لزوم تغییر رفتار برای کاهش مرگ جوانان در تصادفات

سومین همایش ملی پیشگیری از مرگ و میر جوانان در اثر حوادث ترافیکی در لنجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در سومین همایش ملی پیشگیری از مرگ و میر جوانان در اثر حوادث ترافیکی درلنجان اظهار کرد: باتوجه به شکل‌گیری جامعه ایمن طی دو سال در شهرستان لنجان در سال جاری، میزان تصادفات در دو شهرستان لنجان و گلپایگان به میزان ۴۰ الی ۶۰ درصد کاهش یافته که این امر مهم ناشی از آموزش و تغییر رفتار رانندگان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: این کارنشان دهنده نماد همکاری بین بخشی است که در شهرستان لنجان به خوبی و درستی اتفاق افتاده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: بازدید و شناسایی نقاط کور جاده‌ای در شهرستان و تغییر فرهنگ رانندگی در رفتار رانندگان شهرستان باعث شده که جان انسان‌ها ایمن باشد و این آغاز یک پیشرفت و تغییر فرهنگ و دیدگاه است که باید آن را ستود.

حیدری گفت: بیشترین حوادث و اتفاقات ناشی از رانندگی برای موتورسواران در گروه سنی بین ۱۵ تا ۳۰ اتفاق می‌افتد که باعث مجروحیت ومعلولیت می‌شود، باید بتوانیم بارویکرد جدید در این گروه سنی و هدف برای تغییر در رفتارهای آنان تلاش و آن را به فرهنگ فراگیر جامعه تبدیل کرده تا شاهد حوادث ترافیکی فاجعه بار نباشیم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه سالیانه ۸۰ هزار میلیارد ضرر و زیان ناشی از حوادث جاده‌ای به کشور تحمیل می‌شود که باید با فرهنگ آموزش و آموزش‌پذیری جلوی این رفتارهای پرخطر گرفته شود.

حوادث جاده‌ای امری اجتناب ناپذیر است

همچنین علی وحدتی، رییس مرکز بهداشت لنجان در این مراسم گفت: بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی حوادث ترافیکی در رده سوم مرگ و میر هموطنان است.

وی حوادث و تصادفات ترافیکی را ناشی از سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده دانست که طبق نظر کار شناسان عامل انسانی از مهم‌ترین این عوامل است.

وحدتی با بیان اینکه شهرستان لنجان محل تلاقی و تردد محورهای مواصلاتی بین سه استان اصفهان، چهارمحال بختیاری و خوزستان است بنابراین رفت وآمد وسایل نقلیه در محور این شهرستان و تصادفات و حوادث جاده‌ای امری اجتناب ناپذیر است.

رییس شبکه بهداشت لنجان افزود: شهرستان لنجان قطب کشاورزی و صنعت در سطح ملی است و با توجه به محور مواصلاتی سه استان، این شهرستان پایلوت جامعه ایمنی کشور برای حوادث جاده‌ای شناخته و معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش یکی از کارهای بسیار مهمی بود که در شهرستان لنجان انجام گرفت، آموزش جوانان و نوجوانان به روش‌های نوین آموزشی بوده که این آموزش‌ها با کمک نهادها و سازمان‌های در گیر چون آموزش پلیس راهور، شبکه بهداشت و درمان انجام شده است.

وحدتی تاکید کرد : با توجه به عوامل حادثه خیز و نقاط کور و حادثه‌ساز و خطرناک  درسطح شهرستان لنجان با پیگیری و کمک پلیس راهور شناسایی این نقاط شناسایی و جهت  رفع آن برنامه‌های تمهید شده است.

وی با اشاره بر نقاط خطرناک و حادثه‌ساز در سطح شهرستان لنجان افزود: یکی از این نقاط خطرناک محور سفید دشت به ورنامخواست است که در طی سالیان باعث تصادفات دلخراش و فاجعه باری شده است.

رییس شبکه بهداشت لنجان با بیان اینکه این جاده حادثه‌خیز با تلاش پیگیری کارگروه سلامت و بهداشت، پلیس راهور و مسئولان شهرستان در دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: دوبانده شدن  این محور از بار ترافیکی شهرستان کاسته که امید واریم شاهد کاهش بارحوادث وتصادفات این جاده باشیم.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه کارگروه بهداشت وجامعه ایمن شهرستان لنجان با آموزشهای تاثیر گذار خود به نوجوانان وجوانان موتور سوار باعث ایجاد تغییر در فرهنگ  به رانندگی شدند، این تغییر در فرهنگ رانندگی  باعث تغییر در جامعه آماری شهرستان لنجان است که شاهد اتفاقات وحوادث کمتری ناشی از این گونه حوادث دلخراش باشیم.

علت ۷۰ درصد تصادفات خطای انسانی است

همچنین محسن یونسی، معاون فرماندار شهرستان لنجان دراین همایش گفت: سالانه ۲۷ هزار نفردر اثر حوادث وجاده‌ای جان خودرا از دست داده که این یک فاجعه بزرگ برای کشور محسوب وبیشترین ضرر وزیان آن متوجه منابع انسانی است.

وی تاکید کرد: ۷۰  درصد از تصادفات ناشی از خطای انسانی بوده و این خطا ناشی از فرهنگ غلط رانندگی میان رانندگان مخصوصا جوانها با هیجان بالاست.

معاون فرماندار شهرستان لنجان افزود: این خطاهای انسانی باعث  تصادفات وحوادث وسانحه شده و افراد فعال  وتلاشگراجتماع از جامعه حذف کرده  وبه خاطر این موضوع ضررجبران ناپذیری به منابع انسانی وروح وروان خانواده ها وارد می شود.

وی گفت: جامعه در پی آرامش وامنیت است واین حوادث جامعه رادچار خسران می کند.

یونسی گفت: در طی ۸ ماه گذشته از سال جاری شاهد ۱۴ فقره تصادف منجر به مرگ در محور جاده سفید دشت وورنامخواست بوده ایم که این تصادفات وتلفات منجر به مرگ تاثیرات ناخوشایندی برروح وروان  اجتماع وخانواده هاوارد وباعث سلب آرامش از جامعه می شود.

وی افزود: متاسفانه در چندین سال اخیر این جاده باعث شده تا ایمنی شهرستان کاهش یابد که با بهره برداری و دو بانده شدن این محور مواصلاتی امید واریم شاهد ارتقا آرامش و امنیت در این جاده برای شهروندان وهموطنانمان باشیم.

کد خبر 368054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.