فروش بدون مجوز محصولات خانگی با عنوان ارگانیک ممنوع است

مدیر بهداشت محیط مراکز بهداشت استان اصفهان گفت: افرادی که بدون مجوزات لازم محصولاتی تحت عنوان "ارگانیک" در منازل تولید می‌کنند به هیچ‌وجه اجازه توزیع در فروشگاه‌های سطح شهر را ندارند و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

حسین صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طبق اصول و قوانین موجود افرادی که اقدام به تهیه و توزیع موادغذایی، آرایشی یا آشامیدنی می‌کنند باید تحت نظارت بارزسان وزارت بهداشت باشند تا فعالیت آنها مورد بررسی و تایید نهایی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان باید تمام دوره‌های بهداشتی و آموزشی لازم را توسط مراکز بهداشتی و اتحادیه مربوط بگذرانند افزود: همچنین کنترل بهداشت فردی کارکنان، محیط، لوازم و مواد اولیه مورد استفاده نیز ضروری است.

مدیر بهداشت محیط مراکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه موادغذایی تولید شده در منازل مورد تایید مراکز بهداشتی نیست تصریح کرد: متاسفانه تخلفات این افراد توسط  بازرسان بهداشتی قابل پیگیری نخواهد بود اما موادغذایی صنعتی و اصناف که دارای استاندارد است و در فروشگاه‌های مجاز به فروش می‌رسد تحت کنترل و نظارت کمی و کیفی مراکز بهداشتی است.

صفار با بیان اینکه موادغذایی عرضه شده توسط  گروه‌های صنعتی و اصناف به طور مستمر رصد می‌شود گفت: روزانه شاهد کشف و جمع آوری چند تن موادغذایی تقلبی در سطح استان هستیم که این نشان‌دهنده فعالیت مستمر و پیگیری‌ بازرسان بهداشت است.

وی با تاکید بر اینکه مسئول فنی در گروه‌های صنعتی و اصناف بزرگ به عنوان نماینده وزارت بهداشت روزانه فعالیت‌ها آنها را کنترل می‌کند اظهار کرد: در اصناف و کارخانه‌های کوچک بازرسی‌ها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و مسئول فنی بهداشت حضور  مستمر ندارد که در صورت مشاهده تخلف و تقلب در هر کدام از کارخانه‌ها و اصناف کوچک و بزرگ پروانه کسب مرکز لغو می‌شود.

مدیر بهداشت محیط مراکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از رنگ‌های مجاز خوراکی در تولیدات صنعتی و صنفی زیر نظر وزارت بهداشت است ادامه داد: روغن‌های حیوانی، موادغذایی، آبمیوه‌هایی که در کنار جاده‌ها به فروش می‌رسد کاملاً غیربهداشتی است و در تولید آن‌ها از مواد و رنگ‌های خوراکی غیرمجاز استفاده می‌شود که در صورت بروز مشکل بهداشتی برای افراد قابل پیگیری نخواهد بود.  

صفار با بیان اینکه برخی شهرستان‌ها خواستار  برپایی کارگاه تولیدی محصولات کشاورزی خود تحت نظارت مراکز  بهداشتی هستند افزود: در صورتی که افراد در شهرستان‌ها درخواست خود را ارائه دهند راهکار هایی از سمت مراکز بهداشتی برای کارگاه تولید موادغذایی ارگانیک تعیین می‌شود و در صورت تایید محصولات ارائه شده از نظر ضوابط، فضای فیزیکی، مواد اولیه و محل کار از سوی مرکز بهداشت منطقه اجازه فروش محصولات سنتی در فروشگاه تصویب می‌شود.

وی در خصوص تولید محصولات خانگی گفت: افرادی که بدون مجوزات لازم محصولاتی تحت عنوان ارگانیک در منازل تولید می‌کنند به هیچ‌وجه اجازه توزیع در فروشگاه‌های سطح شهر را نداشته و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

مدیر بهداشت محیط مراکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته حدود دو و نیم تن موادغذایی فاسد معدوم سازی شده است افزود: در سال جاری تا کنون  حدود ۱۰ تا ۱۲ تُن مواد غذایی فاسد معدوم ‌سازی شده و پروانه کسب آن مراکز نیز لغو شده است.  

کد خبر 368240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.