از جنجال ظریف در مونیخ تا دعوای کیهان و مطهری

درهای بسته حسینه ارشاد، طرح ناکام استیضاح رییس جمهور، الحاق زیر دریایی فاتح به نداجا و سخنرانی محمد جواد ظریف در نشست مونیخ از مهمترین عناوین خبری امروز دوشنبه- ۲۹ بهمن- روزنامه‌های کشور بودند.

 به گزارش ایمنا، مراسم تشییع پیکر پوران شریعت رضوی، همسر دکتر علی شریعتی صبح روز یکشنبه با حضور جمعی از فعالان سیاسی و دوستداران وی در حسینیه ارشاد برگزار شد. مراسمی که البته با حاشیه هایی هم همراه بود. در حالی که جمعیت زیادی از دوستداران دکتر شریعتی و پوران شریعت رضوی در مقابل حسینیه ارشاد جمع شدند، اما درب این حسینیه همچنان بسته ماند و این موضوع باعث شد تا احسان شریعتی نسبت به بسته ماندن درب ها لب به اعتراض بگشاید و از مردم بخواهد نماز میت را در خیابان بخوانند.

روزنامه آرمان عکس یک امروز خود را به درهای بسته حسینه ارشاد اختصاص داد و در تیتر نوشت: «تشیع نیمه دیگر دکتر شریعتی، دیروز درهای حسینه ارشاد بسته شد» آرمان در ادامه افزود: هراس از اندیشه دکتر شریتی بار دیگر نمایان شد. اندیشه‌ای که خط بطلان بر تحجر و قدرت مابی بدون صلاحیت کشید. بدون تردید. اعتبار حسینه ارشاد از شریعتی است چرا که  تکثیر و گسترش  مکتب شریعتی  از این مکان بوده و هنوز هم که سال ها از در گذشت شریعتی میگذرد، تنگ نظران و کوته فکران در اندیشه خاموش ماندن چراغ حسینه ارشاد هستند و میزان نادانی آنان به حدی است که حتی روز گذشته تشیع پیکر پوران شریعت رضوی  همسر دکتر شریعتی از این مکان برنتافتند و درها را بستند!

روزنامه قانون نیز صفحه نخست خود را به تشییع پیکر همسر دکتر شریعتی پشت در های بسته حسینیه ارشاد اختصاص داد در تیتر خود آورد: «بن‌بست ارشاد و آغوش باز شریعتی» قانون در ادامه به بخشی از سخنان دیروز احسان شریعتی فرزند دکتر شریعتی پرداخت:  استقلال، آزادی، عدالت، توسعه مادی و تعالی معنوی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود. اگرچه پس از ۴۰ سال مستقل هستیم، اما با آزادی، عدالت و توسعه فاصله داریم؛ ما مستقل منتقد هستیم. وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های مادرم را در رابطه با احداث مدرسه، حقوق بشر و قانون اساسی و حمایت از زنان ایران فراموش نمی‌کنم. مادرمان به ما آموخت که مستقل باشیم.

حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در کنفرانس امنیتی مونیخ، به صفحه نخست روزنامه جوان رسید و در تیتر یک خود به نقل از وزیر امور خارجه ایران نوشت: «دیگر هزینه امنیت اروپا را نمی‌پردازیم»؛ ظریف با تأکید بر اینکه من برای راضی‌کردن لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آن‌ها آسیب برسانند، گفت: هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند، اذیت هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل و ما را محاکمه کنند.

روزنامه ابتکار با انتقاد از طرح استیضاح رییس جمهور در تیتر یک خود نوشت: «هزینه‌های بیهوده از خانه ملت» ابتکار در ادامه با اشاره به اسامی افراد امضا کننده، افزود: در شرایطی که کشور در تنگنای اقتصادی و فشار تحریمی دشمنان قرار دارد و توقع همدلی و همراهی از همه جریانات فکری و جناح‏های سیاسی وجود دارد، برخی نمایندگان و رقبای دولت با وجود تاکیدات و توصیه‏ های رهبری، به جای اقدامات وحدت آفرین که بتواند بخشی از فشارهای تحریمی را از دوش دولت بردارد، اقدام به جمع آوری امضا برای عدم کفایت رئیس جمهوری کرده ‏اند.

این دومین بار است که برخی تندروهای مجلس و مخالفان و رقبای انتخاباتی روحانی با جمع آوری امضا اقدام به سوال از رئیس‌جمهوری یا تلاش برای عدم کفایت او دارند. در نوبت اول شاهد اقدامی فراکسیونی از سوی ولایی‏ های مجلس بودیم که رئیس جمهوری را برای سوال به مجلس کشاندند، ولی این بار حتی اصولگرایان ولایی هم شرایط خاص فعلی کشور را تشخیص دادند و موافقت نکردند که به صورت فراکسیونی این فشار را به دولت اعمال کنند. پس تعداد انگشت شماری از آنها از جمله مجتبی ذوالنوری، نوروزی، کوچکی نژاد، خادمی، ملک‌شاهی، کریمی قدوسی، اعزازی، چنارانی، حاجی دلیگانی، پورمختار و علی اکبر کریمی با امضای طرح عدم کفایت رئیس جمهوری سعی کردند خودی نشان دهند و در قالب شویی انتخاباتی، به جامعه بگویند همه تقصیرها و مشکلات موجود بر گردن روحانی است؛ شاید به این واسطه از خود و جریان فکری متبوع‏شان سلب مسئولیت کنند. گویی که سایر قوا، نهادها، ارگان‏ها و حتی تحریم‏های موجود در این باره اثری نداشته‏ اند.

روزنامه مردم سالاری نیز به سخنرانی های پشت در های بسته حسینه ارشاد در مراسم تشیع همسر دکتر علی شریعتی پرداخت و در تیتر نوشت: «اجازه ورود به حسینیه ارشاد داده نشد!» مردم سالاری در ادامه آورده است: حجت‌الاسلام احمد منتظری در این مراسم  بر پیکر مرحوم پوران شریعت رضوی نماز اقامه کرد وحبیب‌الله پیمان، معصومه ابتکار، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر هاشم صباغیان، فیض‌الله عرب سرخی، عبدالفتاح سلطانی، عمادالدین باقی، هاشم آغاجری، سعید مدنی، حجت‌الاسلام ابطحی، راکعی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست به آمارهای مقدماتی رونق معاملات ملکی در میانه زمستان پرداخته و در تیتر یک خود آورده است:«مسکن سفته‌بازان در بازار» دنیای اقتصاد در ادامه افزود: . آمار اولیه از وضعیت خرید و فروش آپارتمان در این مدت، افزایش حدود ۱۵ درصدی حجم معاملات نسبت به ۲۰ روز اول دی‌ماه را نشان می‌دهد. چرخش صورت‌گرفته در روند معاملات در بازار املاک پایتخت طی هفته‌های اخیر، نوعی شوک مثبت ناشی از نزدیک بودن شب عید محسوب می‌شود که البته از نگاه کارشناسان بازار، ممکن است موقتی باشد. معمولا بخشی از تقاضای مصرفی در ماه‌های پایانی سال، نسبت به نقل و انتقال ملکی اقدام می‌کند. با این حال آنچه افزایش خفیف عرضه فایل در برخی مناطق و محله‌های تهران را رقم زده، ورود متفاوت سفته‌بازان به این بازار طی ماه جاری است. این گروه نیمه اول امسال، خریدار عمده واحدهای مسکونی بودند و با موج‌سواری قیمتی، به شکل مکرر اقدام به معامله آپارتمان کردند؛ اما هم‌اکنون، به دو دلیل، فروشنده شده‌اند. واسطه‌های ملکی با تشریح وضعیت فعلی بازار، «سخت‌تر شدن شرایط فروش در سال آینده» و «تکمیل ظرفیت افزایش قیمت مسکن» در تهران را دو دلیل افزایش میل به فروش عنوان می‌کنند. انعطاف در «قیمت پیشنهادی» نیز دیده می‌شود.

روزنامه کیهان تیتر یک امروز خود «گرانی راه‌حل دارد/قدم اول، نظارت و برخورد جدی است» را از گزارش تحلیلی انتخاب کرده که در آن آمده است: عاملان وضع موجود به جای پاسخگویی، بر کرسی طلبکار نشسته و همچنان بر طبل توخالی رابطه با آمریکا، تصویب FATF و پالرمو و... می‌زنند، این در حالی است که این گرانی‌ها راه‌حل درونی دارد نه بیرونی.

مشاجره کیهان و مطهری نیز به صفحه نخست این روزنامه آمد؛ مشاجره ای که روزنامه کیهان آغاز کننده آن بود و علی مطهری فرزند شهید مطهری را «پسری که خاندان را گم کرده است» عنوان کرد. علی مطهری نیز در برخلاف مابقی شخصیت های اصلاح طلب مقابل حمله های کیهان سکوت نکرد و جوابیه ای پیرامون بد دهنی های کیهان منتشر کرد. روزنامه کیهان امروز در جواب علی مطهری نوشت: علی مطهری در همین جوابیه، کیهان را به خوارج الصاق می‌کند. شیوه استدلال خوبی است. خوارج در نسبت زاویه پیدا کردن با امام جامعه، شناخته می‌شوند. شما که ابایی از توهم معارض نهایی با امام و رهبری ندارید را به تخطئه خوارج و خارجی‌گری چه کار؟!

روزنامه ایران هم تیتر و عکس یک خود را به سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مونیخ اختصاص داد و به نقل از او در تیتر نوشت: «کشور را بی دفاع نمی کنم» ایران در ادامه افزود: در شرایطی که پنجاه و پنجمین نشست امنیتی مونیخ به عرصه تقابل امریکا و اروپا بر سر حفظ توافق هسته‌ای تبدیل شده است، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سومین روز از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، سیاست‌های دولت امریکا در خروج از برجام و فشار بر اروپا برای نقض تعهدات ذیل قطعنامه شورای امنیت را مورد نقد قرار داد و علاوه بر سخنرانی و تبیین رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در یک نشست پرسش و پاسخ به ادعای غرب پیرامون برنامه موشکی ایران پاسخ گفت.

روزنامه تجارت نیز صفحه نخست خود را به پست ایستاگرامی رییس بانک مرکزی اختصاص داد و در تیر یک خود نوشت: «فرمان بازار ارز در دست بانک مرکزی» عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی، خود آورده است: «در روزهای اخیر به مدد اظهارات و انذار برخی افراد درخصوص احتمال رد لایحه پالرمو یا سر رسید شدن سپرده‌های ۲۰ درصدی یا وضعیت بودجه ۹۸ و فضای منفی ناشی از تلاش برای ارایه برخی طرح‌ها و اقدام‌های غیرمتعارف، عواملی که علاقه مند برهم زدن بازار ارز و ایجاد نوسان در آن هستند، تلاش کرده‌اند بر موج افزایشی سوار شده و نوسان‌هایی هرچند اندک در بازار ایجاد کنند.»

روزنامه خراسان در گزارشی از پیوستن پیشرفته‌ترین و به روزترین زیردریایی ساخته شده در غرب آسیا به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه یکم دریایی امامت نداجا خبر داد در تیتر نوشت: «فاتح» ایرانی به نیروی دریایی ارتش پیوست» خراسان در ادامه افزود: ساخت زیردریایی پیشرفته و نیمه سنگین  فاتح که می توان از آن به عنوان پیشرفته ترین ساخته نظامی ایران یاد کرد، درحالی است که رهبر انقلاب نگاه ویژه ای به تجهیزات زیر سطحی دارند. از سوی دیگر عمق راهبردی نیروی دریایی تا مدار ۱۰ درجه در اقیانوس هند ترسیم شده و الان زیردریایی های کیلو کلاس ما(کلاس سنگین طارق) در این عمق حضور یافته و دو بار هم به سفر برون مرزی تا تنگه باب المندب، دریای سرخ و خلیج عدن از یک سو و هندوستان و سریلانکا رفته اند. امروز در نیروی دریایی علاوه بر زیردریایی های ساخت ایران" غدیر" که در کلاس سبک قرار می گیرند، سه فروند زیردریایی کلاس سنگین طارق نیز مشغول خدمت هستند و حالا پس از الحاق فاتح به نداجا این مجموعه تا حد زیادی کامل و متنوع می شود و این درحالی است که در منطقه ما هیچ کشوری زیردریایی ندارد به ویژه این که ساخت دو کلاس متفاوت زیر دریایی در ایران کاملا بومی بوده و این پیچیده ترین ماشین ساخت بشر که در ایران تولید شده است به خوبی توانسته تمرینات و عملیات های زیر سطحی خود را به انجام برساند.

کد خبر 367985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.