روستایی که شوری آب آن حکمتی دارد

گلپایگان- سال‌ها است که خشکسالی بسیاری از مناطق کشور را با مشکل روبه رو کرده است؛ روستای "فاویان" با دو هزار سال قدمت که در فاصله ۳۰ کیلومتری گلپایگان قرار دارد نیز چند سالی است با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند...

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، روستای "فاویان"  دارای هشت رشته قنات و دو هزار هکتار زمین حاصلخیز و قابل کشت است، شغل مردم روستا کشاورزی و دامداری بوده و بیشترین نوع کشت محصول آنها گندم، جو و چغندر قند است؛ شور بودن خاک روستا زمینه مستعدی برای کشت چغندر قند، گندم و جو است به همین دلیل در سال ۶۰ به انبار غله استان معروف بوده است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی‌ها قنوات خشک شده و کشت محصولات نیز کاهش یافته است.

در گذشته خرمن کوبی و درو کردن گندم و جو  هر خانواده یک روز به طول می‎‌انجامید و زمینه اشتغال تمامی اعضای خانواده را فراهم می‌کرد، اما در سال‌های اخیر خشکسالی‌ها و حمایت نکردن از بخش کشاورزی بسیاری از جوانان فاویان را بیکار کرده و سبب مهاجرت جوانان به سمت شهر شده است.

برای حمایت از کشاورزی در روستای بکر و تاریخی فاویان باید راهکاری اندیشیده شود چراکه شوری آب و خاک این روستا زمینه‌ای برای کشت گیاهان دارویی و پرورش آبزیان به ویژه خاویار و کپور است که می‌تواند درآمد اقتصادی بالایی را برای کشاورزان این روستا به همراه داشته باشد.

گرچه کم آبی دست کشاورزان فاویانی را بسته است، اما اگر امروز بر این معتقد هستیم که کشاورزی محور توسعه است، باید برای آن از روش‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت راه علاجی پیدا کرد.

باید کارشناسان جهاد کشاورزی را به سمت تغییر الگوی کشت و روش نوین آبیاری ترغیب و تشویق کنیم تا بحث حمایت از امنیت محصول از مزرعه تا سفره محقق شود و انقلابی در کشاورزی که محور اصلی اقتصاد مقاومتی است، ایجاد شود.

آب سد گلپایگان عادلانه تقسیم شود

رحمت اله حاج ناصری، کشاورز فاویانی در این باره می‌گوید: مشکلات ما در این روستا زیاد است از یک طرف کم آبی و از طرف دیگر صاحب شدن زمین‌هایمان توسط منابع طبیعی دست کشاورزان را برای کشاورزی بسته است.

وی ادامه می‌دهد: آب سفره‌های زیر زمینی مال تمام روستاهای شهرستان است و فقط به بخشی خاصی اختصاص ندارد و این موضوع به حدی است که از آن استفاده بی رویه نیز می‌شود، مسئولان باید آب را عادلانه تقسیم کنند و روستاهای دیگر را هم ببینند.

حاج ناصری می‌افزاید: اگر به روستای فاویان یک مرحله در فصل پاییز و دو مرحله در فصل بهار از محل سد گلپایگان آب انتقال داده شود در هر هکتار زمین زیر کشت گندم و جو ۲.۵ تن محصول برداشت می‌شود علاوه بر اینکه می‌توان حیوانات آبزی هم پرورش داد.

کشاورزی محور استقلال منبع غذایی

کریم فیروزی، دهیار روستای فاویان به ایمنا می‌گوید: به دلیل شور بودن خاک روستا آب قنوات فاویان شور بوده و مستعد احداث استخر پرورش ماهی خاویار و کپور است.

‌وی ادامه می‌دهد: قسمت عمده زمین‌های کشاورزی توسط منابع طبیعی تصاحب شده است که در صورت واگذاری زمین‌ها به مردم روستا می‌توانند استخر برای آبزی پروی ایجاد کنند.

دهیار روستا تأکید می‌کند: نباید گذاشت روستاها خالی از سکنه شود، باید کشاورزان را حمایت کنیم کشاورزی محور استقلال منبع غذایی است.

با تأمین آب کشاورزی روستای فاویان امکان آبزی پروری موجود است

حیدرعلی گل‌محمدی، مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان در این باره می‌گوید: به دلیل شور بودن آب روستای فاویان امکان پرورش ماهی کپور، آمور و خاویار موجود است، اما چون استخر پرورش ماهی آب دائم نیاز دارد، ممکن است به کم آبی دچار شود به همین دلیل امکان احداث استخر پرورش این نوع ماهی‌ها با وجود کم آبی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: اگر آب دائم برای این روستا تأمین شود، امکان پرورش این نوع آبزیان میسر می‌شود و حتی می‌توان از آب استخر پرورش آبزیان برای کشاورزی استفاده کرد، پرورش ماهی در استخرهای ذخیره، میزان مصرف کود را تا حدودی کاهش می‌دهد که از نظر زیست محیطی مناسب است.

مدیر جهادکشاورزی گلپایگان تصریح می‌کند: تولید ماهی خاویار و کپور منبع مهمی برای صادرات به خاورمیانه است که درآمد اقتصادی بالایی را برای مردم این روستا به همراه دارد.

کد خبر 367974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.