با مصرف این گیاه کم‌خونی را درمان کنید

گیاه رازیانه دارای مقدار زیادی ویتامین C است که به بهبود جذب آهن در بدن کمک می‌کند و نقش موثری در درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رازیانه یکی از گیاهان دارویی دارای طبع گرم و خشک است که نوع تازه آن دارای مقادیر بالایی ویتامین C، ویتامینA ، ویتامین، ویتامینK ، فیبر، پتاسیم، فولات، آهن، کلسیم، مس، روی و سلنیوم است. این گیاه مزایای بسیاری برای سلامت بدن دارد که شامل درمان معده درد، کم‌خونی، گلو درد، کمی شیر مادر و درمان جوش صورت است.

درمان جوش صورت با مصرف رازیانه

افرادی که از جوش صورت رنج می‌برند، می‌توانند چای رازیانه را به دو صورت خوراکی و موضعی به کار ببرند. ماسک رازیانه نیز برای درمان آکنه مفید است. برای اینکار افراد می‌توانند مقدار کافی از دانه‌های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزند و برای مدت ۱۰ دقیقه صبر کنند تا این معجون دم بکشد. پس از سرد شدن، باید این محلول را بر روی صورت و گردن خود بمالند، بگذارند پنج دقیقه بماند و پس از آن صورت خود را با آب سرد بشویند.

تقویت موی سر با ماسک رازیانه

از دیگر خواص دانه‌های رازیانه، رفع موهای زائد بدن، شوره سر، ریزش و شکنندگی موها و موخوره است. برای اینکار توصیه می‌شود افراد ماسک رازیانه را بر روی موهای خود بمالند. برای تهیه این ماسک جادویی باید دانه‌های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید نیم ساعت در این حالت باقی بماند. سپس یک قاشق گلیسیرین و یک قاشق سرکه سیب به این مخلوط اضافه کنید و آن را بر روی موهای خود ماساژ دهید. پس از اینکه این ماسک  ۳۰ دقیقه بر روی موها باقی ماند، می‌توانید موهای خود را با آب و شامپو بشویید.

تنطیم قاعدگی زنان با مصرف رازیانه

یکی از خواص بی‌نظیر این گیاه دارویی تنظیم قاعدگی است. مصرف رازیانه باعث کاهش درد قادعدگی و پیشگیری از بیماری سندروم پیش از قاعدگی می‌شود. همچنین فلاونوئیدهای موجود در دانه‌های رازیانه، نقش مهمی در افزایش مقدار استروژن و بزرگ شدن سینه‌ها دارد. بررسی‌های محققان حاکی است که این گیاه به دلیل برخورداری از مقادیر بالای "فیتواستروژن"، علائم یائسگی را نیز در زنان کاهش می‌دهد. از دیگر خواص آن می‌توان به افزایش میزان شیر زنان اشاره کرد. جالب است بدانید که این گیاه باعث افزایش هورمون "تستوسترون" در مردان می‌شود و از بزرگ شدن پروستات و ناتوانی جنسی در آن‌ها پیشگیری می‌کند.

تاثیر گیاه رازیانه در کاهش وزن افراد

از آنجا که دانه‌های رازیانه و عرق رازیانه، مقادیر بالایی فیبر دارند به کاهش اشتها، لاغری و کاهش وزن افراد کمک می‌کنند. همچنین این گیاه دارای مقدار زیادی پتاسیم است و تاثیر بسزایی در کاهش فشار خون افراد دارد. از دیگر فواید این گیاه می‌توان به درمان درد معده و بیماری‌های دستگاه گوارش اشاره کرد. رازیانه مقدار زیادی فیبر رژیمی را در خود جای داده که نقش مهمی در بهبود هضم، ریفلاکس معده، درد معده و زخم معده دارد. این گیاه معجره‌آسا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و با بهبود گردش خون در بدن می‌تواند کم خونی آن‌ها را درمان کند. همچنین ویتامین C بالای موجود در رازیانه به بهبود جذب آهن در بدن کمک و کم خونی ناشی از فقر آهن را درمان می‌کند.

درمان پوکی استخوان به کمک گیاه رازیانه

به دلیل اینکه در گیاه رازیانه مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر کلسیم، روی و ویتامین K وجود دارد، باعث بهبود استخوان سازی و تقویت استخوان‌ها می‌شود و نقش مهمی در کاهش ابتلا به بیماری پوکی استخوان دارد. از دیگر فواید این گیاه می‌توان به جلوگیری از سکته مغزی اشاره کرد. رازیانه دارای مقدار زیادی ویتامین K است، بنابراین یکی از بهترین داروهای گیاهی برای جلوگیری از لخته شدن خون در مغز و سکته مغزی به شمار می‌رود. همچنین این گیاه خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می‌دهد و به بهبود عملکرد شناختی مغز کمک می‌کند.

کد خبر 368187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.