معاون وزیر راه و شهرسازی: رویکرد دولت، تولید مسکن در بافت‌های ناکارآمد است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بافت‌های فرسوده به دلیل شکل‌گیری‌های غیررسمی در شرایطی هستند که بیشترین مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را در دل خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمد پژمان در نشست معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های سراسر کشور با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهری اظهار کرد: آنچه که اراده جدی‌تر برنامه‌ها و قوانین را می‌ طلبد این است که به محدوده‌هایی که در جوار شهرها، کاستی‌های بیشتری از میانگین شهرها دارد، توجه کنیم.

وی افزود: اگر می‌گوییم بافت تاریخی، فرسوده و یا حاشیه‌نشینی به دلیل نارسایی‌هایی است که در میانگین خدمات و امکانات موجود در شهرها اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل سازمان شرکت بازآفرینی شهری کشور با بیان اینکه بالغ بر ۲۸۰۰ محله قدیمی با مساحت ۱۴۱ هزار هکتار از اراضی شهرها را به خود اختصاص می‌دهد، ادامه داد: تعداد واحدهای مسکونی در این محله ها ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی است که جمعیت‌پذیری آنها حدود ۲۱ میلیون نفر برآورده شده و در واقع ۲۵ درصد جمعیت کشور درگیر این مباحث هستند.

پژمان با بیان اینکه بافت فرسوده به دلیل قدمت و کیفیت پایین، آسیب پذیری بالایی دارد و در حوادث بیشترین آسیب را خواهد داشت، گفت: این بافت‌ها به دلیل شکل‌گیری‌های غیررسمی در شرایطی هستند که بیشترین مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را در دل خود جای داده است؛ در این محله‌ها بیشتر اقشار متوسط و پایین که به شدت علاقه‌مند و مدافع نظام جمهوری اسلامی هستند، ساکن شده‌اند در حالی که شایسته این مردم نیست که با حداقل امکانات و پایین‌ترین سطح رفاه زندگی کنند.

وی خطاب به معاونان عمرانی استانداری‌های سراسر کشور گفت: در عین حال که برای رفع نابه سامانی ها تلاش می‌کنید، نباید از این نکته که بافت‌های قدیمی بسیار حائز اهمیت هستند غفلت شود؛ اگر امروز اقدام مفیدی انجام ندهیم، آیندگان به نوعی وارث این محدوده‌های فرسوده گسترده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر می‌بینیم که به دلیل مسائل اقتصادی، جابه جایی مدیریت نشده‌ی جمعیت شهرها به شدت ادامه پیدا می‌کند و البته خشکسالی‌ها و کمبود امکانات نیز باعث افزایش مهاجرت‌ها شده است که عمده این اتفاقات پیرامون مراکز کلان شهرها اتفاق می‌افتد چرا که کانون فعالیت‌های پررونق اقتصادی هستند و افراد می‌خواهند امرار معاش کنند.

پژمان با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از روستاها در حریم شهرها قرار گرفته و جمعیت پذیری آن‌ها از برخی شهرها بیشتر شده است، افزود: دلیل این اتفاق آن است که روستاها با فضای کالبدی شهر فاصله دارند و قابلیت اتصال ندارند، اما نمی‌توان نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت بود چرا که جمعیت ۴۰ هزار نفری بعضی از روستاها با مکانیسم یک دهیاری نمی‌تواند اداره شود.

وی تصریح کرد: روستاهای بالای ۲۰خانوار بسیاری از خدمات زیربنایی و روبنایی را دارا هستند، اما چون در کار و اشتغال مشکلاتی وجود دارد و معیشت روستاییان به خطر می‌افتد به مهاجرت روی می‌آورند که باید برای کنترل و نظارت در این راستا اقداماتی انجام داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر احیاء بافت‌های فرسوده در شهرها گفت: از روزی که الفبای احیاء بافت‌های فرسوده مطرح شده، در جلسات آن حضور داشته‌ام و این مقوله از مهم‌ترین موضوعات، پیچیده‌ترین و سخت‌ترین موضوعاتی است که لازمه آن همکاری تمام دستگاه‌ها است تا بر مشکلات فائق آییم.

پژمان افزود: اگر در برنامه توسعه چهارم و پنجم جهت گیری لازم برای کاهش هر سال ۱۷ درصد از بافت فرسوده انجام شود، با دو برنامه پنج ساله می‌توان مشکل را رفع کرد، اما اکنون که کارنامه اعمال مسئولان مربوطه را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که توفیق ما زیر ۱۰ درصد است، بنابراین یک آسیب شناسی ساده نشان می‌دهد که آرمان‌ ها و جهت‌گیری‌ها وجود دارد، اما ساز و کار لازم را فراهم نکرده‌ایم.

وی تأکید کرد: باید تمام بخش‌های دولتی احساس مسئولیت کنند و نهاد شهرداری‌ها با جدیت وارد میدان شده و مردم نیز برای مشارکت عزم خود را راسخ کنند؛ قرار بر این است که دولت ابزارهای قانونی را به کمک مدیریت شهرها ببرد، زیرا قشر ساکن در این محدوده‌ها از قشر ضعیف جامعه هستند و این پروژه‌ها در داخل محدوده‌ها غالباً اقتصادی و به مفهوم سرمایه‌گذاری نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمام آیتم‌ های تأثیرگذار برای بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد با کاهش هزینه مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه که همه شاهد آن هستیم نباید فقط چشم به حمایت‌های دولت دوخت بلکه شهرداری‌ها و مردم نیز باید به معنای واقعی مشارکت کنند؛ قرار نیست به واسطه منابع دولتی و چند ردیف منابع ابلاغ شده واسطه‌ای برای معرفی پروژه‌ها باشیم بلکه معاونان عمرانی استانداری‌ها باید در فعالیت روزمره خود به این موضوع توجه کرده و رویکردها را تغییر دهند.

پژمان با بیان اینکه رویکرد حاضر، تولید مسکن در بافت‌های ناکارآمد است، افزود: تولید مسکن نباید به صورت پراکنده و تک پلاک باشد چرا که برای احیاء یک بافت با ساخت تک پلاک اقدام خاصی صورت نمی‌گیرد، بنابراین باید تولید مسکن به گونه ای انجام شود که نوسازی یک بافت را به همراه داشته باشد؛ اگر با تراکم تشویقی، تراکم جمعیت بافت‌های ناکارآمد را افزایش دهیم و احیاء بافت به صورت تک پلاک انجام شود در واقع یک سیکل معیوب را معیوب‌تر کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمادگی پرداخت ۱۰۰ هزار فقره وام دارای تهسیلات به ساکنان بافت‌های ناکارآمد را داریم و می‌توانیم حدود ۶۰ هزار ودیعه مسکن از محل منابع موجود ارائه کنیم، البته ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی دیگر نیز در اختیار داریم که با ترکیب منابع شهرداری‌ها و شرکت‌های خدماتی می‌توان به نوسازی بافت‌های ناکارآمد، اصلاح زیرساخت ها و روبناها پرداخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به میدان آمدن شهرداری‌ها در راستای بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد ضروری به نظر می‌رسد، تأکید کرد: سند دار کردن مناطق محروم از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین برای کاهش هزینه ها توقع داریم شهرداری‌ها در این بافت‌ها به فکر دریافت هزینه صدور پروانه ساختمانی نباشند.

کد خبر 368258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.