نیت‌های اجتماعی در وقف کاهش یافته است

نجف‌آباد- رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گفت: گذشتگان ما وقف‌های اجتماعی متفاوتی داشته‌اند به طوری که حتی در استان اصفهان برای خرید گوشت افراد مسن نیز که گوشت آن‌ها را گربه سرقت می‌کرد نیز موقوفه داشتیم، اما در حال حاضر نیت‌های اجتماعی در وقف کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف‌آباد، حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت حدود ۱۵ موقوفه در سال در این شهرستان اظهار کرد: خیران حتی از تامین خوراک پرندگان و سگ‌های ولگرد نیز غافل نبوده‌اند و برای این امور نیز موقوفه دایر کرده‌اند، اما در شرایط کنونی جای خالی چنین اقداماتی به خوبی احساس می‌شود.

وی با اشاره به موقوفه ای خاص در کشور لبنان گفت: در لبنان موقوفه ای خاص وجود دارد که با استفاده از درآمد آن، دو نفر مامور می‌شوند که به بیمارستان‌های مختلف سرکشی کرده و ضمن عیادت از افراد بی کس و کار و بیماران صعب‌العلاج، به آن‌ها امید و نشاط بدهند.

رییس اوقاف شهرستان نجف‌آباد با تاکید بر اهمیت کار رسانه‌ای جهت تقویت فرهنگ صحیح وقف ادامه داد: مجموعه اوقاف دستگاهی فرهنگی و موثر با ظرافت‌های خاص مدیریتی است که با اعمال هر چه بیشتر شفافیت و انعکاس صحیح برکات موقوفات، می‌توان علاوه بر توسعه فرهنگ وقف، زمینه رفع بسیاری از معضلات اجتماعی را هم برطرف کرد.

وی با اشاره به تقسیم موقوفات به دو دسته انتفاعی و منفعتی اضافه کرد: دسته انتفاعی به مواردی مانند وقف زمین جهت ساخت مسجد و مدرسه گفته می‌شود و منفعتی‌ها شامل موقوفاتی می‌شود که درآمد حاصل از مدیریت آن‌ها برای امور خیر مشخصی هزینه می‌شود.

به گزارش ایمنا؛ از مجموع نزدیک به ۵۰۰ موقوفه شهرستان نجف‌آباد، بیش از ۲۲۰ مورد به صورت ملک خاص بوده، ۲۰۰ مسجد و حدود ۴۰ مورد حسینیه وجود دارد و بقیه مجموعه‌هایی مانند مهدیه، فاطمیه، دارالقرآن و آرامستان تشکیل می‌دهد.

کد خبر 367980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.