بهترین خوراکی‌ها برای پیشگیری از سرطان ریه

مصرف انواع کلم‌، علاوه بر سم‌زدایی و بهبود جریان خون در ریه‌ها نقش مؤثری در تأمین سلامت این عضو حیاتی و درمان سرطان آن دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عمل تنفس به قدری طبیعی رخ می‌دهد که اغلب افراد متوجه اهمیت آن برای سلامت بدن نمی‌شوند. اما مشکل در تنفس یکی از شاخصه‌هایی است که نشان می‌دهد ریه‌ها قدرت خود را از دست داده‌اند و فرد به بیماری ریوی مبتلا شده است. بیماری مزمن انسدادی ریه یکی از بیماری‌های رایج است که بیشترین آسیب را به دستگاه تنفسی وارد می‌کند. با وجود اینکه درصد بالایی از ابتلا به این بیماری با مصرف دخانیات ارتباط دارد، اما افرادی که در معرض آلودگی محیط، گرد و غبار و بخارهای شیمیایی قرار دارند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. یکی از راهکارهای خوب برای حفظ سلامت ریه‌ها پیروی از یک برنامه غذایی سالم و مناسب است. در واقع آنچه ما می خوریم تاثیر مستقیمی بر حفظ سلامت ریه‌ها دارد. در این گزارش شما را با بهترین مواد غذایی برای تامین سلامت ریه‌ها آشنا می‌کنیم.

کاهش خطر آسم با خوردن روزانه سیب

سیب یکی از میوه‌هایی است که دارای مقدار زیادی از فلاونوئیدها، ویتامین C  و ویتامین E است که به سلامت ریه‌ها کمک می‌کند و عملکرد این عضو حیاتی را بهبود می‌بخشد. بررسی‌های محققان بیمارستان "سنت جورج" لندن نشان داده است که خطر ابتلا به آسم در افرادی که هر روز سیب را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند کاهش می‌یابد و عملکرد ریه‌های این افراد بهبود پیدا می‌کند. آب نیز از نوشیدنی‌های مفید برای سلامت ریه‌ها است که با بهبود جریان خون به سم زدایی و پاک سازی آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین به منظور تامین سلامت ریه‌ها توصیه می‌شود افراد روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشند.

بهبود انتقال اکسیژن در ریه‌ها با خوردن پرتقال

هویج دارای مقدار قابل توجهی ویتامین‌ A و لیکوپن است که برای سلامت ریه مفید است و خطر ابتلا به بیماری‌های ریه نظیر آسم را کاهش می‌دهد. پرتقال نیز حاوی مقادیر بالایی ویتامین C و ویتامین B6 است که باعث بهبود عملکرد انتقال اکسیژن در ریه‌ها می شود و نقش موثری در سلامت آن‌ها دارد. کدو تنبل از دیگر میوه‌های مفید برای ریه است که به دلیل برخورداری از بتا کاروتن و ویتامین C سلامت این عضو حیاتی را تامین می‌کند.

با خوردن سیر، سلامت ریه‌های خود را تضمین کنید

فلفل قرمز دارای مقدار زیادی ترکیب "کپسایسین" است که باعث بهبود جریان خون در ریه‌ها می شود و با تحریک غشای مخاط عفونت ریه را درمان می‌کند. از دیگر مواد غذایی موثر برای سلامت ریه‌ها و کاهش ابتلا به بیماری‌های تنفسی سیر است. این ماده غذایی دارای خواص ضد التهابی است و به دلیل سرشار بودن از ترکیب "آلیسین" سلامت ریه‌ها را تضمین کند. بنابراین توصیه می‌شود افراد روزانه خوردن دو تا سه حبه سیر را در برنامه غذایی خود بگنجانند. تخم کتان نیز دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا سه و منیزیم است که هر دو نقش مهمی در سلامت ریه‌ها دارند و خطر ابتلا به امراض ریوی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند.

پیشگیری از سرطان ریه با مصرف انواع کلم‌ها

انواع کلم‌ها شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ بنفش و سبز دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و کلروفیل هستند که علاوه بر سم زدایی و بهبود جریان خون در ریه‌ها، بیماری مهلک سرطان ریه را نیز درمان می‌کنند. لوبیا از دیگر مواد غذایی موثر برای پیشگیری از سرطان ریه است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، انواع لوبیا شامل لوبیا قرمز، سیاه، سفید و چیتی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که رادیکال‌های آزاد بدن را از بین  می‌برند و به پیشگیری و درمان سرطان ریه کمک می‌کنند.

کاهش رشد تومورهای سرطانی ریه با خوردن انار

انواع توت‌ها شامل توت فرنگی، تمشک، زغال اخته و شاتوت به دلیل دارا بودن مقادیر بالای آنتی کسیدان‌ها به درمان سرطان ریه کمک می‌کنند. همچنین انار از دیگر میوه‌های موثر برای سلامت ریه‌ها است. بررسی‌های محققان نشان داده است که آب انار دارای مقادیر زیاد آنتی اکسیدان الاجیک اسید (Ellagic acid) است که باعث کاهش رشد تومورهای سرطانی در ریه‌ها می‌شود. فلفل دلمه قرمز نیز سرشار از ویتامین C و کاروتنوئید هایی مانند "لوتئین" و "زاکسانتین" است که نقش موثری در کاهش ابتلا به سرطان ریه دارد.

کد خبر 367827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.