگاه‌ مردم را اداره امور شهر تعریف کند سرخوردگی و احساس مفید نبودن در شهروندان پدید می‌آید و آنها خود را در سرنوشت شهر اصفهان شریک نخواهند دانست.

فرزاد مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف در خصوص رابطه فرهنگ شهروندی، مشخص نبودن جایگاه و مسئولیت مردم در اداره امور شهر است که در این خصوص جای خالی شورایاری‌های محلی به عنوان مکانی مناسب جهت پرورش و آموزش شهروند فعال و مسئولیت‌پذیر در شهر اصفهان احساس می‌شود، جایی که افراد در کوچکترین ساختار سکونتگاهی بتوانند مسئولیت بهبود محیط اطراف خود را در دست گرفته و برای آن تلاش کنند.   

وی افزود: اگر مدیریت شهری نتواند این جایگاه‌ها را برای شهروندان اصفهان تعریف کند سر خوردگی و احساس مفید نبودن در شهروندان پدید می‌آید و آنها خود را در سرنوشت شهر اصفهان شریک نخواهند دانست و نخستین اثر آن رکود اقتصادی خواهد بود.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: شهروند در مفهوم عام به تک تک افرادی که در یک جامعه یا یک کشور، شهر و روستا زندگی می‌کنند، اطلاق می‌شود، که بخشی از فرهنگ شهروندی بر حقوق افراد متمرکز است زیرا این حقوق موجب همکاری مداوم با یکدیگر، تدوین اصول عدالت اجتماعی، تفکر انتقادی و سیستماتیک به موضوعات، ارزیابی و ارائه راه حل برای موضوعات به دور از خشونت، انطباق اصول زندگی با مسائل زیست محیطی و در نهایت ساخت آینده‌ای روشن و مشارکت‌پذیری دموکراتیک خواهد شد.

این کارشناس شهرسازی تاکیدکرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های فرهنگ شهروندی این است که شهروند بتواند حقوق و مسئولیت‌های شخصی، شغلی و حرفه‌ای خود را درک و در گفتمان‌ها و انجمن‌های اجتماعی مشارکت و در صدد ارتقاء دانش، مهارت و نگرش خود باشد و همچنین کارآفرین بوده و بتواند مولد و خلاق بوده و در پیشبرد اهداف شهر و یا منطقه جغرافیایی خود تاثیرگذار باشد.

مومنی اضافه کرد: سه عنصر اصلی و تشکیل دهنده فرهنگ شهروندی شامل شهر، شهروند و مدیریت شهری با چالشی جدی رو به رو خواهد بود، این در حالی است که این سه عنصر باید بتوانند سه مشکل عدم ضمانت اجرایی در مسئولیت‌ها نسبت به یکدیگر، ابهام در قوانین و یا سوء استفاده از آن‌ها هر یک به نفع خود؛ خلاء قوانین در مواجهه با یکدیگر در فضایی شفاف و دموکراتیک را حل و فصل کنند.

کد خبر 368336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.