از مشاهده مار دو دست در کلات تا فداکاری محیط بان یزدی

مجروح شدن یک محیط بان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز، ابراز نگرانی رییس سازمان محیط زیست از میزان استفاده پلاستیک در کشور، "نذر طبیعت" برای حیات وحش اصفهان، ساخت سامانه نمکزدایی خودجوش توسط متخصصان داخلی، چرای بی رویه شتر در تالاب کجی و آغاز مهاجرت قوها از کشور را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گونه‌ای از مار دو دست در شهرستان کلات خراسان رضوی مشاهده شد؛ این مار دو دست در واقع نوعی مارمولک یا سمندر نادر در منطقه‌ای از کشور مکزیک است که توسط یک عکاس طبیعت در شهرستان کلات کشف و عکس‌برداری شده است. طول این مار یا مارمولک یا سمندر نادر از ۳۰ سانتی‌متر تا یک متر می‌رسد.این جانور دارای دو دست کوچک است که این جانور دوزیست را برای حفر زمین کمک می‌کنند.

قوها تغییر اقلیم را حس کرده اند

علی محمد دعاگو رئیس اداره محیط زیست محمودآباد با اشاره به درک قوها از تغییر اقلیم اظهار کرد: امسال همانند سال‌های گذشته با گرم شدن هوا قوهای مهاجر مسیر بازگشت به سرزمین مادری‌شان را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه با گرم شدن هوا و گذشت ۵ ماه از حضور پرندگان مهاجر در تالاب سرخرود، سفر پرندگان به سرزمین مادری‌شان آغاز شده است،گفت: نخستین گروه قوهای مهاجر در ۱۶ بهمن، آماده سفر از تالاب سرخ رود به مقصد سیبری شدند.

دعاگو ضمن ابراز نگرانی از حضور کم پرندگان مهاجر با توجه به گرم شدن هوای منطقه، افزود: این رویه نشان دهنده گرم شدن هوا و تهدیدات جدی تغییرات اقلیمی بوده که پرندگان مهاجر آن را به خوبی درک و خود را با این تغییرات وفق دادند.

وی با بیان اینکه بازگشت پرندگان به سرزمین مادری به دلیل زاد و ولد و تخم‌گذاری بسیار مهم است، تصریح کرد: زاد و ولد و تخم‌گذاری این پرندگان تکمیل کننده چرخه زندگی این موجودات زیبا است.

مجروح شدن محیط بان یزدی در جریان دستگیری شکارچی حرفه ای

یک محیط بان حین گشت و پایش در مناطق حفاظت شده استان یزد با شکارچیان غیرمجاز درگیر و از ناحیه سر و دست مجروح شد.

علی خوابگه محیط بان یزدی حین گشت و کنترل منطقه و درگیری با شکارچیان غیرمجاز از ناحیه سر و دست مجروح شد با حضور ماموران نیروی انتظامی در محل گشت و بازرسی ۲ نفر از متخلفان دستگیر و جهت تکمیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

خروجی سد زاینده رود بامداد روز یکشنبه  ۲۸ بهمن ماه کاهش یافت

محمود چیتچیان مدیر سد و نیروگاه زاینده رود شرکت آب منطقه ای اصفهان با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر ذخیره آب سد زاینده رود ۱۳۴ میلیون مترمکعب و حدود ۱۰ درصد کل گنجایش مخزن آن است، ورودی سد ۳۰ مترمکعب بر ثانیه گزارش شده است. 

وی افزود: بر اساس تصمیمی که با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان استان گرفته شد ، از بامداد هشتم بهمن ماه خروجی آب از سد زاینده رود به مدت ۲۰ روز افزایش یافته بود .

چیتچیان اضافه کرد: بارش های اخیر که بیشتر به صورت برف بوده و تاکنون تاثیری به عنوان روان آب نداشته است ، گفت: بارش‌ها در ایستگاه شاخص چلگرد تاکنون ‌هزار و ۲۰۰میلی متر ثبت شده است.

شنیدن آوای مرال‌های در دیلمان و درفک بیشتر شد

لطیف جواهردشتی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل در این باره  گفت: منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک به لحاظ زیستگاه مرال بسیار در گیلان حائز اهمیت است و بیشترین جمعیت این گونه در همین منطقه مشاهده می‌شود. امنیت و غذا یکی از مؤلفه‌های مهم حفظ و ازدیاد جمعیت گونه‌های جانوری است و خوشبختانه در حال حاضر تا حدود مناسبی این مؤلفه ها برای مرال های سیاهکل موجود است.

وی افزود: بر اساس آوا شنوایی و مشاهدات عینی که در این منطقه صورت گرفته امسال آوای مرال ها بیش از سال‌های گذشته شنیده شده است و این امر مایه خوشحالی است.

جواهردشتی درخصوص شکارچیانی که طمع به شکار مرال های این منطقه دارند، گفت: شامگاه گذشته یگان هوشیار و ساعی حفاظت محیط زیست سیاهکل در منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک پس از وصول اطلاعات از سوی مخبران و علاقه‌مندان به طبیعت مبنی بر حضور شکارچی در، طی گشت زنی و ساعتی در کمین ماندن پس از رؤیت دو نفر شکارچی به همراه دو قلاده سگ شکاری با اسلحه نسبت به دستگیری آنان اقدام کردند.

اجرای طرح ملی محیط یار در مدارس شهرستان چادگان

طی هماهنگی با اداره آموزش و پرورش چادگان طرح ملی محیط یار و مدیریت مصرف آب و انرژی در ۱۱ مدرسه این شهرستان (شامل مدارس شهر چادگان ، شهر رزوه ، روستاهای اورگان ، فراموشجان ، علی آباد ، کمیتک ، چنارود شمالی و چنارود جنوبی) برگزار شد

هدف از اجرای این طرح، توسعه فرهنگ زیست محیطی است و دانش آموزان به عنوان حافظان محیط زیست از هرگونه آسیب به محیط زیست جلوگیری و مسائل‌آموزشی در زمینه محیط زیست را به دیگران توصیه می کنند.

تخریب ۳۵ حلقه چاه ذغال در بیابان های اطراف شهر قم

سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این باره اظهار کرد: ۳۵ حلقه چاه ذغال در منطقه ای در بیابان های اطراف شهر قم، پس از شناسایی و اعلام به صاحبان چاهها برای جمع آوری وسایل و تجهیزات خود، با دستور مقام قضایی و با حضور نیروی انتظامی تخریب شدند.

وی با بیان اینکه چاههای ذغال و کوره های سرب که به صورت مخفیانه فعالیت می کنند، بلافاصله پس از شناسایی و صدور اخطاریه های لازم، تخریب و یا پلمب می‌شوند، خاطرنشان کرد: این اداره کل در راستای تأمین امنیت روانی و سلامت عمومی جامعه، با واحدهای آلاینده زیست محیطی قاطعانه برخورد خواهد کرد.

موسوی مشکینی در پایان با اشاره به تصویب دستورالعمل های اجرایی قانون هوای پاک، تصریح کرد: اجرای قوانین و ضوابط زیست محیطی در استان قم با جدیت در حال پیگیری بوده و واحدهای صنعتی باید برای بهره مندی از فناوری های نوین و کاهش آلودگی تلاش مضاعفی داشته باشند.

"نذر طبیعت" خیر دوستدار محیط زیست برای حیات وحش اصفهان

مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره اظهار کرد: یک خیر علاقمند به محیط زیست از استان فارس برای خرید علوفه حیات وحش استان اصفهان ۱۰ میلیون تومان نذر طبیعت کرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از خیران زیست محیطی از جمله این دوستدار محیط زیست ساکن در استان فارس تمایلی به اعلام نام خود در این زمینه ندارد، خاطرنشان کرد: مشارکت خیرین و گروه های مردمی در راستای حفاظت پایدار از محیط زیست امری بسیار ارزشمند است و نذر طبیعت اقدامی است که در سالهای اخیر و به منظور حمایت و حفاظت از طبیعت از طرف خیران و دوستداران محیط زیست انجام می شود.

جمشیدیان ضمن قدردانی از کمک های سالهای اخیر خیرین محیط زیست گفت: با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر مناطق حفاظت شده طی این سالها، خیران و دوستداران طبیعت از سراسر کشور برای وحوش مناطق تحت مدیریت محیط زیست اصفهان نذر محیط زیستی کرده اند.

سیلاب‌ به هورالعظیم جان دوباره بخشید

مسعود باقرزاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تالاب هورالعظیم پرآب شده است، گفت: آبگیری هورالعظیم به‌طور قطع در کنترل گرد و غبار منطقه و تلطیف هوا تاثیر خواهد داشت و بقای شرایط موجود در گروی تامین حق‌آبه این تالاب از سوی وزارت نیرو است.

وی وضعیت تالاب هورالعظیم را تحت تأثیر بارش‌های سیلابی اخیر مطلوب ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر جنوب غرب کشور طی سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهارکرد: در هفته‌های اخیر بارش‌ها در سه حوضه آبی کرخه، دز و مارون بیش از حد نرمال گزارش شده است.

باقرزاده کریمی گفت: میزان آب ورودی به سد کرخه بیش از حد نرمال بوده است و وزارت نیرو نسبت به بازکردن دریچه سد و هدایت آب به سمت تالاب هورالعظیم اقدام کرده است. در نتیجه این بارش‌ها، هورالعظیم پرآب شده است و حتی قصد داریم که حوضچه‌های چهار و پنج این تالاب را با وارد کردن آب‌های جدید پرکنیم. این اقدام به‌طور قطع به زنده‌سازی تالاب کمک زیادی می‌کند.

وجود ۲۸ کانون آلودگی و تولید بو در مسیر فرودگاه امام (ره)

کیومرث کلانتری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: متأسفانه از بین کانون‌های آلاینده و ایجادکننده بو در مسیر فرودگاه امام(ره)، مجتمع دام‌گستر تاکنون هیچ اقدامی را برای کنترل بو انجام نداده است.

وی با بیان اینکه وضعیت کیفیت هوای تهران نسبت به دوره پنج ساله گذشته بهبود پیدا کرده است به بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام (ره) اشاره کرد و افزود: ۲۸ کانون آلودگی و تولید بو در مسیر این فرودگاه وجود دارد که از این بین سه کانون اصلی فاضلاب شهرستان‌های اسلامشهر، واوان، رباط کریم و بهارستان و پسماندهای آراد کوه و مجتمع‌های دام و طیور در اولویت قرار دارد.

برای رفع این بوی نامطبوع و منشا یابی آن، محیط زیست مطالعاتی را انجام داد و در نهایت به این نتیجه رسید که پنج منشأ بر ایجاد بوی نامطبوع تأثیرگذار هستند که عبارتند از شرکت کشت و صنعت لبن، مجتمع دام‌گستر، دامداری قدرتی، کشتارگاه زربال طیور و کشتارگاه دام فجر،  این منشاهای تولید بو در حال حاضر اقداماتی برای رفع بوی نامطبوع انجام داده‌اند و در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که ۸۵ میلیارد تومان بودجه برای رفع بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام نیاز است.

تاراج جنگل های شمال غرب

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از کشف و ضبط  ۴۵۰ تن قاچاق چوب در این  استان در سال جاری خبر داد.

سرهنگ یوسفعلی ابراهیم پور با بیان اینکه میزان قاچاق چوب در استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است افزود: قاچاق چوب در سال گذشته و در سطح استان آذربایجان  بسیار محدود بود اما در سال جاری تاکنون ۴۵۰ تن قاچاق چوب کشف و ضبط شده است که مقصد بیش از ۹۰ درصد آنها استان‌های شمالی کشور بوده است.

وی اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال کشور را اصلی ترین عامل افزایش پدیده قاچاق چوب در سطح استان، عنوان و تصریح کرد: اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال از سه سال گذشته و برنامه ریزی نداشتن دقیق در راستای تعدیل فعالیت کارخانه‌های کاغذسازی و چوب بری مناطق شمالی کشور موجب گسترش پدیده قاچاق چوب در سطح کشور شد که از ابتدای سال جاری این پدیده در شمال غرب کشور و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نمود بیشتری پیدا کرده است.

حفاظت از محیط زیست با سامانه نمک‌زدایی خودجوش

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان موفق به تصفیه آب‌های شور و فوق شور و تولید آب خالص شدند که به موجب آن از ورود مواد مضر پساب‌ها به محیط زیست جلوگیری می‌شود.

محمد نورصالحی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اعلام این خبر اظهار کرد: نخستین سامانه بومی نمک‌زدایی خودجوش به عنوان طرح کلان ملی با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری در مرحله تولید نیمه‌صنعتی قرار دارد و در آینده نزدیک به مرحله صنعتی می‌رسد. تکمیل این طرح منجر به گامی مثبت در راستای افزایش توان ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود 

نورصالحی در توضیح عملکرد این دستگاه، اظهار کرد: این دستگاه با استفاده از فرآیندهای ترمودینامیکی قادر به تصفیه آب‌های شور و فوق شور و پساب‌های صنعتی حاوی مواد مضر است تا از ورود این مواد به محیط زیست و چاه‌های کشور جلوگیری شود.

وی افزود: در شرایط فعلی تصفیه این آب‌ها از طریق تبخیر پساب یا شورابه در استخرها انجام می‌شود که بخشی از آن به زمین نفوذ کرده و عامل تخریب زیست محیط را فراهم می‌آورد، درحالی که سامانه نمک‌زدایی خودجوش به روش تبخیری، تقطیری نمک خشک و آب خاص را جدا می کند.

چرای بی رویه شتر به حوضه آبریز تالاب کجی خسارت وارد می کند

چرای بی رویه شتر خسارت های زیادی به پوشش گیاهی حوزه آبریز تالاب کجی نهبندان وارد می کند و تهدیدی برای ادامه حیات تنها تالاب استان است.

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان این مطلب افزود: باید با کمک جوامع محلی چرای بی رویه دام در حاشیه این تالاب مدیریت و کمتر شود و با توسعه گردشگری اشتغال جایگزین برای جوامع محلی ایجاد شود.

وی گفت: کاهش چرای دام ضامن بقای حیات تالاب و به نفع جوامع محلی شهرستان است چرا که در صورت خشک شدن، تالاب کجی نهبندان به یکی از کانون های ریزگرد و گرد و غبار شهرستان و استان تبدیل خواهدشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۸۵۰ میلیون تومان در زمینه احیای تالاب کجی نهبندان هزینه شده است اضافه کرد: این اعتبار در زمینه مطالعه و تعیین حق آبه تالاب، لایه روبی مسیرهای منتهی به تالاب، نصب برخی تجهیزات گردشگری و آموزش و مشارکت جوامع محلی در مدیریت تالاب هزینه شده است اما برای احیای تالاب کجی نهبندان به مشارکت جدی جوامع محلی و سایر دستگاه های اجرایی نیاز داریم.

نفوذ آلاینده‌های پلاستیکی به بکرترین مناطق محیط زیست

کارشناسان در یک مطالعه جدید هشدار دادند که زباله‌های پلاستیکی به دورافتاده‌ترین و بکرترین بخش‌های محیط زیست نفوذ کرده‌اند، این کارشناسان با پیدا کردن افزودنی‌های شیمیایی در تخم پرندگان در مجمع‌الجزایر قطبی کانادا هشدار دادند که ردپای پسماندهای پلاستیکی در بکرترین نقاط جهان نیز مشاهده می‌شود.

کارشناسان در بررسی روی تخم گونه‌ای پرنده موسوم به "مرغ‌های باران بدبو" به وجود ماده شیمیایی "فتالات" که برهم‌زننده تعادل هورمونی است پی بردند. این ترکیب به مواد پلاستیکی اضافه می‌شود تا خاصیت انعطاف‌پذیری داشته باشند. به گفته آنها ، این نخستین بار است که این ترکیب در تخم پرندگان این منطقه مشاهده شده است

بررسی‌ها نشان می‌دهد پرندگان با بلعیدن مواد پلاستیکی حاوی ترکیب فتالات به هنگام شکار ماهی و دیگر موجودات دریایی این ماده را وارد بدن خود کرده‌اند. در شکم مرغ‌های باران بدبو مایعی چرب وجود دارد که وقتی لانه‌شان در معرض تهدید قرار می‌گیرد آن را بالا می‌آورند. محققان معتقدند ترکیب فتالات وارد این مایع شده و از این طریق به جریان خون و تخم پرندگان ماده راه پیدا می‌کند.به گفته کارشناسان وجود این ترکیب شیمیایی در تخم پرندگان در بکرترین بخش‌های محیط زیست نگران کننده است.

میزان استفاده از پلاستیک در کشور بسیار نگران کننده است

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه میزان استفاده از پلاستیک و مشتقات آن در کشور بسیار زیاد و نگران کننده است، اظهار کرد: با هدف حفظ محیط زیست باید استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و سایر پلیمرها در ایران کاهش یابد.

بازداشت سه شکارچی غیرمجاز در کاشان

سه شکارچی غیرمجازدر منطقه حفاظت شده قمصر و برزک  توسط یگان حفاظت محیط زیست کاشان بازداشت شدند. از این متخلفان یک قبضه اسلحه و ادوات شکار کشف و ضبط و پرونده آنها جهت رسیدگی به مراجع قضایی شهرستان کاشان ارجاع شد.

دریافت عوارض از فروش کالاهای تولیدکننده پسماند مخرب محیط زیست

نمایندگان مجلس در مصوبه ای سازمان امور مالیاتی را موظف کردند از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود عوارض دریافت کند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه یکم اسفندماه، بند (ی) تبصره ۶ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن در اجرای بندهای (ث) و (ص) ماده (۳۸)  قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و به منظور کاهش اثرات مخرب پسماندهای عادی، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود عوارضی را که توسط دولت تعیین می‌شود دریافت و به ردیف درآمدی شماره  ۱۶۰۱۸۹ واریز کند.

کد خبر 368290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عشایر IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 0
    با سلام دلیل خشک شدن تالاب کجی نمکزار خشکسالی چندین ساله می باشد و شتر هیچ نقشی درآن ندارد ودر مورد تاق باید عرض کنم که چرای شتر باعث هرس وهمچنین تحریک رشد آن می شود و در دهه های گذشته جمعیت شتر چند برابر جمعیت فعلی بوده وهیچگونه لطمه ای به اکوسیستم وارد نمی شده است لذا خواهشمند است مسئولین بزرگوار خواهشمنیم مطالعه بیشتری داشته باشند وتنها شغل پایدار مردم محلی را هدف نگیرند