زایندرود در مرحله بعد باید ۷۵ روز رهاسازی شود

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: زاینده‌رود باید روزهای پایانی امسال یا فروردین ماه سال آینده به مدت ۷۵ روز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی رهاسازی شود زیرا کشت اخیر به آب نیاز دارد و اگر این اقدام با تأخیر انجام شود، موجب خسارت و افت تولید خواهد شد.

 حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در پی رهاسازی موقت زاینده رود حدود ۳۵ الی ۴۰ درصد زمین‌های زراعی زیرکشت رفته است، اظهار کرد: به دلیل کشت دیرهنگام، با افت تولید رو به رو هستیم زیرا بهترین زمان کشت غله آبان ماه است و متاسفانه آب در آبان ماه برای کشاورزان رهاسازی نشد.

وی افزود: با این حال جای شکر دارد که بازگشایی موقت آب کشت و کار کشاورزان را رونق داد اما اگر آب برای آبیاری مرحله بعدی به موقع رهاسازی نشود موجب خسارت و افت تولید خواهد شد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به بارش‌های پنج ماهه نخست سال آبی امسال اظهار کرد: میزان بارندگی‌های سال زراعی جاری در ایستگاه کوهرنگ تا به‌حال بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ میلیمتر بوده و حدود ۹۰ درصد بارش یک‌سال کامل زراعی محقق شده و به اندازه‌ای است که باید شرب، کشاورزان، محیط زیست و صنعت را تامین کند.

برای نجات زاینده‌رود باید طرح‌های آبخیزداری بالادست حذف شود

محمدرضایی اضافه کرد: اینکه چرا با وجود بارش‌های مطلوب در ایستگاه کوهرنگ، ذخیره سد زاینده‌رود حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب است، به دلیل سازه‌های تحت عنوان آبخیزداری و آبخوان‌داری است، مسئولان برای نجات زاینده رود باید به دنبال حذف و جمع آوری این سازه‌ها در بالادست باشند.

وی ادامه داد: خدا را شکر که زاینده‌رود در بهمن ماه بازگشایی شد، هرچند دیرهنگام بود، اما راهی به غیر از رهاسازی آب نبود زیرا کشاورزان حدود دو سال کشت و کار نداشتند و از نظر معیشتی در مضیقه بودند، اگر آب بازگشایی نمی شد مشکلات بی شماری به‌ویژه در شرق اصفهان پدید می آمد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان اظهار کرد: زاینده رود باید در روزهای پایانی سال یا اوایل فروردین ماه سال آینده به مدت ۷۵ روز برای آبیاری زمین های کشاورزی رهاسازی شود زیرا کشت پاییزه دوم نیاز به آب دارد و اگر  این اقدام با تأخیر مواجه شود دوباره تنش‌ها و تجمعات کشاورزان برای احقاق حق خود شروع خواهد شد.

طرح بن- بروجن عجیب و غیرکارشناسی است

وی به طرح انتقال آب بن- بروجن اشاره کرد و افزود: این طرح عجیب و غیرکارشناسی، آب را از حوضه بی آب زاینده رود به حوضه پرآب کارون انتقال می دهد که باید برای انتقال، آب را تا ارتفاع ۷۰۰ متر و به طول ۱۳۰ کیلومتر پمپاژ کنند و برای این کار نیز حجم بالای برق نیاز است.

محمدرضایی افزود: از سوی دیگر پیامدهای زیست محیطی بسیاری نیز به دنبال دارد و این انتقال در حالی‌است که امسال تابستان آب شرب محله‌های شهر اصفهان نصف روز قطع بود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان ادامه داد: این در حالی است که با احداث ۱۲ کیلومتر تونل در سبزکوه واقع در شهرستان بروجن، از سد کارون چهار می توانند آب را به صورت ثقلی انتقال دهند، از حوضه ای که آب مازاد دارد و در ماه‌های اخیر میلیاردها مترمکعب آب از حوضه کارون به خلیج فارس وارد شده است.

وی یادآورشد: اگر چه این طرح غیرکارشناسی در اصفهان توسط کشاورزان حقابه دار متوقف شد اما متاسفانه همچنان در استان چهارمحال و بختیاری این طرح در حال اجراست.

بذر یارانه‌ای به برخی از کشاورزان اختصاص یافت

محمدرضایی با بیان اینکه فقط به برخی از کشاورزان بذر یارانه‌ای تعلق گرفت، افزود: هر کیلو بذر گندم ۱۹۵۰ تومان است، بنابر وعده مسئول سازمان جهاد کشاورزی، قرار شد کشاورزان نیمی از بذر خود را یارانه‌دار و به مبلغ ۱۵۰۰ تومان و نیم دیگر آن را بدون یارانه تهیه کنند، که فقط به بعضی افراد اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: به آنهایی که زودتر بذر خریده بودند یا از قبل بذر داشتند، بذریارانه ای تعلق نگرفت درصورتی که همین مبلغ یارانه بذر گندم از پول حقابه خود کشاورزان تامین شده بود.

تامین اجتماعی از بیمه کردن کشاورزان طفره می‌رود

محمدرضایی به گمانه‌زنی‌ها در خصوص مبلغ پرداختی به عنوان خسارت نکاشت کشاورزان اصفهان اشاره کرد و افزود: خسارت کشاورزان از ۱۹ سال پیش و از زمان خشکی زاینده‌رود باید محاسبه شود، از سوی دیگر خواسته کشاورزان نیز پرداخت خسارتشان توسط وزرات نیرو به دلیل فروش حقابه شان به دیگر بخش‌ها است.

وی گفت: بیمه تامین اجتماعی نیز برای تحت پوشش قرار گرفتن کشاورزان بسیار سخت گیری می کند زیرا از ۳۰ درصد حق بیمه فقط ۱۰ درصد آن را کشاورز پرداخت می‌کند و پرداخت ۲۰ درصد دیگر به عهده دولت است. از طرفی تامین اجتماعی به دلیل بدهکاری دولت، از بیمه کردن کشاورز برخلاف سایر مشاغل، طفره می رود.

وی اضافه کرد: بیمه تامین اجتماعی کارفرمایان کشاورزی را تحت پوشش بیمه نمی گیرد اما این کارفرمایان اگر کارگر داشته باشند می توانند آنها را زیر پوشش بیمه ببرند، در این باره صنف کشاورزی و نمایندگان مجلس پیگیر بودند اما به نتیجه ای نرسید.

کد خبر 368025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • علی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    1 1
    شما اگر یه فکر محیط زیست بودید طرح گلاب و بهشت اباد رو غیر کارشناسی میخوندید -حداقل یک مقدار مطالعه کنید ببینید که الان کی اب کارون رو داره استفاده می کنه اخرش هم میگین اب نیست کل کارونم بریزی داخل زاینده رود تشنگی شما سیرابی نداره چون فقط استان خودتون میبیند و از نابودی دو استان دیگه خوشحال هستین
  • صادق IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 1
    طرح عجیب و غیر کارشناسی؟!!!! زاینده رود بی آب؟!!!! کارون پر آب ؟!!!!! کدام کارون را می‌گویید؟!! همان که کف بستر آن در اهواز هویدا شده، یا آن کارونی که به جای آب فاضلاب و بوی تعفن در آن جاری است؟!! یعنی همه طرح‌هایی که اجرا شد در حوزه سرشاخه‌های کارون و یا دیگر پروژه‌های انتقال آب در کشور همگی کارشناسی بوده و عالی، این طرح عجیب و غیر کارشناسی شد؟! وقتی آقایان از محیط زیست سخن می‌گویند آدم می‌خواهد گریبان خود را پاره کند.. یعنی دلسوزی برای محیط زیست تنها برای انتقال آب زاینده رود به کارون است؟!! جای دیگر محیطی بنام زیست و زندگی ندارد؟!! نمی‌دانم چرا دست از سر کارون و خوزستان آتش گرفته برنمی‌دارند، چقدر کارشناسان داخلی و خارجی گفتند چاره کار انتقال آب نیست، چقدر پروفسور کردوانی فریاد کشید‌که این طرح‌ها جز خشک‌تر شدن و نابود کردن محیط زیست سودی ندارد؟! واقعا این آقایان مدرک تحصیلی خود را از کجا دریافت نمودند؟! و اصلا درکی از ساز و کار طبیعت و محیط زیست دارند؟!
  • محمد رضا IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    0 0
    به خدا هیچی نمی دونید. طرح بهشت آباد که اجرایی نشده اما طرح کاملا غلط و دشمن تراشانه ی بن بروجن در حال اجراست. این در حالیه که میشه آب را از مسیر نزدیکتر به بروجن رسوند و اینها همه بهانه است. در ضمن آب کارون قسمتیش از سمیرم اصفهان و فریدن اصفهان تامین می شود.....