ایجاد دروازه مشترک مرزی بین ایران و عراق

رییس کل گمرک ایران گفت: به منظور تسهیل تجارت در مرزها در دو مسیر باید گام برداریم؛ اول هماهنگی‌ها در بین دستگاه‌های داخلی است که این مهم مدیریت واحد مرزی را به دنبال خواهد داشت و مسیر بعدی هماهنگ شدن با گمرک کشور مقابل است که این به معنای ایجاد دروازه مشترک تجاری خواهد بود.

به گزارش ایمنا به نقل از درگاه خبری گمرک کشور، مهدی میر اشرفی به تشریح ایجاد دروازه مشترک مرزی پرداخت و اظهار کرد: هفته آینده مسئولان گمرک اقلیم کردستان عراق در گمرک ایران حضور پیدا می کنند و در خصوص برنامه ای که ما بتوانیم دروازه مشترکی داشته باشیم، بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرکات ایران افزود: با تحقق برنامه مذکور علاوه بر کاهش کنترل شاهد تسهیل تجارت در مرز، کاهش مدت زمان ترخیص کالا و به تبع انتفاع تجار، بازرگانان و مصرف کنندگان خواهیم بود.

ماهیانه یک میلیارد دلار کالای اساسی از گمرک ترخیص می شود

میراشرفی از افزایش دو درصدی ترخیص کالاهای اساسی در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: در این مدت بطور میانگین ارزش دلاری کالاهای اساسی ترخیص شده از گمرکات کشور ماهیانه یک میلیارد دلار بوده است. ترخیص ۲۵ قلم کالاهای اساسی از گمرکات کشور در این مدت دو درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی میانگین ماهیانه ارزش کالاهای اساسی ترخیص شده از گمرکات را یک میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: هیچ گونه کمبودی در کالاهای اساسی در کشور نباید وجود داشته باشد زیرا به اندازه سال گذشته و حتی در برخی از اقلام بیشتر از سال پیش واردات داشتیم و ارز مورد نیاز آن تاکنون تامین شده است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه نگاه گمرک ایران بیشتر به کشورهای همسایه خود است، اضافه کرد: با توجه به اینکه با کشور عراق به لحاظ مسائل فرهنگی، اجتماعی، دینی و مذهبی اشتراکات زیادی داریم به همین دلیل بیشترین توجه در تجارت خارجی در ایران به سمت این کشور است.

میراشرفی یادآور شد: براساس برآوردهای انجام شده تا پایان سال جاری حجم صادرات کالا به عراق به ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید که حدود ۵۰ درصد آن از طریق مرز باشماق صادر می شود. بنابراین می طلبد همه دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی از جمله گمرک عنایت ویژه به مرزهای مشترک ایران با عراق داشته باشند.

مرز باشماق از بزرگترین مرزهای ایران با کشور عراق است

وی به وضعیت مرز باشماق مریوان و بازارچه مله خورد سروآباد در استان کردستان اشاره کرد و افزود: مرز باشماق یکی از بزرگترین مرزهای ایران اسلامی با کشور عراق است. در بازدیدی که روز یکشنبه هفته جاری از مرز باشماق مریوان داشتیم از نزدیک در جریان مشکلات گمرکی این مرز قرار گرفتیم.

رییس کل گمرک ایران خاطر نشان کرد: گمرک به سمت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه هایی همچون تجهیز گمرکات کشور به دستگاه ایکس ری پیش خواهد رفت.علاوه بر ایکس‌ری‌هایی که در مرز باشماق داریم بخش خصوصی را هم ترغیب خواهیم کرد در دیگر مرزهایی که توجیه دارند اقدام به نصب این دستگاه کنند.

میراشرفی اضافه کرد: در خصوص ساماندهی و استفاده از شیوه جدید ارزیابی کالاها به سمتی خواهیم رفت که از پتانسیل مرز در راستای آبادانی کشور و استان های مرزی همچون کردستان نهایت استفاده شود. در خصوص بازارچه های مرزی هم گمرک نگاه کمک به مردم مرزشنین را دارد لذا در راستای رونق این بازارچه ها و رعایت قوانین و مقررات تجاری در آن نهایت تلاش خود را بکار می گیریم.

کد خبر 368103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.