مشکلات ترافیکی باغ رضوان رفع می‌شود/ ممنوعیت خرید و فروش حفره در آرامستان‌ها

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه در آینده نزدیک احداث غسالخانه غرب اصفهان را اجرا خواهیم کرد گفت: به غیر از آرامستان باغ رضوان در ۱۸ آرامستان محلی غیر از بقاع متبرکه دفن اموات انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا جعفریان‌فر صبح امروز - سه شنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۷ - در ادامه سلسله نشست های "سه شنبه ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید" اظهار کرد: آرامستان باغ رضوان دارای ۱۳۰۵ هکتار عرصه است که ۱۷۰ هکتار آن فضای سبز است و در آینده نزدیک ۱۰ هکتار به فضای سبز آن اضافه می شود.

وی با بیان اینکه این آرامستان دارای شش فاز است که تاکنون دو فاز آن مورد بهره برداری قرار گرفته است، افزود: طراحی فاز سوم انجام شده و در آینده نزدیک اقدامات احداث آن انجام خواهد شد؛ هم اکنون دفن در دو بلوک و بیشتر در فاز یک و دو باغ رضوان انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان ادامه داد: در آرامستان باغ رضوان قطعه هنرمندان و مفاخر، قطعه‌ای برای ایثارگران و خانواده معزز شهدا، یک قطعه برای صدیقین همچنین قطعه‌ای برای قهرمانان و ورزشکاران داریم.

احداث غسالخانه غرب اصفهان در آینده‌ای نزدیک

جعفریان‌فر با بیان اینکه آرامستان باغ رضوان متکفل ۴۳ آرامستان در شهر است، افزود: از این تعداد به غیر از آرامستان باغ رضوان در ۱۸ آرامستان محلی غیر از بقاع متبرکه دفن اموات انجام می شود؛ ۱۰ آرامستان شهر دارای غسالخانه است و در آینده نزدیک غسالخانه غرب اصفهان را اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه خدمات متعدد به مراجعه کنندگان در این سازمان به واسطه نظرسنجی انجام شده از شهروندان بوده است، گفت: یکی از این اقدامات اصلاح هندسی میدان رحیل از مبدأ ورودی آرامستان باغ رضوان و افزایش دوربین های نظارت تصویری در محوطه آرامستان بوده است؛ همچنین برای ورودی آرامستان از سمت خیابان جی، طرح ترافیکی ویژه ای آماده شده که مشکلات ترافیکی این بخش را به شدت کاهش خواهد داد.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با بیان اینکه طرح ورودی آرمستان از سمت خیابان جی که با مشکلات ترافیکی زیادی روبرو بود، آماده شده و با عنوان «طرح ثامن» در حال اجرا است، تصریح کرد: برای تلتیف روحیه همراهان، متوفیان بخشی از فضای سبز مجاور سالن تطهیر به عنوان «بوستان بهشت» در نظر گرفته شده و سال آینده افتتاح می شود.

وی ادامه داد: به منظور رفاه هرچه بیشتر شهروندان مجموعه خدماتی، سالن های ترحیم و غذاخوری در دست طراحی است تا از طریق سازمان مشارکت‌های شهرداری اصفهان پس از انتخاب سرمایه‌گذار عملیاتی و اجرایی شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: برون سپاری خدمات سنگ مزار و قاب عکس به بخش خصوصی واگذار شده تا مردم خودشان نوع سنگ مزار متوفی را انتخاب کنند، بنابراین الزامی وجود ندارد حتماً از غرفه‌های سازمان خریداری شود، البته توصیه می‌کنیم تا حد امکان از سنگ‌های تولید داخل استفاده کنند.

جعفریان‌فر افزود: مراجعه کنندگان می توانندسنگ مزار را از سنگ فروشان خارج از سازمان نیز تهیه کنند و ما مکلف به نصب سنگ هستیم.

وی با بیان اینکه طرح توسعه سالن انتظار در سالن تطهیر در دست طراحی است، گفت: طرح بهینه سازی و ساماندهی سالن انتظار در سال آینده عملیاتی می‌شود، همچنین برای رفاه حال مراجعه‌کنندگان ۱۰ باب مغازه برای ایجاد نمایشگاه، فروشگاه و کارگاه حکاکی سنگ مزار در دست اجرا داریم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان از راه اندازی سامانه دریافت کمک های مردمی به صورت الکترونیک خبر داد و اظهار کرد: این سامانه راه اندازی شده تا چنانچه بستگان متوفی قصد خیرات دارند به صورت مکانیزه از دستگاه‌های نصب شده در آرامستان استفاده کنند.

جعفریان‌فر تصریح کرد: برای خیرات گزینه های متفاوتی تعریف شده که بانی نوع آن را انتخاب می‌کند و سپس هر وجهی که تمایل به پرداخت داشته باشند را انتخاب کرده و از طریق دستگاه "پز" آن را پرداخت می‌کنند و این خیرات در نظر گرفته شده در سیستم واحد مددکاری سازمان ثبت و دسته بندی می‌شود تا نیات بانیان محقق شود، البته چنانچه خیرات به صورت عام باشد واحد مددکاری از آن برای کمک به هزینه‌های دفن افراد کم توان استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای رفاه حال مردم مجموعه خدماتی و سالن‌های ترحیم و غذاخوری در دست طراحی قرار دارد، گفت: برای احداث این مجموعه ها پس از طراحی، از طریق سازمان مشارکت ها با انتخاب سرمایه گذار بخش عملیاتی و اجرایی پروژه را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان افزود: برای ایجاد امنیت بیشتر در سطح آرامستان باغ رضوان راه اندازی و نصب سامانه های دوربین ثبت اتوماتیک تردد خودروها را در دست اجرا داریم که در آمارگیری ها می توانیم به صورت دقیق از این امکان استفاده کرده و البته این دوربین ها در ایجاد امنیت لوازم نصب شده در آرامستان بسیار تأثیرگذار است.

توسعه اپلیکیشن سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان

وی با تأکید بر اینکه توسعه اپلیکیشن سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: در سال جاری این سازمان اپلیکیشن آرامستان ها را طراحی کرد تا تمام خدمات سازمان بر روی آن بارگذاری و اطلاع رسانی شود و شهروندان بدون حضور در سازمان از طریق گوشی تلفن همراه خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اپلیکیشن آرامستان‌های شهرداری اصفهان گام بزرگی در جهت کاهش ترافیک و تسریع در پاسخگویی و شفافیت است که شهروندان در صورت تمایل می‌توانند از طریق کافه بازار و سایت سازمان آرامستان ها این اپلیکیشن را دریافت و برروی گوشی های اندروید خود نصب کنند.

جعفریان‌فر ادامه داد: اخیر اً نقشه راه خدمات امور متوفیان تدوین و در سالن تطهیر، ساختمان اداری و بخش اعزام خودروی حمل متوفی نصب کردیم تا بستگان متوفیان بدانند که برای انجام امور اداری باید به کجا مراجعه و چه مراحلی را پشت سر بگذارند.

ساخت المان‌های معرفی نام آوران

وی اضافه کرد: طراحی و ساخت المان‌های معرفی نام آوران در ابتدای ورودی قطعه نام آوران طی شش ماه دوم سال جاری انجام شده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان از برگزاری نخستین کارگاه آموزشی تطهیرکنندگان در سطح استان خبرداد و افزود: کارگاه آموزشی تطهیرکنندگان برای ۲۴۰ نفر از داوطلبان برگزار شد تا در مواقع بحران یا وقوع حوادث غیرمترقبه از وجود آن ها استفاده شود.

جعفریان‌فر با بیان اینکه آیین بزرگداشت نام آوران و مفاخر مدفون در باغ رضوان برگزار شده است، گفت: درسال آینده نیز برای بزرگداشت علما و مفاخر مدفون در آرامستان باغ رضوان برنامه ریزی لازم انجام شده است.

وی تصریح کرد: برای کمک به مشایع کنندگان، در مجاورت سالن تطهیر ایستگاه صلواتی دایر شده تا در اعیاد با شربت و شیرینی و در روزهای عادی با چای و آب جوش از مراجعه کنندگان پذیرایی شود.

وی با اشاره به بازدید طلاب و روحانیون از آرامستان باغ رضوان اظهار کرد: یکی دیگر از امور انجام شده در این آرامستان، اقامه نماز میت توسط افراد روحانی است از این رو سه نفر از روحانیون در سالن تطهیر مستقر شده اند.

روزانه ۲۳ نفر در باغ رضوان دفن می‌شوند

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با بیان اینکه به طور میانگین روزانه ۲۳نفر متوفی در آرامستان باغ رضوان دفن می شوند، گفت: به غیر از این تعداد، به طور میانگین دو تا سه متوفی برای تغسیل به آرامستان آورده شده و سپس خارج از این آرامستان تدفین می شوند.

جعفریان فر ادامه داد: صدور گواهی فوت برعهده دادپزشک است و صدور جواز دفن با شهرداری و سازمان آرامستان ها است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری برای مناطقی که دارای آرامستان محلی هستند، دفاتری دایر و نیروهایی مستقر شده اند تا بر تمام امور آرامستان‌های محلی نظارت و مدیریت کنند، همچنین با هیئت امناهای آرامستان‌های محلی جلساتی برگزار و دوره‌های آموزشی برای آن‌ها در نظر گرفته شد که در این دوره‌ها موارد قانونی را از جمله الزام داشتن گواهی فوت و اسناد هویتی متوفی همچون شناسنامه و کارت ملی متذکر شدیم تا در همان دفاتر، شناسنامه متوفیان باطل و در پایان هر روز مدارک برای ثبت احوال ارسال شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان از تدوین آیین نامه ساماندهی، مدیریت و نظارت آرامستان‌های شهر خبر داد و گفت: پس از تدوین آیین نامه و اجرا به فرمانداری قرار شد آیین‌نامه شهرستانی برای آرامستان‌های شهر اصفهان تدوین شود که این آیین‌نامه طی روزهای اخیر به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده و قطعاً گام موثری برای سامان بخشی آرامستان‌های محلی خواهد بود.

جعفریان‌فر تأکید کرد: با اجرای غسال‌خانه غرب اصفهان که تلاش داریم تا شش ماه نخست سال آینده آن را مورد بهره برداری قرار دهیم، تمام تغسیل های اموات در غرب شهر، در این غسال‌خانه انجام خواهد شد. 

وی از تصویب لایحه ای خبر داد که بر اساس آن تمام اموات در نقاط مختلف شهر باید به آرامستان مرکزی یا همان باغ رضوان انتقال داده شده و سپس اگر قرار است به ارامستان های محلی یا بقاء دفن شوند انتقال آن‌ها صورت گیرد.

اختصاص دو قطعه باغ رضوان به دفن متوفیان اتباع بیگانه

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان ادامه داد: براساس تصویب لایحه دیگری، حق دفن هیچ متوفی اتباع بیگانه در آرامستانی به غیر از باغ رضوان وجود ندارد از این رو دو قطعه باغ رضوان به دفن متوفیان اتباع بیگانه اختصاص داده شده است، اگرچه افراد قصد دارند متوفی اتباع بیگانه خود را در کشور خودشان دفن کنند، باید متوفی به آرامستان باغ رضوان انتقال داده شود تا با حضور نماینده پزشکی قانونی تابوت مربوطه پلمب و سپس به کشور مورد نظر ارسال شود.

جعفریان‌فر با بیان اینکه تفاهم نامه ای بین اداره اوقاف و سازمان آرامستان‌ها به زودی امضاء خواهد شد، تصریح کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای ساماندهی آرامستان های شهر اصفهان انجام شده است، روز گذشته نیز جلسه ای با مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان برگزار شد تا آیین نامه ابلاغی فرمانداری برای بقاء متبرکه اجرا و همکاری لازم صورت گیرد.

وی افزود: در این آیین نامه نحوه مدیریت، ساماندهی و حدود وظایف مشخص و مقرر شد اگر قرار است آرامستان جدیدی احداث شود براساس قوانین مندرج در آیین نامه اقدام شود.

آرامستان ظرفیت دفن اموات تا ۷۵ سال آینده را دارد

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ۱۳۰ هزار و ۵۰ متوفی در آرامستان باغ رضوان مدفون شدند، گفت: پیش بینی کارشناسان این است که این آرامستان تا ۷۵ سال آینده در شش فاز خود گنجایش دفن اموات را دارد.

جعفریان فر ادامه داد: برای شفاف سازی قیمت‌ها هر مبلغی از بستگان متوفی دریافت می‌شود بر اساس مصوبات شورای شهر خواهد بود.

وی تصریح کرد: اخیراً با توجه به اینکه هزینه‌های اقلامی همچون پارچه، سدر، کافور و پنبه افزایش شدیدی پیدا کرده است، سعی کردیم هزینه‌های جانبی را کاهش و خدمات را افزایش دهیم.

حمل متوفی به آرامستان باغ رضوان رایگان است

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان  با تأکید بر اینکه حمل متوفی از سطح مناطق ۱۵گانه به این آرامستان رایگان است، گفت: هزینه هر خودرو برای حمل متوفی ۹۵ هزار تومان است که این هزینه توسط آرامستان باغ رضوان به ۳۶ دستگاه خودرویی که با آن‌ها قرارداد منعقد شده پرداخت می‌شود.

جعفریان‌فر خاطرنشان کرد: چنانچه متوفیانی تنها برای تغسیل به آرامستان باغ رضوان انتقال داده شده باشند نیز هزینه‌ای برای انتقال دریافت نمی‌شود، همچنین الزام شده کاور حمل متوفی به صورت رایگان ارائه شود از این رو با ورود هر متوفی به سردخانه، یک کاور رایگان در اختیار رانندگان قرار داده می‌شود تا متوفی بعدی را با این کاور حمل کند، البته درکاور استفاده شده لباس‌های متوفی قرار داده شده و در کوره لباس‌سوزی امحاء می‌شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر هزینه تغسیل و تکفین با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۵۱۱ هزار تومان در آرامستان باغ رضوان و در آرامستان‌های محلی ۲۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به هزینه قبور آرامستان باغ رضوان گفت: در این آرامستان قیمت قبور از رایگان تا ۴۰۰ هزارتومان وجود دارد البته در فاز یک که فضای کمی باقی مانده است هزینه قبور چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

آمار فوت آقایان در طول سال بیشتر از بانوان است

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اعلام کرد: آمار فوت آقایان در طول سال بیشتر از بانوان است به طوری که ۵۸ درصد متوفیان آقا و ۴۲درصد زن هستند.

جعفریان‌فر با اشاره به برنامه‌های پایان سال آرامستان باغ رضوان تصریح کرد: برای روز اول سال نو پیش‌بینی‌های زیادی با توجه به افزایش تعداد مراجعه کنندگان انجام شده است و سعی داریم با توجه به اینکه فضای آرامستان باغ رضوان به عرصه ای کارگاهی تبدیل شده، برای سال جدید تمام خدمات آماده ارائه به مردم باشد.

وی با بیان اینکه در روزهای ۲۳ و ۲۴ اسفندماه سال جاری برنامه‌ای با عنوان، غبارروبی و عطرافشانی قبور با مشارکت مردم اجرا خواهد شد، گفت: فضاسازی محیط آرامستان را در دستور کار قرار داده‌ایم که با توجه به اینکه آرامستان محلی برای عبرت است، فضا به گونه‌ای طراحی شده تا مراجعه کنندگان در بدو ورود احساس کنند که وارد محیطی مقدس شده اند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه در آستانه نوروز هفت سین در ورودی آرامستان باغ رضوان نصب خواهد شد، تأکید کرد: نقشه راه برای راهنمایی مراجعه کنندگان آماده شده همچنین در ایام نوروز نمایشگاه میدانی «چیستی مرگ» را برگزار خواهیم کرد.

جعفریان‌فر با بیان اینکه تا پایان سال جاری اصلاح هندسی مسیرهای دسترسی برای تردد آسان خودروهای مراجعه کنندگان انجام می شود، گفت: درصدد هستیم تا برای تعریض معابر کم عرض اقدام کنیم ، همچنین قرار است جهت استقرار پلیس راهور در اتاق مانیتورینگ سازمان آرامستان ها اقدامات لازم را برای کاهش گره های ترافیکی انجام دهیم.

وی افزود: رادیو «صدای رحمت» که هرسال در روزهای خاص فعال می شود در نوروز ۹۸ نیز برنامه‌های خوبی را اجرا می‌کنند.

خانه تکانی قطعات آرامستان باغ رضوان

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با بیان اینکه از ۱۵ بهمن ۹۷ خانه تکانی قطعات آرامستان باغ رضوان آغاز شده است، گفت: هر روز سه قطعه از این آرامستان پاکسازی و نظافت می‌شود همچنین هرس درختان و گل کاری از دیگر اقدامات درحال انجام است.

جعفریان‌فر با بیان اینکه امکان پیش خرید قبور برای مردم فراهم شده است، اظهار کرد: در سال ۹۷ هر ماه امکان پیش خرید برای مردم فراهم شد و متقاضیان می توانند با مراجعه حضوری به واحد امور متوفیان و یا از طریق اپلیکیشن اقدام کنند.

خرید و فروش حفره در آرامستان باغ رضوان ممنوع است

وی تأکید کرد: خرید و فروش حفره در آرامستان باغ رضوان و آرامستان های محلی تحت پوشش این سازمان ممنوع است و این امکان تحت هیچ شرایطی وجود ندارد، تنها افرادی که قبور پیش خرید کرده باشند می‌توانند حفره را به بستگان درجه یک خود واگذار کنند.

جعفریان فر با بیان اینکه در آرامستان باغ رضوان ۶۱ هزار حفره پیش فروش شده داریم که همگی دارای سند است و البته به تدریج با دفن اموات از این رقم کاسته خواهد شد، افزود: بیشتر حفره ها دو یا سه طبقه هستند، البته مالکان برخی حفره های قدیمی درخواست تبدیل آن‌ها به دو یا سه طبقه دارند تا بتوانند بستگان خود را دفن کنند.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۸ سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تصویب شده است، گفت: بخشی از این بودجه توسط سازمان و ۴۰ درصد آن با کمک شهرداری محقق می‌شود ، چرا که بودجه سازمان آرامستان کفاف هزینه‌ها را نمی‌کند.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان ادامه اداد: بودجه سال جاری سازمان آرامستان ۱۹میلیارد تومان بود که در اصلاح بودجه به ۲۳ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

جعفریان‌فر در پاسخ به سوالی درخصوص آمار دفن رایگان اموات در آرامستان باغ رضوان گفت: در این باره آماری در دست نداریم، اما روزانه چند متوفی به صورت رایگان دفن می شوند که متوفیان بیشتر تحت پوشش بهزیستی یا افراد بی بضاعتی هستند که مشایع کنندگان آن ها شرایط فرد متوفی را اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به سرویس دهی اتوبوسرانی در روزهای پایانی هفته به مراجعه کنندگان باغ رضوان گفت: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان قول داده مشکلات هرچند محدود فعلی را رفع و تعداد سرویس ها و ایستگاه ها را در مسیر آرامستان باغ رضوان افزایش دهد.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان گفت: با توجه به نبود ساختمان پزشکی قانونی و فاصله زیاد آرامستان باغ رضوان تا آن ساختمان در مرکز شهر برای گرفتن برای گواهی فوت با هماهنگی پزشکی قانونی سازمانی در آرامستان باغ رضوان پیش بینی شده که تا چند روز آینده مناقصه انتخاب پیمانکار برگزار و برای ساخت آن اقدام خواهیم کرد تا دادپزشکان در آن مستقر شوند.

جعفریان فر ادامه داد: تا ساخت ساختمان، برای کمک به مردم عوامل پزشکی قانونی همه روزه از ساعت ۷.۵ صبح تا ساعت ۱۹ در آرامستان باغ رضوان و ساختمان موقت پیش بینی شده مستقر شده اند.

کد خبر 368115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.