بازتاباندن زیست‌بوم اصفهان در جایزه جمالزاده

دبیر نخستین جایزه ادبی جمالزاده گفت: سیاستگذاران نخستین جایزه ادبی جمالزاده قصد دارند که تا سال ۱۴۰۰ این جایزه را به‌عنوان معتبرترین جایزه ادبی پایتخت فرهنگ و هنر ایران اسلامی برگزار کنند تا موجب تشویق پدیدآورندگان عرصه داستان و زندگی‌نگاره شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا روحانی در اختتامیه نخستین جایزه ادبی جمالزاده اظهار کرد: جایزه ادبی جمالزاده به یاد بنیان‌گذار و پیشکسوت داستان کوتاه ایران که از سرمایه‌های نمادین اصفهان است، در این شهر برگزار شد. امیدوارم به‌عنوان یکی از رویدادهای ادبی کشور استمرار داشته و هر سال با ارتقای کمی و کیفی بیشتر دنبال شود.

وی افزود: فراخوان نخستین جایزه ادبی جمالزاده، مهرماه سال جاری توسط سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان در سه بخش داستان کوتاه آزاد، داستان کوتاه اصفهان و زندگی نگاره‌های اصفهان اعلام شد.

دبیر نخستین جایزه ادبی جمالزاده تصریح کرد: آثار بخش اصفهان باید با عناصر اصفهان پیوند داشته و از ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی اماکن و نمادهای شهری و زیارتی و نیز سبک زندگی مردم آن استفاده داستانی می‌کرد، در بخش آزاد درون‌مایه آثار آزاد محصول کار خلاق نویسندگان بوده و زندگی نگاره‌های اصفهان تجربه‌های زندگی یا سفر به اصفهان در قالب ادبی ناداستان روایت می‌کرد.

وی درباره اهداف این جایزه ادبی توضیح داد: توجه ویژه به هنر داستان به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های رشد و توسعه جامعه، بهره‌گیری از شخصیت، نام و میراث ادبی جمالزاده به‌عنوان آغازگر داستان‌نویسی ایران و یکی از سرمایه‌های فرهنگی، فراهم شدن زمینه‌های پژوهش، شناخت و بازتاباندن تاریخ، فرهنگ و زیست‌بوم اصفهان در آثار ادبی خلاقانه ازجمله اهداف این جایزه بود.

روحانی ادامه داد: همچنین توجه ویژه به پدیدآورندگان آثار خلاقانه در زمینه اصفهان، ارج نهادن به تجربه‌های شخصی، محلی و عمومی در جلب نگرش ملی و جهانی در راستای تقویت درک متقابل و همدلی اجتماعی عمیق‌تر از طریق نگارش زندگی نگاره‌ها و نیز تلاش در دستیابی به نگاه و بیان ویژه و از آن خود در زندگی و تلاش برای رسیدن به نوعی داستان ایرانی که جامعه نیازمند آن است و آن را در خود ببیند، اهداف نخستین جایزه ادبی جمالزاده بود.

وی با بیان اینکه جمالزاده در زندگی خود آثار نو و خلاقانه‌ای برای زمانه خودش خلق می‌کرد، خاطرنشان کرد: جایزه ادبی جمالزاده شرایطی را برای آثاری که نگاهی تازه و خلاق به ناگفته‌ها یا کمتر گفته‌ها از فرهنگ با بن‌مایه‌های هویتی داشته باشد، فراهم کرد.

وی اضافه کرد: در بخش آزاد ۹۷۸ اثر، در بخش اصفهان ۴۱۱ اثر و در بخش زندگی نگاره‌ها ۱۵۸ اثر و درمجموع هزار و ۵۴۷ اثر به دبیرخانه ارسال شد که از میان ۴۴ اثر برگزیده که در دو مرحله داوری شد، از هر بخش سه اثر به‌عنوان آثار نهایی انتخاب شدند.

دبیر نخستین جایزه ادبی جمالزاده با اشاره به اینکه جایزه ادبی جمالزاده، با استقبال شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی روبرو شده و تبدیل به تجربه‌ای پربار شد که کیفیت بالای آثار ارسالی، تعجب داوران را برانگیخت، ادامه داد: سیاستگذاران نخستین جایزه ادبی جمالزاده قصد دارد تا سال ۱۴۰۰ این جایزه را به‌عنوان معتبرترین جایزه ادبی پایتخت فرهنگ و هنر ایران اسلامی برگزار کند تا موجب تشویق پدیدآورندگان عرصه داستان و زندگی‌نگاره شود.

کد خبر 368079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.