جایزه گرفتن ایرانی‌ها در برلین و حواشی اسکار

دنیای فرهنگ و هنر همواره زمینه‌ساز رخدادهای مهمی در جهان است. شما می‌توانید هر یکشنبه خلاصه‌ای از مهمترین این رویدادهای فرهنگی و هنری جهان را در ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزاری جشنواره فیلم برلین، یکی از مهمترین جشنواره‌های سینمایی جهان، در صدر اخبار هنری هفته قرار داشت. همچنین طی هفت روز گذشته، برندگان جوایز موسیقایی گرمی و سینمایی بفتا مشخص شدند، تا بدین ترتیب همه منتظر برگزاری مراسم آکادمی اسکار باشند، که تا همین حالا نیز جنجال‌آفرین بوده است. در ادامه، مشروح رویدادهای فرهنگی و هنری جهان در هفته گذشته می‌آید:

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین: جشنواره برلیناله که از روز ۱۸ بهمن و برای آخرین بار با مدیریت دیتر کاسلیک آغاز به کار کرده، به نمایش آثار و اهدای برخی جوایز پرداخت. شصت و نهمین دوره از برگزاری برلیناله که یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی است، امروز به پایان می‌رسد. تا به اینجای برگزاری جشنواره فیلم برلین، فیلم کوتاه "تتو" ساخته فرهاد دل‌آرام از ایران و همچنین "متولد اوین" اثری از مریم زارع، جایزه گرفته‌اند.

همچنین در حالی که قرار بود روز دوشنبه فیلمی از سینمای چین در بخش رقابتی برلیناله به روی صحنه برود، جدیدترین فیلم ژانگ ییمو، فیلمساز چینی، از بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین بیرون آورده شد. دلیل این اتفاق از سوی رسانه‌های جمعی چین، مشکلات فنی اعلام شد، اما افراد داخلی صنعت سینمای چین اعلام کردند که سانسور در چین موجب عدم نمایش "یک ثانیه" شده است.

برلیناله، متعهد برای ارتقای برابری جنسیتی: دیتر کاسلیک، رییس جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله)، طرح تعهد جشنواره برلیناله به فعالیت در جهت ارتقای برابری جنسیتی در را به صورت رسمی امضا کرد. این طرح که "۲۰۲۰×۵۰۵۰" نام دارد، به دنبال دستیابی به فرصت‌های برابر (۵۰-۵۰) برای مردان و زنان تا سال ۲۰۲۰ است.

در همین راستا، شصت و نهمین دوره جشنواره جهانی فیلم برلین، از نظر تعداد فیلسمازان زن حاضر در بخش‌های مختلف، رکورد کم‌نظیری را به ثبت رسانده است. امسال چهل درصد از فیلم‌های بخش‌‎های رقابتی جشنواره برلیناله را فیلمسازان زن ساخته‌اند.

"ترک ناکجاآباد" روی آنتن می‌رود: شبکه تلویزیونی "اچ‌بی‌او" اعلام کرده که در موعد مقرر مستند "ترک ناکجاآباد" را روی آنتن خواهد برد. اخیرا طرفداران و خانواده مایکل جکسون، خواننده فقید پاپ، برای پخش نشدن این مستند درخواست داده و اعتراض کرده بودند. "ترک ناکجاآباد" داستان دو مرد است که اظهار داشته‌اند در کودکی از سوی مایکل جکسون مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند. پیش از این، اکران این مستند در جشنواره ساندنس با اعتراضات و حواشی بسیاری همراه شده بود.

برندگان جوایز گرمی اعلام شدند: صبح روز دوشنبه مراسم اهدای جوایز گرمی برگزار شد و در طی آن، کیسی ماسگریوز و چایدلیش گامبینو چهار جایزه و لیدی گاگا و برندی کارلایل سه جایزه به دست آوردند. همچنین کاردی‌بی جایزه بهترین آلبوم رپ و دریک جایزه بهترین ترانه رپ را دریافت کردند. جایزه بهترین ترانه نوشته شده برای یک رسانه بصری، به "کم عمق" با صدای بردلی کوپر  لیدی گاگا رسید و ترانه "بلک پنتر" به عنوان بهترین ساندترک موسیقی متن برای یک رسانه بصری انتخاب شد.

دیکاپریو و اسکورسیزی سریال جنایی می‌سازند: همکاران قدیمی در سینمای آمریکا، لئوناردو دوی‌کاپریو و مارتین اسکورسیزی، قرار است فیلمی بر اساس یک داستان جنایی واقعی قرن نوزدهمی بسازند. به گفته مدیران شبکه "هولو"، این فیلم اقتباسی از رمان "شیطان در شهر سفید" نوشته اریک لارسن است.

جوایز بفتا اهدا شدند: آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا که به اختصار "بفتا" خوانده می‌شود، جوایز هفتاد و دومین دوره برگزاری خود را طی مراسمی در لندن اهدا کرد. به این ترتیب، اگرچه جوایز اصلی بفتا، از جمله جایزه بهترین فیلم به "رما" ساخته آلفونسو کوآرون رسید، اما بیشترین تعداد جایزه را "سوگلی" ساخته یورگس لانتیموس دریافت کرد. جایزه بفتا مهم‌ترین جایزه سینمایی بریتانیا است.

جنجال در اسکار پیش از برگزاری مراسم: پس از آنکه مشخص شد مراسم اسکار امسال در اتفاقی عجیب بدون مجری برگزار خواهد شد، در خبری جنجال برانگیز، آکادمی اسکار از حذف پخش زنده تلویزیونی چهار جایزه (فیلمبرداری، طراحی چهره پردازی و آرایش مو، تدوین و بهترین فیلم کوتاه زنده-انیمیشن) اطلاع داد.

به دنبال اعلام این خبر، فهرستی بلند بالا از فیلمسازان درجه یک از آکادمی خواستند تا در تصمیمش تجدید نظر کند. در میان کارگردانانی که این نامه سرگشاده را امضا کردند، نام‌های مشهور بسیاری چون کوئنتین تارانتینو، مارتین اسکورسیزی، دمین شازل، کری جوجی فوکوناگا، اسپایک جونز، آنگ لی، اسپایک لی، دی رییس و ست روگن به چشم می‌خورد. سرانجام بعد از این اعتراضات گسترده، آکادمی اسکار اعلام کرد که تمام ۲۴ بخش رقابتی، در طول پخش تلویزیونی نمایش داده می‌شوند.

سینگر و دردسر اتهامات آزار جنسی: در حالی که قرار بود برایان سینگر، فیلم جدید خود با نام "رد سونجا" را با بودجه ۸۰ میلیون دلاری تولید کند، این پروژه به دلیل پرونده‌های اتهامات متعدد جنسی او توسط کمپانی تهیه‌کننده تعطیل شد. او که با ساخت فیلم "بوهمین راپسودی" در گلدن گلوب خوش درخشیده بود، پیش‌تر نیز به سبب طرح همین اتهامات، از کارگردانی فیلم خود در روزهای پایانی ساخت اثر اخراج شد.

کد خبر 367799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.