جعفری: سالانه ۲۷۰ محله در کشور باید بازسازی شود

مدیرعامل سابق سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: نقش شهرداری ها در بازآفرینی شهری انکارناپذیر است، اما به همین نسبت دولت نیز در این زمینه نقش دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین جعفری امروز _چهارشنبه ۱ اسفند ماه_ در نهمین همایش مدیریت شهری و روستایی که در شهر بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: در این همایش باید به نتیجه برسیم که نقش دولت در بازآفرینی شهری چگونه بوده است چرا که تعامل بین شهرداری و دولت و نقش‌آفرینی دولت در بازآفرینی شهری اهمیت زیادی دارد.

وی تصریح کرد: سالانه ۲۷۰ محله در کشور باید بازسازی شود، اما مشخص نیست که امسال چنددرصد نوسازی‌ها انجام شده در حالی که باید تکلیف این مباحث مشخص و نقش شوراها نیز تبیین شود.

مدیرعامل سابق سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: با توجه به گذشت سال‌ها و برنامه‌های متعدد باید بررسی کنیم که در موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری که فرمودند ۱۰ درصد بافت فرسوده باید سالانه احیاء و نوسازی شود، تاکنون چه کردیم؟

وی خاطرنشان کرد: در اوایل دهه ۷۰ با همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی وقت در راستای بازسازی محلات و تک بناها حرکتی در اصفهان آغاز شد که اجرای پروژه های بزرگ را در بر داشت، اما نتیجه تمام مباحث به گونه‌ای است که مشارکت مردم تنها یک شعار بوده است؛ نبود مشارکت مردم از نقایص جدی تمام پروژه ها است در حالی که استفاده از نظرات مردم و مشارکت آن ها در موفقیت اجرایی پروژه ها تأثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به پروژه میدان عتیق اصفهان به عنوان یک پروژه موفق شهرداری اصفهان گفت: اصفهان در سه دوره تاریخی از جمله آل بویه، سلجوقیان و صفویان پایتخت کشور بوده و از این رو می‌توان گفت که احیاء این میدان که به نام میدان امام علی (ع) نام گذاری شده در واقع یک دوره تاریخی را احیاء کرد.

مدیرعامل سابق سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۴۰۰ اثر ثبت شده ملی در میدان امام علی(ع) وجود دارد، تصریح کرد: حدود ۱۱ محور به صورت فرعی به محور تاریخی فرهنگی میدان امام علی (ع) وصل می شود که از دهه ۷۰ پروژه ها و تک بناها بر روی این محورها آغاز شده است؛ سیر تحول کالبدی میدان امام علی(ع) از دوره قبل از اسلام تا زمان حال قابل توجه بوده است.

جعفری افزود: محور تاریخی فرهنگی اصفهان اساس استخوان بندی این شهر بوده و در تمام دوره‌های تاریخی به عنوان ستون فقرات ساختار کالبدی، اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شده است.

وی با اشاره به استخوان بندی میدان امام علی(ع) تأکید کرد: بازار به عنوان محور اصلی و عامل اتصال دهنده محدوده میدان به یکدیگر است که در تمام دوره ها نقش محوری در تعاملات اجتماعی و اقتصادی محدوده داشته است.

مدیرعامل سابق سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه عناصر مذهبی این میدان به دلیل باورها و اعتقادات مردم همواره یکی از عناصر برجسته و مهم در ساختار اصلی شهر بوده است، گفت: به جز معابر جدید الاحداث سایر معابر و محورهای موجود در محدوده میدان امام علی(ع) عامل اصلی اتصال عناصر محدوده و محلات مسکونی و بازار به یکدیگر بوده که اصلی‌ترین این معابر شامل محور جماله، جویباره، کمرزرین،  دردشت، خواجه نظام الملک و بازار است.

جعفری با اشاره به محوطه های مسکونی میدان امام علی(ع) تصریح کرد: این محوطه ها به عنوان محل سکونت اقشار اجتماعی ساکن در محدوده و محل تقابل فرهنگ ها، تعاملات اجتماعی، باورهای دینی، روابط اقتصادی و پوشش دهنده ساختار اصلی محدوده است؛ مجموعه میدان امام علی(ع) یکی از مهم ترین قطعات و گره آغازین محور است که به لحاظ کم توجهی به آن در دوره های اخیر دارای بیشترین نارسایی به خصوص به لحاظ اجتماعی و فضایی بوده و سازمان‌دهی آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر تاریخی اصفهان امری اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به بیانیه چشم انداز ۱۴۰۴ طراحی شهری محدوده ویژه میدان امام علی (ع) اظهار کرد: محدوده ویژه میدان امام علی(ع) قطب مهم تاریخی و گردشگری کشور است که ارزش های اصیل و پایدار هزاران ساله زندگی، کار و معنویت مرکز کلان شهر اصفهان را برای گردشگران ایرانی و خارجی به نمایش می‌گذارد.

مدیرعامل سابق سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تأکید کرد: بهسازی استخوان‌بندی تاریخی فرهنگی محدوده از طریق مداخلات وحدت محور، ناشی از طراحی شهری به همراه باززنده سازی میدان سلجوقی، سرزنده سازی موثر بازار و قطب مذهبی موجود در محدوده و جذابیت ایجاد شده به واسطه بهسازی میراث تاریخی این مکان را به مقصد گردشگری در مقیاس ملی، منطقه ای و بین المللی تبدیل کرده و فضاهای شهری امروزی متکی بر تداوم استخوان بندی اصلی و هویت تاریخی را به تصویر کشیده است.

کد خبر 368242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.