سرخوردگی آمریکا از بحران سوریه بی سابقه است

یک کارشناس علوم سیاسی و استاد دانشگاه گفت: شکست سیاسی و نظامی ایالات متحده در سوریه موضوعی است که نه تنها کارشناسان منطقه آن را اعلام کرده اند، بلکه کارشناسان سیاسی و نظامی غربی و آمریکایی نیز به این موضوع اعتراف می کنند.

سید جلال حسینی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هزینه هایی که ایالات متحده در سوریه کرده، برای دولت آمریکا نتیجه بخش نبوده است اظهار کرد: ترامپ فرد بسیار محاسبه گری است و متوجه نتیجه بخش نبودن هزینه‌هایش در منطقه شده است و همین باعث شده تا بخواهد به صورت تدریجی نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

وی افزود: سیاستمداران آمریکا نیز بارها به پیروزی جمهوری اسلامی ایران و سیاست هایش در منطقه و به خصوص سوریه اعتراف کرده اند و مصادیق زیادی از پیروزی ایران در این بحران موجود است.

این کارشناس علوم سیاسی خاطر نشان کرد: چندی پیش «ون بال»، یکی از سناتور های آمریکایی به شکست آمریکا در بحران داخلی سوریه اذعان کرد و بشار اسد را پیروز اصلی این بحران خواند، این سناتور همچنین تنها راه دستیابی آمریکا به عزت سابق خود در منطقه را مذاکره با ایران و روسیه به عنوان دو قطب اصلی قدرت خاورمیانه مطرح کرده است.

حسینی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان معتقدند که آمریکا در موضوع سوریه و در برکنار کردن بشار اسد از قدرت، شکستی بزرگ و باور نکردنی خورده است و آمریکا در حال حاضر دیگر نمی تواند بگوید که بشار اسد باید برود.

وی با اشاره به سخنان مشاور سیاسی – رسانه ای رییس جمهور سوریه یادآور شد: خروج آمریکایی‌ها و نیروهای نظامی ایالات متحده در واقع خروج نیست، بلکه یک فرار نظامی و یک عقب نشینی سیاسی است و این فرار در واقع نتیجه پایداری محور مقاومت در سوریه و صبر و شکیبایی مردم سوریه است.

جهان به سمت بی توجهی به صحبت‌های مقامات آمریکایی متمایل شده است

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان وزیر دفاع ایالات متحده «جیم متیس»، افزود: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه یک خسارت مالی بسیار بزرگ برای این کشور است و روزنامه وال استریت ژورنال نیز به این موضوع یعنی شکست اقتصادی ایالات متحده در سوریه اذعان کرده است و بسیاری از کارشناسان غربی این شکست آمریکا در سوریه را شبیه به شکست آمریکا در افغانستان می دانند، البته با این تفاوت که در موضوع افغانستان رقبای جدی برای آمریکا وجود نداشت.

حسینی تصریح کرد: سرخوردگی مقامات آمریکایی که حاصل شکست سیاست های آنها در سوریه است در تاریخ این کشور بی سابقه است و تاریخ خواهد نوشت که این شکستی که آمریکا در سوریه خورد را ایرانیان به رهبری سید علی خامنه ای به مقامات آمریکا تحمیل کردند.

وی خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از سوریه را موجب بی اثر شدن تلاش‌های ترامپ برای منزوی کردن ایران در منطقه دانست و گفت: "مارک وریو" یکی دیگر از سناتور های کنگره ایالات متحده معتقد است که خروج نظامیان آمریکا از سوریه شکست سنگینی برای این کشور و مقاماتش است که تبعات خطرناک و نابود کننده ای را برای آمریکا و امپریالیسم اش در منطقه دارد.

این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: شکست آمریکایی ها در منطقه خاورمیانه در تمام حوزه های نظامی و سیاسی واضح و مبرهن است و شکست اقتصادی آمریکایی ها نیز در آینده ای نه چندان دور حاصل می شود؛ چرا که جهان به سمت و سوی آمریکا گریزی و بی توجهی به صحبت های مقامات آمریکایی متمایل شده است.

وی در پایان اضافه کرد: سفیر سابق ایالات متحده در ناتو در خاطرات خود نوشته است که آمریکا دیگر بازیگر اصلی سیاست جهانی نیست و مطمن نیستیم که ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ میلادی باز هم در جمع کشورهای برتر سیاسی جهان باشد.

کد خبر 368237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.