بودجه ۴۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان مصوب شد

با رای اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۸ شهرداری اصفهان به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست بررسی نهایی و تصویب بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان اظهار کرد: حاصل تلاشی که اعضای شورای شهر طی ۳۲ جلسه که تعداد ۱۰ جلسه آن مربوط به کمیسیون تلفیق بود و در مجموع ۷۷۴ نفر ساعت صرف آن شد، سقف بودجه سال ۹۸ بر چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تنظیم شد.

وی افزود: ۱۲ هزار و ۲۹۶ میلیارد ریال از بودجه سال آینده مربوط به اعتبارات جاری است که معادل ۳۰ درصد کل بودجه می‌شود و ۲۸ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال نیز مربوط به اعتبارات عمرانی است که معادل ۷۰ درصد کل بودجه خواهد بود درحالی که این نسبت درسال گذشته ۳۱/۵ به ۶۸/۵ بود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک با ۱۸هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال، ۶۵ درصد یعنی بیشترین سهم بودجه را به خود اختصاص داده و پس از آن نیز معاونت خدمات شهری با ۱۶ درصد، فرهنگی اجتماعی ۹ درصد، مالی و اقتصادی ۶ درصد و نیز معماری و شهرسازی و برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات هرکدام با ۲ درصد قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد شورای شهر بر این بود که ظرفیت مناطق در حوزه بودجه عملیاتی بیش از رقم ارسالی شهرداری است، بنابراین بودجه این بخش افزایش یافت.

معین درخصوص منابع درآمدی پیش بینی شده برای بودجه سال ۹۸ توضیح داد: ۹ هزار میلیارد ریال از محل اوراق مشارکت و منابع تامین مالی دولتی، دو هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال وام از تسهیلات بانکی، پنج هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال از فروش اموال و دارایی، سه ردیف درآمدی سال آینده خواهند بود که مجموع این رقم ۱۷ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال می‌شود.

فایل آمار و ارقام بودجه شهرداری برای شهروندان قابل دسترسی باشد

مهدی مقدری عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، در ادامه در خصوص بودجه حوزه فرهنگی اجتماعی اظهار کرد: بودجه این حوزه در سال آینده با احتساب بودجه تکمیل سالن اجلاس سران، تملک اراضی مربوط به آن و کف سازی خیابان سیدعلی خان و آمادگاه، ۲۴۷ میلیارد تومان خواهد بود که اگر این ارقام را از مجموع کسر کنیم، برای حوزه فرهنگی اجتماعی ۱۱۷ میلیارد تومان باقی خواهد ماند که معادل ۲/۸ درصد بودجه است.

وی با اشاره به اینکه با این وجود سعی کردیم ردیف‌های اصلی مدنظر خود را همچنان در بودجه سال آینده حفظ کنیم تا بودجه چابکی را شاهد باشیم افزود: یکی از موفق‌ترین حوزه‌های شهری، فرهنگی اجتماعی بوده که در محتوا و ساختار شاهد تحول چشمگیر آن در یک سال گذشته بوده‌ایم بنابراین تقاضا میک‌نم در این خصوص تخصیص صد درصدی در نظر گرفته شد و اجازه داده نشود چراغی که با وجود تمام مشکلات روشن مانده، خاموش شود.

عضو شورای شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از شعارهای شورای شهر شفافیت بوده است که در این راستا سامانه مصوبات و شرح مذاکرات شورای شهر راه‌اندازی شد تا عموم درجریان جزئیات آن باشند بنابراین امیدوارم آمار و ارقام که در سامانه‌ها در جهت شفافیت قرار داده می‌شود، با فایل‌های قابل دسترس بارگذاری شود تا قابل دست یابی برای پژوهشگران بوده و اثربخشی خود را حفظ کند.

محرومیت‌زدایی در بودجه ۹۸ مورد توجه باشد

کوروش محمدی، رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تاکید بر لزوم دوری از روند تکراری چند دهه گذشته در بودجه گفت: این انتظار وجود دارد که بودجه‌ای که با شجاعت بسته شده و شهرداری نشان داده که توان تحقق این بودجه را دارد، در هر دو بخش عمرانی و جاری با مدیریت و همت به سمت محرومیت‌زدایی پیش برود.

۸۰ تاکید برای بودجه ۹۸ از سوی شورا

همچنین علیرضا نصر اصفهانی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این بخش با بیان اینکه حدود ۸۰ تاکید برای بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شد، افزود: امیدواریم این تاکیدات مورد توجه همکاران ما در شهرداری قرار گیرد و هر سه ماه یکبار این تاکیدات در جلسات کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بودجه سال ۹۸ جسورانه بوده و این امر یک واقعیت است و افزایش بودجه در این سطح اقدامی بوده است که کمتر در دیگر کلانشهرهای کشور تکرار شده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بودجه سال ۹۸ امروز تصویب می‌شود افزود: اما در بحث اولویت بندی بودجه باید سه مورد اولویت بندی انجام شود که ضروریترین نیازهای شهر و شهروندان باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هیچ سازمانی به اندازه شهرداری خدمات رسانی نمی‌کند، گفت: از این رو از نمایندگان مجلس درخواست داریم نسبت به مطالبات شهرداری از دولت همکاری و توجه بیشتری داشته باشند.

لزوم تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری در سال ۹۸

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی وورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این بخش با بیان اینکه ما در شهر تاریخی، فرهنگی و هنری زندگی می کنیم و برای ایجاد شهری انسان محور باید بودجه‌های فرهنگی و اجتماعی در این شهر قابل توجه باشد و این در حالی است که تنها چهار درصد از بودجه به این بخش اختصاص یافته و اصرار داریم که این بودجه به صورت صد در صد تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه برای بهبود کیفیت زندگی باید به مباحث فرهنگ و اجتماعی توجه کنیم، ادامه داد: تنها با این روش می توان نشاط اجتماعی و امید به زندگی را بالا برد.

همچنین رییس کمیسیون فرهنگی و ورزشی به هوشمندسازی شهر اصفهان تاکید کرد.

با رفتار منطقی بودجه ۹۸ را تحقق بخشیم

اصغر برشان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید خرد جمعی و رفتار منطقی افزایش ۳۷ درصدی بودجه سال ۹۸ شهرداری را تحقق بخشیم اظهار کرد: همچنین باید توجه داشت که بازگشایی گلوگاه‌ها و افزایش کیفیت زندگی شهروندان همواره مورد توجه باشد.

۵۰ درصد بودجه ۹۸ شهرداری متعلق به حمل و نقل است

امیر احمد زندآور، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این بخش با بیان اینکه بودجه‌ای که امسال تنظیم شده است، پیشنهاد مشترک شورای اسلامی شهر و شهرداری بوده است اظهار کرد: باید توجه داشت که حدود ۵۰ درصد از این بودجه در حوزه حمل ونقل و ترافیک و پایانههای شهری هزینه خواهد شد که باز هم جوابگوی نیاز شهر نیست.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت اتوبوس‌های شهر اصفهان و سیستم تاکسیرانی و نیاز به بازسازی این ناوگان به هزینههای بیشتری نیاز داریم.

لزوم بازنگری در طرح مطالعاتی مترو

نصیر ملت، رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در این بخش با بیان اینکه در بسیاری از محافل بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان را بودجه حبابی می‌دانند اظهار کرد: باید توجه داشت که محل تامین بودجه سال ۹۸ تعیین شده است و کار سختی نیست و با توجه به روشهای پیش بینی شده می توان این بودجه‌ که برای آن پروژه تعیین شده است را محقق ساخت.

وی افزود: در اصلاح بودجه ۹۷ ایراد اجرایی نشدن برخی پروژه‌ها را به شهرداری وارد کردیم و امسال برای این امر محل‌های درآمدی را تعریف کردیم.

ملت با بیان اینکه ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد سیاستی و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه عمرانی را برای مترو در نظر گرفته‌ایم، گفت: باید بررسی جدیتری برای مترو داشته باشیم چرا که یک چهارم بودجه شهر اصفهان به این پروژه اختصاص یافته است.

وی افزود: باید در اصل اجرای مترو با توجه به هزینه‌های اجرایی و اینکه مطالعات این پروژه متعلق به بیش از ۳۰ سال گذشته است بازنگری داشته باشیم.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری باید مورد توجه باشد اضافه کرد: در گذشته با توجه به اینکه شهرداری ورود جدی به بحث گردشگری نداشته زیرساخت‌های خوبی را نداشتیم و از سال جاری این موضوع در دستور کار ویژه قرار می‌گیرد.

۶۵۰ گلوگاه اصفهان نیازمند توجه است

شیرین طغیانی، رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان نیز با بیان اینکه شهر اصفهان قبل از اینکه شهری برای گردشگران باشد باید شهری مناسب برای شهروندان باشد اظهار کرد: گاهی متمرکز شدن بر روی گردشگری ممکن است شهر را به اندازه‌ای گران کند که ادامه زندگی برای شهروندان سخت باشد.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان ۶۵۰ گلوگاه نیازمند توجه دارد، ادامه داد: اگرچه بازگشایی گلوگاه‌ها برای شهردار نمود خارجی نداشته باشد اما چارهای جز نجات شهر از این گلوگاه‌ها نداریم.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه پروژه‌هایی که طرح مصوب ندارند نباید تبدیل به ردیف بودجه شوند گفت: این پروژهها به صورت فرسایشی از یک سال به سال بعد موکول می شوند و طرح درستی نیز ندارند.

افزایش ۳۷ درصدی بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان در کشور استثنا بود

همچنین قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در این بخش با بیان اینکه برای اولین بار بودجه شهرداری و سازمان‌های وابسته به این نهاد در صحن علنی مطرح میشود اظهار کرد: بودجه امسال ۳۷ درصد افزایش یافته و این امر بین کلانشهرها یک استثنا است.

وی ادامه داد: اگر ما نیز بودجه شهرداری را با بودجه سازمان‌ها به صورت یکجا به شورای شهر تقدیم می‌کردیم بودجه شهرداری اصفهان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان میرسید، گفت: در این زمینه علاوه بر شورای شهر از استانداری و فرمانداری نیز در خصوص لوایح افزایش درآمدها و ابلاغ به شهرداری قدردانی می‌کنم.

شهردار اصفهان افزایش تعامل با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای تحقق بودجه سال ۹۸ شهردار را ضروری دانست و افزود: مردم نیز باید در این زمینه در خصوص پرداخت عوارض همکاری بهتری داشته باشند.

وی افزود: در سال جاری از هیچ یک از خدمات شهری چیزی کم نشده است و از لحاظ کیفی افزایش خوبی داشتیم.

نوروزی با بیان اینکه فضای سبز و بهداشت و نظافت شهر اصفهان در سال جاری مناسب بوده است گفت: این امر را دستاوردی حاصل همکاری مردم می‌دانیم و خواستار ادامه و بیشتر شدن این مشارکتها هستیم.

صرفه‌جویی‌های منطقی در شهرداری

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از بودجه امسال جاری و ۷۰ درصد عمرانی است، گفت: این امر به دلیل صرفه‌جوییهای منطقی در شهرداری بوده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه حوزه عمرانی بودجه جداگانه‌ای ندارد گفت: این حوزه متولی پروژهها است و برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه بودجه برنامه است و امکان اصلاح آن وجود دارد افزود: در بحث فرهنگی سعی داریم تا جایی که مقدور است به این بخش کمک کنیم چرا که مدیریت شهری در این زمینه حساسیت ویژه‌ای دارد.

نوروزی با بیان اینکه ما نباید فعالیت‌های فرهنگی ۱.۵ سال گذشته شهر را در بودجه ارزیابی کنیم، گفت: باید عملکرد را در این زمینه توجه داشته باشیم و عملکرد شهرداری در این زمینه طی ۱.۵ سال گذشته بسیار مناسب بوده و رضایت شهروندان را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از یک هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری اصفهان در بخش حمل و نقل عمومی هزینه می‌شود، گفت: باید توجه داشت که این بودجه با توجه به حل مسایل زیست محیطی، ترافیک و ایجاد زیرساخت گردشگری آرامش شهروندان و افزایش کیفیت زندگی را به دنبال داشته باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر می‌گوییم مترو را تعطیل کنیم باید دلایل کارشناسی داشته باشیم ادامه داد: باید توجه داشت که باید به نظر متخصصان در این خصوص توجه داشت.

وی در خصوص محرومیت زدایی نیز اظهار کرد: اجرای پروژه‌ها در این زمینه مورد توجه است و این خود میتواند محرکه توسعه در مناطق محروم شهر اصفهان باشد.

توسعه در مناطق محروم زمان‌بر است

نوروزی با بیان اینکه توسعه در مناطق محروم زمان‌بر است ادامه داد: در این زمینه شهرداری اصفهان پروژه‌هایی را در دستور کار دارد که می تواند توسعه خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

وی در خصوص کنارگذر شرق اصفهان نیز گفت: اجرای این پروژه را در دستور کار داریم و دنبال هستیم این پروژه را برگردانیم و بر این باوریم که پولی که باید برای این پروژه هزینه شود به شهر اصفهان برگردد.

شهردار اصفهان در خصوص پروژه سالن‌های اجلاس نیز اظهار کرد: اعضای شورا بارها از این پروژه بازدید داشته و پیشرفت پروژهها را از نزدیک شاهد بودند و بر این باوریم که پروژه به خوبی در حال پیشرفت است.

وی اصلاح معابر و آسفالت خیابان‌ها را در دستور کار شهرداری اعلام کرد و گفت: چنانچه وعده مسئولان مرتبط با آسفالت و قبر تحقق یابد به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

اعتبارات آتش‌نشانی جهشی بود

نوروزی با بیان اینکه اعتبارات آتش نشانی جهشی بوده است،  افزود: در این زمینه تجهیز ایستگاه‌ها در اولویت است و تجهیزات خوبی را خریداری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اولویت بندی در بودجه جاری و عمرانی را جدی می‌گیریم، گفت: کمیته تخصیص را در این زمینه فعال کردیم که روسای کمیسیونهای شورای شهر نیز در این کمیته حضور دارند و تخصیص اعتبارات بر اساس پروژه‌های اجرایی خواهیم داشت.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اعضای شورای شهر هر گونه انحراف از بودجه را به شهرداری تذکر دهند، گفت: ما می‌خواهیم اصفهان را بینالمللی کنیم، اصفهان در دیپلماسی عمومی و بین المللی در کشور دارای رتبه برتر است و از این رو رویکرد ما نسبت به برنامه‌ریزی برای اصفهان به عنوان شهری بینالمللی است.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی که شهرداری اصفهان به مجلس ارائه داد برای همه کلانشهرهای کشور مناسب بود گفت: امیدواریم در سال آینده که مسیر سختی را که در پیش رو داریم از نعمت نظارت و همکاری اعضای شورای شهر اصفهان محروم نمانیم.

گفتنی است بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان با ۱۰ رای موافق، دو رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید.

کد خبر 367888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.