بام راستین ایران میزبان تندیس‌های برفی

اگر به دنبال سفرهای پر هیجان هستید یک روز به سرزمین برفی بیایید و تیوپ سواری و اسکی بازی را تجربه کنید تا به اوج لذت از سفرهای زمستانی پی ببرید. اما در کنار این زیبایی ها، هستند هنرمندانی که با دانه های برف آثاری زیبا خلق می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس پای در سرزمین بام راستین ایران می گذاریم، زمستان پهنه‌ای زیبا و دلنشین از برف را در این شهر گسترده است و مردم را از سراسر استان به این شهر کشانده تا سازه‌های برفی زیبایی که دستان هنرمندان به آن‌ها جان بخشیده را به تماشا بنشینند.

این سومین جشنواره‌ای است که با کمک مردم و مسئولان شهر افوس برگزار می‌شود تا لذت دیدن برف در دل کوه را برای گردشگران، کوهنوردان و حتی خود مردم شهر صد چندان کند؛ دست سازه‌های برفی مثل نگین های زیبایی بر تاج کوه افوس خودنمایی می‌کردند و درخششان زبان زد گردشگران شده بود، سرمای شدید زمستان افوس، مانعی برای نیامدن به جشنواره شهر برفی نشده بود و تعداد کثیری از پیر و جوان با شور و نشاط خاصی مسیری نسبتا طولانی را پیاده یا با ماشین تا بالای کوه طی کرده بودند، تا دست سازه‌های زیبای هنرمندانی را که هنر خود را در طبیعت زمستانی بر روی برف به نمایش گذاشته بودند، ببینند و یک روز سرد را با در کنار هم بودن، بازی در پیست اسکی افوس و تماشای برنامه های دلنشین جشنواره به گرمی سپری کنند.

علی که یکی از مجسمه سازان جوان این جشنواره است، می گوید: خوشحالم که هنر من و دوستانم باعث نشاط و سرگرمی مردمم شده و حتی اگر طرحم در این جشنواره برگزیده نشود، ناراحت نیستم، چرا که نه تنها خودم بلکه همه شرکت کنندگان را برنده می دانم، به خاطر خوشحالی و سرگرمی مردم عزیزی که روز تعطیل خود را برای دیدن دست سازه‌های ما در این سرمای شدید صرف کردند و این برای ما هنرمندان مایه افتخار بوده که به هنرمان ارزش گذاشته شده است.

او ادامه می دهد: حداقل خود من انتظار چنین استقبال زیادی از طرف مردم را نداشتم و بسیار هیجان زده‌ام که این همه شور و نشاط را در این جشنواره می بینم و حسی پر از انرژی در من ایجاد شد تا سال آینده طرح بهتر و زیباتری را برای شرکت در جشنواره انتخاب کنم.

استقبال بی نظیری شد

روح الله بابایی، شهردار افوس در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به برگزاری سومین جشنواره سازه های برفی می گوید: این جشنواره میزبان هنرمندان و مردم از اقصی نقاط کشور است، هنرمندان و مجسمه سازان دو روز است که در حال تلاش هستند تا تمام هنر خود را به منصه ظهور برسانند و تماشای این نعمت الهی را برای مردم دیدنی تر کنند، امروز که آخرین روز جشنواره است، آن‌ها نتیجه زحمات خود را با استقبال پرشور گردشگران، داوران کشوری و مسئولان می بینند.

او اضافه می کند: استقبال گردشگران از شهر برفی و جشنواره سازه های برفی بیشتر از حد انتظار من و سایر مسئولان شهر افوس بود، اتوبوس و مینی بوس‌هایی را برای تسهیل رفت و آمد گردشگران از شهر تا محل برگزاری جشنواره گذاشته ‌ایم، اما باز هم امکانات بیشتری نیاز است تا رفاه مردم در بهترین حالت ممکن ایجاد شود.

بابایی با بیان اینکه از مردم محلی خواسته بودیم تا ما را در برگزاری جشنواره همراهی کنند و از آوردن خودروهای خود در مسیر جشنواره تا حد امکان خودداری کنند، تصریح می‌کند: مردم بومی شهر افوس زیاد همکاری نکردند چراکه عبور و مرور در مسیر شهر تا محل برگزاری جشنواره را برای گردشگران کمی سخت کردند.

او با بیان اینکه دبیرخانه برگزاری جشنواره ملی شهر برفی افوس را ثبت و دائمی کرده‌ایم، می‌افزاید: اگر هر سال بارش برف را در شهر افوس داشته باشیم برگزاری این جشنواره ادامه پیدا خواهد کرد، امسال ۳۹ تیم در این جشنواره شرکت کردند و با هنر و تلاش خود گردشگران بسیاری را به این منطقه کشاندند.

شهردار افوس ادامه می‌دهد: از داوران بنام کشوری و استانی برای انتخاب طرح‌های برگزیده دعوت کرده‌ایم تا به شهر افوس بیایند و ما را در برگزاری این جشنواره یاری کنند، همچنین حدود ۲۵ تن از مدیران کل و معاون استاندار و سایر مسئولانی که می‌توانند در بهتر برگزار کردن این جشنواره برفی به ما کمک های شایانی کنند، امروز اینجا حضور داشتند و امید داریم که با قرار گرفتن در بطن این جشنواره مشکلات را حس کرده باشند و ما را یاری کنند تا بتوانم در سال‌های آینده خدمت رسانی خوبی را به مردم داشته باشیم.

بابایی با بیان اینکه مسئولان هم از حضور گسترده گردشگران در این جشنواره متعجب شدند، خاطرنشان می‌کند: مشکلات زیادی مانند دو بانده نبودن جاده ای که شهر افوس را به پیست اسکی و محل جشنواره می رساند، نبود پارکینگ مشخص برای گردشگران و ... وجود دارد که باید تا سال آینده برطرف شود.

جشنواره سازه های برفی پتانسیل ملی شدن را دارد

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره می‌گوید: مسئولان شهر افوس زحمات زیادی را کشیدند تا این جشنواره برگزار شود، مدیران شهری افوس چندین سال است که این جشنواره را برگزار می کنند، امیدواریم در سال‌های آینده نیز بارش‌ها ادامه داشته باشد تا از داشتن برنامه‌هایی مثل این جشنواره و ایجاد فضای بانشاط برای مردم محروم نشویم.

او ادامه می‌دهد: توجه بیشتر و خاص به برگزاری چنین رویدادهایی می تواند، به معرفی ظرفیت‌های گردشگری این منطقه کمک شایانی کند، همچنین باید با برنامه ریزی جدی و اساسی برای این جشنواره داشته باشیم چراکه ظرفیتی بالایی در جذب گردشگر دارد، البته بعضی مشکلات از اختیار مسئولان خارج است، سال گذشته به علت خشکسالی از بارش برف محروم ماندیم و وقفه بزرگی در بهتر برگزار کردن این برنامه به وجود آمده و امسال هم با این تصور که بارش برف برای راه اندازی این جشنواره نداریم، زمان بندی درست و بهینه‌ای را نتوانستیم برای برگزاری جشنواره در نظر بگیریم.

الهیاری معتقد است: چنین برنامه‌هایی پتانسیل برگزاری ملی را دارند و برای اینکه بتوانیم جشنواره سازه‌های برفی را در سطح ملی در این منطقه برگزار کنیم باید فراخوان‌هایی را در سطح ملی داشته باشیم تا شاهد شرکت هنرمندان و گردشگران از سراسر کشور و حتی در سطح بین المللی باشیم، این جشنواره زمستانی باید در تقویم گردشگری استان و ایران ثبت شود و تداوم داشته باشد و هرسال باشکوه‌تر و زیباتر از سال قبل اجرا شود.

یک سیاست جدید

سیدحسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان می‌گوید: شهر زیبا و چهار فصل افوس نه تنها در بهار و تابستان بلکه در زمستان هم پتانسیل خوبی در جذب گردشگر از سراسر ایران دارد، اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری در این منطقه می‌تواند یکی از بهترین دستاوردهای این برنامه‌ها باشد و سرمایه گذاران خصوصی در زمینه گردشگری حتما باید به این منطقه توجه کنند تا از طبیعتی که این شهر در جذب گردشگر و حتی توریست از کشورهای دیگر دارد، مطلع شوند و سرمایه گذاری کنند.   

او تصریح می‌کند: این منطقه باید توسعه بیشتری یابد و برای تحقق این امر استانداری تمام تلاش خود را می‌کند، چرا که یکی از سیاست‌های تیم جدید در استانداری  توسعه گردشگری و ایجاد اشتغالزایی از این طریق است و استانداری اصفهان توسعه این منطقه را سرلوحه برنامه‌های اجرایی خود قرار خواهد داد تا این طبیعت زیبا به بهتربن نحوه به بهره برداری برسد، امسال جشنواره با تمام سختی‌هایی که بود به خوبی برگزار شد، اما جای بهتر شدن را دارد و باید تلاش بیشتری بشود تا با امکانات و زیرساخت‌های مناسب و کامل‌تری بتوانیم هموطنان بیشتری را به این منطقه دعوت کنیم.

اقلیم افوس بستر خوبی برای لند آرت است

عباس مجیدی، رییس هیئت مدیره انجمن مجسمه سازان ایران که با جمعی از داوران استان، داوری این جشنواره را برعهده دارد، به ایمنا می‌گوید: در سال‌های گذشته توفیق شرکت در این جشنواره را نداشتم، اما با اینکه سومین سالی است که این جشنواره برگزار می‌شود طرح‌های خوب و حرفه ای را می‌بینم که شایان تقدیر و حمایت هستند.

او با بیان اینکه این جشنواره در سه گروه حرفه‌ای، مردمی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: اگر مسئولان سیاست‌گذاری‌های بهتر و همچنین زیرساخت‌های کامل‌تری را برای برگزاری جشنواره برای سال‌های آینده داشته باشند، قطعا شاهد استمرار و توسعه برگزاری این جشنواره خواهیم بود و می‌توان این جشنواره هنر در طبیعت را تا سطح ملی و حتی بین المللی پیش ببریم.

مجیدی معتقد است: اقلیم و جغرافیای این منطقه بستری عالی برای برگزاری هنر در طبیعت (لند آرت) دارد، اما باید تدابیر حرفه‌ای‌تری با تعاریف قبلی برای چگونگی اسکان مردم و هنرمندان و افزایش امکانات محلی صورت بگیرد.

او خاطر نشان می‌کند: تعداد هنرمندان این دوره در بخش حرفه‌ای کم است، اما همین‌ تعدادی هم که حضور دارند به جهت تکنیک، برخورد با ماده، مقیاس و ایده خوب کار کرده بودند؛ در این جشنواره یک طرح مقام نخست را خواهد گرفت و سه طرح برگزیده و دو طرح شایسته تقدیر هم داریم، در بخش دانش‌آموزی هر سه گروه شرکت کننده به جهت ایده بسیار نوآورانه عمل کرده‌اند و شایسته تقدیر هستند، در بخش مردمی در بحث فانتزی، کارهای خوبی را داشتیم که دو طرح شایسته تقدیر و دریافت وجه نقد شدند.    

کد خبر 367800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    2 0
    افوس شهریست بسیار زیبا .من از دیار گل و بلبل و سر سبزی و دشت و دمن مازندران عزیزم ولی انصافا افوس شما از معدود شهرها و نواحی ایران عزیز ماست که همه چیز را توامان دارد .دشت - دمن - سبزه زار کوه و کمر و چشمه و... و بالاتر ازهمه این مواهب الهی مردمان خونگرم و باصفایش . ما مهمان دبیر عزیز محمد اقای حیدری مهربان و دوست داشتنی بودیم وچه خوش گذشت روزهای 20تا 21 بهمن 97 که مهمان دیار باصفای شما وخانواده مهمان دوست و پرمهر حیدری بودیم خوش باشین با دیار زیبایتان