۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
هنر "همایون خرم" خدایی بود

صدای موسیقی همیشه دلنواز خواهد بود و در سالیان دراز خاطره سازی خواهد کرد حتی امروز که جای خالی بسیاری از آنان که بودند و خاطره سازی کردند حس می‌شود یاد کسانی که ساختند،‌ نواختند و خواندند همان هایی که گویند هنر خدایی داشتند هنرمندانی چون همایون خرم...

به گزارش ایمنا، استاد همایون خرم نوازنده ویولن، موسیقی‌دان و آهنگساز برجسته، یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران بود که در سال ۱۳۹۱ درگذشت و شب گذشته _سه شنبه ۳۰ بهمن ماه_ مراسم بزرگداشت این چهره برجسته موسیقی ایران با حضور خانواده آن مرحوم، مسئولان دانشگاه صنعتی اصفهان و جمعی از هنرمندان برجسته کشور در تالار شیخ بهایی این دانشگاه برگزارشد.

این مراسم به همت دانشجویان کانون موسیقی دانشگاه صنعتی اصفهان و حمایت معاونت دانشجویی این دانشگاه و در حضور اساتید برجسته آواز اصفهان، سیدرضا طباطبایی، علی‌اصغر شاهزیدی، محمدتقی سعیدی و دیگر موسیقیدانان شهر و همچنین مهمانانی از پایتخت کشور، از جمله لوریس چکناواریان برگزار شد.

در میان هنرمندان و هنردوستان اصفهان محمود مدرس هاشمی-رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه همایون خرم یکی از دردانه‌های موسیقی معاصر ایران بود، اظهار کرد: این نوازنده بی مانند که از سرزمین نغمه پرداز بوشهر سر برآورد بافضل و فرهنگی کامل، کمر به رشد و تعالی موسیقی سنتی وطن بست و با نگاهی تیزبین و شوقی سرشار، افسانه‌های شیرین آفرید و آتشی در دل سودازدگان شعر و موسیقی انداخت.

در ادامه این مراسم استاد لوریس هایکازی چکناواریان موسیقی دان و آهنگساز برجسته ایران گفت: ما باید قدر هنرمندان را آن گونه که شایسته است بدانیم و پیش از آن که این گوهرهای فرهنگی را از دست بدهیم آن‌ها را تکریم نمائیم.

وی مالک حقیقی هنر را خدا دانست و افزود: هنر از هنرمند است اما مال او نیست همان گونه که طفل نوزاد از مادر است اما مال مادر نیست بلکه مالکیت الهی دارد. قدرت الهی است که در هنرمند متجلی شده است زیرا چنانچه خالق هنر زمینی باشد هنرش پایدار نیست و یکبار مصرف است. هنر همایون خرم خدایی بود زیرا اثر او از یاد رفتنی و یکبار مصرف نیست.

پس از سخنان این هنرمند ارمنی تبار، لحظاتی چند حاضران دل به موسیقی سپردند و با بازخوانی آثار همایون خرم یاد این استاد در میان حاضران زنده شد.

پس از آن فرزند همایون خرم به عنوان دیگر سخنران این مراسم با بیان خاطراتی از پدرش گفت: تاثیر همایون خرم تنها به خاطر موسیقی نبود بلکه او به وسیله موسیقی از مدرسه عشق به میکده عشق کوچ کرد.

رضا خرم افزود: پدرم در موازات فراگیری موسیقی به تحصیلات آکادمیک پرداخت و همین عامل باعث شد تا هنر او به دریوزگی نیوفتد. معشوقه خرم که موسیقی بود در هرجایی حضور نداشت و تنها در راه هنر قدم برداشت.

فرزند همایون خرم ادامه داد: پدرم تزکیه دل و نفس انجام می‌داد و در ره معشوق قدم بر می‌داشت و غرور، بخل و حسد نتوانست بر روح صیقل یافته او ححاب کند و این مهمترین علل موفقیت همایون خرم بود.

در پایان این مراسم چندین قاب خاطره انگیز توسط عکاسان به یادگار ماند و کتاب زندگینامه همایون خرم با حضور هنرمندان خوب کشور به کتابخانه دانشگاه صنعتی اصفهان اهدا شد و همچنین تابلو نقاشی منقش به چهره همایون خرم پس از امضا هنرمندان مهمان در مراسم به همسر و فرزند او اهدا شد.

کد خبر 368223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.