چگونه خودروی انتحاری به اتوبوس سپاه نزدیک شد؟

شب ۲۲ بهمن ماه و در اختتامیه جشنواره فجر، شبی بود که سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره به "شبی که ماه کامل شد" رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو شب بعد از اینکه فیلمی درباره جنایات عبدالمالک ریگی، سرکرده گروه تروریستی جندالله سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کرد، خبر از عملیات جدید گروه تروریستی جیش العدل رسید؛ گروهی که با دستگیری برخی از اعضاء جندالله اعلام وجود کرد.

۲۴ بهمن ماه ۹۷ جاده خاش – زاهدان عوامل گروهک تروریستی به اصطلاح جیش العدل با اقدام کور تروریستی انتحاری یک دستگاه اتوبوس حامل نیروهای مرزبان نیروی زمینی سپاه پاسداران از لشکر ۱۴ امام‌حسین (ع) استان اصفهان را منفجر کردند. در این حادثه تروریستی که به وسیله یک خودرو مملو از مواد منفجره در جاده خاش- زاهدان محدوده روستای چانعلی رخ داد، ۲۷ نفر از نیروهای جان بر کف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهید و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

به دنبال این حادثه قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه حمله انتحاری تکفیری ها به یک دستگاه اتوبوس حامل مرزبانان شرق در مسیر خاش به زاهدان را تایید کرد، این مرزبانان همگی از استان اصفهان بودند. این حادثه موجب تأثر شدید  ملت و مسئولان شد و واکنش های زیادی به دنبال داشت.

رهبر معظم انقلاب در پیامی این حادثه را به خانواده ها و بازماندگان شهیدان و خانواده بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت و تبریک گفتند و رییس جمهور نیز پیش از سفر به سوچی ضمن تسلیت این حادثه تاکید کرد: «ریشه تروریسم در منطقه خاورمیانه آمریکا و صهیونیسم است، برخی از کشورهای نفت خیز منطقه نیز متأسفانه حمایت مالی تروریست ها را بر عهده گرفته اند.»

علمای اهل سنت کشور نیز با تاکید بر اینکه دشمنان ملت ایران هیچگاه به مراد خودشان نمی‌رسند، اعلام کردند اینگونه عملیات‌های تروریستی تلاشی برای نا امن کردن منطقه و جلوگیری از محرومیت‌زدایی است.

البته وزیر امور خارجه کشور نیز گفت که همزمانی این حادثه تروریستی با نشست ورشو و ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی را موضوعی تصادفی نمی‌داند.

جیش العدل همان گروهکی است که پیش از این نیز به شهادت رساندن ۱۴ نفر از اعضاء پلیس مرزبانی ایران در نیمه اول سال ۹۲، شهادت دادستان سیستان و بلوچستان، ربودن پنج مرزبان ایرانی و شهادت یک نفر در بهمن ۹۲، کشتن ۸ نفر از مرزبانان نیروی انتظامی در ۱۷ فروردین ۹۴، کشتن ۹ مرزبان ایرانی در مرز میرجاوه در ششم اردیبهشت ۹۶ و ربودن ۱۴ نفر از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه در ۲۴ مهرماه امسال را با ادعای آزادسازی سیستان در کارنامه ننگین خود ثبت کرده است.

اما سؤال اینجاست، گروهکی که خود را ادامه دهنده راه ریگی و گروهک تروریستی جندالله معرفی می‌کند و بارها از طریق خاک پاکستان به منافع ایران ضربه وارد کرده، چگونه توانست یک بار دیگر به اتوبوس سپاه پاسداران که طبیعتا باید از حفاظت امنیتی خاصی برخوردار باشد، نزدیک شود و این فاجعه را برای مرزبانان ایرانی و خانواده هایشان رقم بزند؟

مرزبانان به مرخصی می رفتند تا جای خود را به نیروهای تازه نفس بدهند

«سرهنگ محمد هاشم‌پور»، فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا، گفت : نقطه حادثه‌ای که در جاده خاش- زاهدان اتفاق افتاد، در منطقه امنیتی سیستان و بلوچستان قرار دارد، در واقع از زاهدان تا نقطه صفر مرزی ۶۰۰ کیلومتر فاصله است و نیروهای لشکر ۱۴ حضرت امام حسین(ع) از بیش از دو سال پیش تامین امنیت این منطقه را با اقتدار کامل عهده دار شده است.

وی تاکید می‌کند: تامین امنیت مرزهای کشور به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود، اما دشمنان کوردل که ریشه در حمایت های آمریکا دارند همواره درصدد بر هم زدن امنیت مرزهای کشور به هر طریق هستند.

فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان با بیان اینکه نیروهای مرزبانی پس از مدت زمان مشخص باید جا به جا شوند تا نیروهای تازه نفس برای مرزبانی جایگزین آنها شوند، ادامه می‌دهد: این اتفاق موقعی حادث شد که نیروهای ما تا نزدیکی زاهدان رسیده بودند، اما در فاصله ۶۰ کیلومتری جاده خاش- زاهدان خودرو انتحاری به نوعی خود را به اتوبوس ماموران جان بر کف سپاه نزدیک کرد.

جاده تنگ، باریک و دو طرفه  کار را برای تروریست‌ها راحت کرد

وی اظهار می‌کند: علی‌رغم اینکه خودروهای تامین و همچنین سیستم‌هایی برای مخدوش‌ کردن ریموت‌هایی که از راه دور برای بمب‌های انتحاری کنار جاده اقدام می کنند، وجود داشته و تمهیدات امنیتی نیز به صورت کامل پیش‌بینی شده بود، اما جاده خاش- زاهدان یک جاده تنگ، باریک و دو طرفه بوده و کسی کمتر به خودروهای عبوری مشکوک می‌شود.

متأسفانه یک‌دستگاه خودرو پژو که حجم بسیار زیادی از مواد منفجره درون آن قرار داده شده بود، در یک لحظه به عنوان سبقت، جلوی اتوبوس قرار گرفته و خود را منفجر میکند. شدت انفجار به حدی بود که به سختی توانستیم در منطقه وقوع حادثه تکه‌هایی از این خودرو را پیدا کنیم تا نوع آن مشخص شود.

حال سه نفر از مصدومان وخیم است

سرهنگ هاشم‌پور با بیان اینکه در این حادثه تروریستی کوردلانه ۲۷ نفر از نیروهای لشکر ۱۴ حضرت امام حسین(ع) به درجه شهادت نایل آمده و ۱۲ نفر نیز مجروح شدند، اظهار می‌کند: ۷ نفر از مصدومان که حال عمومی بهتری داشتند از زاهدان با هواپیما به اصفهان منتقل و در یکی از بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار گرفته‌اند و حال عمومی آنها خوب است، اما تعداد پنج نفر در یکی از بیمارستان‌های زاهدان بستری هستند که از این تعداد، سه نفر حال مساعدی ندارند.

این بار حتی تمهیدات امنیتی بیشتری داشتیم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تمهیدات امنیتی برای جابه جایی نیروهای لشکر همچون دفعات قبل بوده است؟ میگوید: تمهیدات امنیتی که از سلسله مراتب ابلاغ می‌شود، به صورت کامل انجام شده بود، حتی این بار تمهیدات امنیتی بیشتری داشتیم.

فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان با بیان اینکه تروریست‌ها قصد انجام عملیات انتحاری در روز ۲۲ بهمن میان مردم انقلابی شرکت کننده در راهپیمایی ۲۲ بهمن را داشتند که با تلاش نیروهای مرزبانی موفق به ورود به کشور نشدند، تصریح می‌کند: متأسفانه این بار با برنامه‌های از قبل در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه نتوانستند حماسه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را تحمل کنند، زهر خود را اینگونه پاشیدند، به هر حال با انسان‌هایی طرف هستیم که تکفیری‌ها مرتب به آنها القاء می کنند که اگر بتوانید یک، دو یا سه شیعه را بکُشید، وارد بهشت خواهید شد، عاملان عملیات‌های انتحاری با این تفکر ورود پیدا می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: از زمان وقوع حادثه تا این لحظه، تمام کارشناسانی که باید در محل وقوع حادثه حضور پیدا می‌کردند، حسب دستور رهبر معظم انقلاب در نقطه صفر مرزی تا زاهدان حضور یافته‌اند، تمام دستورالعمل‌ها در حال بررسی و بازپرسی‌ها در حال انجام است تا زوایای حادثه مشخص شود.

دشمنان تاب تماشای رشد و سربلندی ایرانیان را ندارند

سرهنگ هاشم‌پور با بیان اینکه انقلاب ما فرهنگ خود را به دنیا تسری داده و دشمنان ما به سرکردگی آمریکا و صهیونیست کثیف تاب تماشای رشد و سربلندی ایرانیان را ندارند و به همین دلیل دست به اقداماتی ناجوانمردانه می‌زنند، می‌گوید: تروریست‌های بُزدل اگر توان دارند رو در روی ما بایستند، آنها تاکنون چندین بار به پاسگاه‌های مرزی حمله کرده و سپس به سمت پاکستان متواری شده‌اند و متأسفانه محدودیت‌هایی برای تعقیب آنها وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه دشمن به هیچ عنوان نخواهد توانست ایمان و اراده ما را تحت تاثیر قرار دهد، اضافه می‌کند: در دوران جنگ سخت‌ترین عملیات ها را نیروهای لشکر ۱۴ امام حسین(ع) انجام دادند و در حال حاضر نیز برای تامین امنیت مرز تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.

فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان اظهار می‌کند: شهدای ما فدایی امنیت کشور و نظام شدند تا امنیت مردم برقرار باشد، بی‌شک تا خون در رگ ما جریان دارد از انجام وظایف کوتاهی نخواهیم کرد.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار ایمنا

کد خبر 367878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.