میزان تحقق‌پذیری طرح‌های جامع و تفصیلی کشور کمتر از ۱۵ درصد است

شهردار تنکابن گفت: در حال حاضر میزان تحقق‌پذیری طرح‌های جامع و تفصیلی در کشور کمتر از ۱۵ درصد است و این نشان می‌دهد در این راستا مسیر مناسبی را انتخاب نکرده‌ایم.

محمد زرودی در حاشیه برگزاری نمایشگاه مدیریت شهری و روستایی در گفت و گو با ایمنا اظهارکرد: تهیه سند راهبردی برای شهرها و استان‌ها می‌تواند به فضاسازی شهر در حوزه‌های مختلف کمک کند.

وی با بیان اینکه یکی از نشانه‌های توسعه پایدار توجه به حوزه‌های زیست‌محیطی است، افزود: توجه به حوزه‌های زیست محیطی، انسان محور بودن شهرها و مسایل دیگر می‌تواند توسعه پایدار را برای شهرها به همراه داشته باشد.

شهردار تنکابن تاکید کرد: برای تحقق شهرهای زیست‌پذیر، باید فعل خواستن در شهروندان وجود داشته باشد، زیرا اگر مدیریت شهری و شهرداری ها یکسویه حرکت کنند، هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: مشارکت مردم به عنوان بازوان اجرایی و مجریان سیاست‌های مدیریت شهری، تاثیر زیادی در تحقق شهر زیست‌پذیر و ایده‌آل خواهد داشت.

زرودی با بیان اینکه برای زیست‌محور شدن شهرها باید اقدامات موثری توسط شهرداری‌ها با مشارکت مردم انجام شود، تصریح کرد: البته اگر تنها انتظار داشته باشیم که تمام اقدامات از سوی شهرداری انجام شود، موفقیتی نخواهیم داشت، زیرا در  ۵۰ درصد متولیان شهری باید فعل خواستن وجود داشته باشد و ۵۰ درصد باقی مانده مشارکت شهروندان در هر شهری را می‌طلبد؛ نمی‌توان پلان مشخصی در شهرهای مختلف پیاده‌سازی کرد چون اقلیم شهرها با هم متفاوت است.

شهردار تنکابن با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰۰ شهر کشور کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارند، گفت: باید با تدوین سند آمایش سرزمین به مسایل مهم شهرها توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه امروزه شهرها در حوزه سیما و منظر شهری دچار لجام گسیختگی شده است، افزود: علت اصلی آن طرح‌هایی است که به عنوان سند بالادستی برای شهرها تعریف می‌شود، به عنوان مثال برای شهرهایی با جمعیت کمتر «طرحهای هادی» و شهرهایی با جمعیت بالاتر «طرح‌های جامع تفصیلی» تعریف شده این در حالی است که در طرح‌های جامع و تفصیلی توجه ویژه ای به حوزه ساخت و ساز ها و فضاسازی و منظر شهری نشده است.

زرودی تاکید کرد: اگر ضوابط سیما و منظر شهری هنگام تهیه طرح‌ها در حوزه ساخت و ساز مورد توجه قرار گیرد، شهرسازی ما بر اساس استانداردها خواهد بود.

کد خبر 368319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.