شرایط اقتصادی حذف صفر از پول ملی فراهم نیست

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: استفاده از راهکار اقتصادی حذف صفرهای واحد پول ملی نیازمند شرایط اقتصادی خاصی است که در حال حاضر در کشور وجود ندارد.

قاسمعلی جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شکست برخی کشورها در استفاده از راهکار اقتصادی حذف صفرها از پول ملی اظهار کرد: برخی کشورهای جهان چندین بار اقدام به برداشتن صفرها از پول ملی خود کردند، اما به دلیل نداشتن شرایط اقتصادی مناسب نتیجه مطلوب نگرفتند.

وی افزود: لازمه استفاده از راهکار اقتصادی حذف صفرها از واحد پول ملی وجود یک فضای اقتصادی پر رونق در کشور است. استفاده از این راهکار در شرایط رکود اقتصادی نتیجه مطلوب نخواهد داشت و تاثیر چندانی در حل مشکلات اقتصادی کشور نخواهد گذاشت. این راهکار اقتصادی اکنون نمی تواند در آرام کردن بازار تاثیر داشته باشد.

وی تصریح کرد: بی شک استفاده از راهکار اقتصادی حذف صفرها از واحد پول ملی جامعه را دچار سرگردانی خواهد کرد. جامعه برای تحلیل و تجزیه این راهکار به زمان نیاز دارد تا بتواند این تغییر اقتصادی را بپذیرد همچنین پیش بینی واکنش مردم نسبت به این اقدام تا قبل از عملی شدن آن اقدام درستی نیست.

وی ادامه داد: برخی ارزش‌های اقتصادی جامعه با استفاده از روش حذف صفرها از پول ملی از بین رفته و به اقتصاد کشور ضربه ای جبران ناپذیر وارد خواهد کرد.

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه حذف ده هزار برابری از ارزش واحد پول ملی نشانه عملکرد ناصحیح اقتصادی در گذشته است خاطر نشان کرد: باید ابتدا ساختار اقتصادی را تغییر دهیم زیرا اقتصاد ما از ریشه با مشکل مواجه است سپس تغییرات دیدگاهی و جامعی نیاز دارد تا به اقتصادی قابل قبول تبدیل شود.

جباری با بیان اینکه شفافیت در الگوی اقتصادی کشور راه حل اصلی بحران اقتصادی است افزود: شرایط کنترلی نمی تواند پاسخگوی اقتصاد به‌ویژه اقتصاد ایران باشد بلکه ارزیابی و نظارت، مناسب است زیرا کنترل اقتصادی موجب ضربه زدن به اقتصاد می شود، اقتصاد با کنترل به موفقیت نمی رسد بلکه نظارت و ارزیابی باید جانشین کنترل اقتصادی دولت شود تا در بلند مدت نتیجه اقتصادی مطلوب حاصل شود.

کد خبر 368132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.