امواج خطرسازی که فریاد می‌کشند

آلودگی صوتی در سنین مختلف عوارض و پیامدهای گوناگونی دارد اما تا به حال برای کاهش میزان این نوع آلودگی فعالیت خاصی از سوی هیچ ارگانی انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌ها از همنشینی انسان با طبیعت و صدای آواز رودخانه‌ها گذشته است، حال در عصر آهن و مدرنیته دیگر خبری از آرامش نیست چرا که از ابتدای صبح تا انتهای شب و حتی هنگام خواب با صداهای ناهنجاری مواجهه می‌شویم که دیگر برحسب عادت توجهی به آنها نداریم. اما این صداها که از آن به عنوان  آلودگی صوتی یاد می‌شود شامل ساخت و سازهای بی‌وقفه و پر سر و صدای ساختمان‌ها یا صدای گوش خراش وسایل موتوری که برای خراب کردن و ساختن کوچه و خیابان‌ها فعالند همواره در شهر پیچیده‌اند. به غیر از همه این صداها در سطح شهرها، باید به صداهای ناهنجاری که بعضی از موتورسیکلت‌ها با حرکت در کوچه و خیابان تولید می‌کنند یا صدای ماشین‌های فرسوده که دیگر قدرت حرکت ندارند هم اشاره کرد.

قانون "حمل ونقل هوای پاک" اجرایی می‌شود

بابک صادقیان، رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست استان اصفهان در این باره اظهار می‌کند: آلودگی صوتی بخشی از آلودگی هوا است که ماهیتی کاملا متفاوت با دیگر آلودگی‌ها دارد و آن اینکه برای استانداردهای شب و روز که در دیگر انواع آلودگی‌ها تفاوت چندانی ندارد در آلودگی صوتی تاثیرگذار است. 

وی با بیان اینکه آلودگی صوتی به دلیل ماهیت خود در دو بخش استانداردها خلاصه می‌شود، اضافه می‌کند: بخش اول زمان ترافیک که طول فعالیت آن هفت صبح تا ۱۰ شب است و بخش دوم مربوط به زمان‌های استراحت است که آلودگی صوتی کمتر می‌شود.

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست استان در خصوص تلاش برای کاهش میزان آلودگی صوتی تصریح می‌کند: متاسفانه تا به حال برای کاهش میزان آلودگی صوتی فعالیتی از سوی هیچ ارگانی حتی محیط زیست استان انجام نشده و صرفا محیط زیست در کنار مردم بوده و اگر شکایتی از صنف خاصی صورت گرفته با حکم قضایی صنف موردنظر تعطیل شده است.

صادقیان با بیان اینکه طرح جامع مدیریت صدا الزامی است، می‌افزاید: محیط زیست به عنوان سازمان نظارتی سازمان‌هایی نظیر شهرداری و راه‌وشهرسازی را در امر اجرای طرح رصد می‌کند و با ابلاغ قانون "حمل‌ونقل هوای پاک" که در سال ۹۶ توسط مجلس شورای اسلامی بر اساس مصوبه ماده ۲۹ قانون صادر شد، شهرداری‌ها موظف شدند در پژوهشی میزان آلودگی صوتی از منابع ثابت و متحرک را مشخص کنند.

وی در ادامه این موضوع تصریح می‌کند: در این قانون مصوب شد جرایم این تخلفات نیز بر اساس میزان منابع از حدمجاز تعیین شود که حتی این قانون در بخش آیین‌نامه نیز قابلیت اجرایی دارد و پلیس راهور در آن ورود پیدا می‌کند تا خودرو و موتورسیکلت متخلف را متوقف کند.

وی با تاکید بر اینکه برای مناطق مسکونی، تجاری و صنعتی نیز استانداردهای لازم پیش‌بینی و تدوین شده است، اظهار می‌کند: ناظر این طرح سازمان راه وشهرسازی و وزارت کشور است که مکلف هستند ظرف زمان مقرر شده طرح را عملیاتی و اجرایی کنند.

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست استان تصریح می‌کند: قانون "حمل و نقل هوای پاک" جزء مهمترین و قویترین قوانین اجرایی شده از سوی مجلس شورای اسلامی برای کاهش میزان آلودگی صوتی است که با این قانون محیط زیست به راحتی می‌تواند شکایات مردم را پیگیری کند.

صادقیان در خصوص پژوهش‌های انجام شده در این رابطه می‌گوید: تاکنون پژوهش میدانی در خصوص تاثیر میزان آلودگی صوتی بر گونه‌های جانوری انجام نشده که بر اساس استدلال و مستندات بتوان نظریه‌ای را صادر کرد.

منبع اصلی آلودگی صوتی بزرگراه‌ها است

 همچنین ابوالفضل خسروی، مدیر مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اصفهان اظهار می‌کند: بیشترین منبع آلودگی صوتی، بزرگراه‌ها هستند که در روز ۶۰ تا ۷۰ دسیبل و در شب ۵۰ تا ۶۰ دسیبل صدا تولید می‌کنند و به طور متفرق در سطح شهر موتورسیکلت‌ها و ماشین‌های سنگین بیشترین  سهم آلودگی‌های صوتی و هوا را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه آلودگی صوتی با آلودگی هوا متفاوت است، تصریح می‌کند: میانگین چند منطقه از شهر را نمی‌توان به کل مناطق شهر تعمیم داد، آلودگی صوتی یک محدوه خاص از شهر را در برمی‌گیرد.

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان گنجایش این میزان آلودگی صوتی را ندارد، می‌افزاید: آلودگی صوتی در محلات مختلف شهر متفاوت است، منازل مسکونی در نزدیکی اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها و رینگ دوم ترافیکی شهر بیشتر در معرض آلوگی صوتی و خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و جسمی هستند.

خسروی در خصوص راهکارهای کاهش این نوع آلودگی می‌گوید: تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به موتورسیکلت‌های برقی یکی از راهکارهای پیشگیری کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هوا است همچنین  در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها با کاشت درخت می‌توان میزان آلودگی صوتی را کاهش داد نصب  حائل‌های  صوتی در بزرگراه‌ها هم دیگر راهکار است که هزینه زیادی دارد که باید میزان اثرگذاری آن از نظر فنی بررسی شود.

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اصفهان فرهنگ‌سازی در این موضوع را برای موتورسوراران و رانندگان اتومبیل لازم دانسته و اظهار می‌کند: این افراد باید یاد بگیرند از بوق زدن‌های مکرر خودداری کنند و و از اگزوزهای غیراستاندارد استفاده نکنند.

بیشترین آلودگی صوتی در پایین شهر است

ستار مصری پور، کارشناس فنی مرکز کنترل کیفیت هوای اصفهان با بیان اینکه روش‌های اندازه‌گیری آلودگی صوتی با آلودگی هوا متفاوت است، می‌گوید: در حال حاضر در شهر اصفهان چهار ایستگاه اندازه‌گیری سنجش آلودگی صوتی وجود دارد که امیدواریم تا دو سال آینده نیز پنج ایستگاه دیگر را تجهیز کنیم.

 وی با بیان اینکه بر اساس دستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی میزان آلودگی صوتی در روز تا ۷۵ دسیبل می‌رسد، می‌افزاید: این میزان ده دسیبل بیشتر از آلودگی صوتی در شب  است و عبور از مرز هشدار بالای  ۷۵ دسیبل است که نمی‌توان نسبت به این ارقام بی‌تفاوت بود.

کارشناس فنی مرکز کنترل کیفیت هوای اصفهان می‌افزاید: بیشترین میزان آلودگی صوتی در شهر اصفهان را ماشین‌های دیزلی و موتورسیکلت‌ها کابراتوری ایجاد می‌کنند که بیشتر در مناطق پایین شهر اصفهان تردد دارند.

مصری‌پور با بیان اینکه یک پروژه مشترک توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی در حال انجام است، اظهار می‌کند: سهم هر وسیله متحرک و غیرمتحرک در آلودگی صوتی  مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتایج این پروژه تا اوایل سال آینده اعلام خواهد شد.

وی می‌افزاید: در معابر شهری و خیابان‌های اصلی آلودگی صوتی بالاست اما هنوز دستگاه‌های سنجش آلودگی در تمام مناطق استان نصب نشده که دقیق بیان کرد کدام منطقه بیشتر در معرض آلودگی صوتی قرار دارد.

پنج منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها

حمیدرضا ابطحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی اصفهان با بیان اینکه پنج منبع اصلی برای آلودگی صوتی تعریف شده است، اظهار می‌کند: وسایل خانگی، هدفون‌ها و وسایل پخش موسیقی، زمان ساختمان‌سازی، کارخانه‌های صنعتی و اصناف، ترافیک و حمل ونقل شهری هستند.

وی با بیان اینکه آلودگی صوتی آثار مخرب جسمانی در درازمدت دارد، می‌گوید: قدرت شنوایی در درازمدت کاهش می‌یابد که موجب ایجاد وز وز گوش، صداهای ناخواسته در گوش می‌شود همچنین باعث اختلال خواب، افزایش فشار خون و مشکلات قلبی وعروقی در افراد می‌شود همچنین آلودگی صوتی قدرت یادگیری و تمرکز را کم کرده سبب تحریک‌پذیری هیجان و خستگی در افراد می‌شود.

ابطحی با بیان اینکه متخصصان طب کار با ورود به محیط‌های صنعتی ناهنجاری‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند، تصریح می‌کند: این متخصصان بر اساس نیاز کارگران موارد آسیب‌رسان را آموزش می‌دهند چرا که در محیط کار باید صدا زیر ۶۰ تا ۷۰ دسیبل باشد و اگر در محیط کار ۸۰ دسیبل صدا باشد علاوه بر استفاده از وسایل حفاظتی باید بین ساعت‌ها در مکان‌های آرام استراحت داشته باشند تا به شنوایی آسیب وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه منابع تولید صدا در منازل جدی گرفته نمی‌شود، می‌گوید: جاروبرقی تا ۷۰ دسیبل صوت ایجاد می‌کند که رقم نسبتاً زیادی است و حتی برخی خانم‌ها علاقمند هستند که صدای تلویزیون همیشه بلند باشد که این عادت اشتباهی است و آلودگی صوتی اثرات خود را در درازمدت بروز می‌دهد.

رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی اصفهان می‌افزود: در محیط‌های روستایی میزان صوت ۳۰ تا ۴۰  دسیبل است اما در شهرها از ۴۵ دسیبل بیشتر است که در هنگام ترافیک و تردد وسایل‌نقلیه نیز چند برابر خواهد شد و مطالعاتی که در شهر تهران انجام شده نشان می‌دهد ۲۵ درصد آلودگی صوتی در سطح شهرهای بزرگ مربوط به موتورسیکلت‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: در کشورهای پیشرفت برای کاهش میزان آلودگی صوتی به کاشت درختان روی آورده‌اند و از طرفی عایق‌سازی ساختمان در کاهش آلودگی صوتی نیز موثر است.

سالانه ۱۹۰۰ کارگر اصفهانی مشکل شنوایی پیدا می‌کنند

مجید مشایخ، مسئول سلامت کار و مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد صنایع استان اصفهان بالاتر از حد استاندارد است، اظهار می‌کند: حدود هشت هزار واحد صنفی و صنعتی استان سالانه حدود ۱.۹ دهم درصد از کارگران اصفهان را دچار آسیب شنوایی ناشی از آلودگی می‌کنند که این تعداد حدود ۱۹۰۰ نفر می‌شود.

وی در خصوص اقدامات لازم می‌گوید: کارگران شکایات خود را از طریق مراکز طب کار و بهداشت ودرمان پیگیری می‌کنند و کارفرما موظف است که صدای کارگاه را کنترل کند یا وسایل حفاظتی فردی در اختیار کارگران قرار دهد.

مسئول سلامت کار استان اصفهان می‌افزاید: تاثیرات مخرب صدا شامل کاهش شنوایی، افزایش فشار خون، خستگی‌های روحی، روانی و بی‌اشتهایی است.

مسئول مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای استان اصفهان ادامه می‌دهد: حدود ۷۵ درصد از صنایعی که آلودگی صوتی دارند موارد استاندارد را رعایت می‌کنند و با استفاده از روش‌های فنی مهندسی و استفاده از وسایل حفاظتی خطر ابتلای کارگران به مشکلات جسمی و روحی را کاهش می‌دهند.

مشایخ ادامه می‌دهد: کارخانجاتی که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند ابتدا اخطار متنی دریافت کرده و چناچه باز اصول را رعایت نکنند به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شوند.

گزارش از: نفیسه قاسمی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 368176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.