۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
بازنگری هویت گردشگری

تیران - گردشگری یکی از محورهای توسعه اقتصادی در تمامی مناطق کشور شده چرا که اگر از این فرصت ناب استفاده شود ثروت زیادی را نصیب منطقه و سرمایه گذاران در این عرصه می‌کند و محیط شاد و پرنشاط نیز برای مردم و مسافران فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، صنعت گردشگری کمترین خسارت را برای هر منطقه دارد و اگر در جهت تقویت آن گام برداشته شود آنگاه سود و منفعت خوبی را همراه خواهد داشت و با توجه به اقبال عمومی مردم کشور از این صنعت و همچنین وجود ظرفیت های مناسب برای جذب گردشگر خارجی باید بر روی این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد.

گردشگری روستایی یکی از مولفه‌های شاخص در صنعت گردشگری است. امروزه روستاییان برای کسب درآمد و گذران زندگی در محیط روستاها ناچارند دست به فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، صنایع دستی یا خدماتی بزنند و در روستاهای ایران ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند موجب رونق گردشگری روستایی شود.

گردشگری روستایی می‌تواند منبع جدید درآمدی برای روستاییان و به‌ویژه روستاییان کشورهای در حال توسعه باشد و تا اندازه‌ای مشکلات آن‌ها را رفع کند یا تقلیل دهد. لازمه این امر این است که گردشگران علاوه بر دیدن مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی آن نقاط، با آداب و رسوم و فرهنگ آن روستا نیز آشنا شوند. بدین ترتیب گردشگران به خرید محصولات روستا از قبیل صنایع دستی، محصولات محلی و غذاهای سنتی علاقه‌مند می‌شوند و این به معنی افزایش درآمد روستاییانی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در این صنعت فعالیت می‌کنند.

تیران و کرون از این موضوع استثناء نبوده و سه روستای این شهرستان دارای این ظرفیت مهم است که باید از پتانسیل آن‌ها استفاده کرد و برای پیشرفت و توسعه این صنعت برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی داشت که البته بخشی از آن‌ها انجام شده‌ است. اگر این حوزه فعال شود علاوه بر تامین نیاز اقتصادی فرصت خوبی برای آرامش مردم نیز فراهم می‌شود چرا که فضای روستاها توام با آرامش و محیط فارغ از سرصدا و معضلات صنعتی شهرها است و این موضوع می‌تواند آرامش خوبی را برای مردم به ارمغان بیاورد.

روستای خمیران یکی از روستاهای مقصد گردشگری است که با داشتن یک سد خاکی به نام سد شهید منتظری در طبیعت زیبا فرصت خوبی برای گردشگری و بهره‌گیری از فضای طبیعی و انجام تفریحات آبی است که بسترسازی برای سرمایه‌گذاری در این عرصه از اهمیت خاصی برخوردار است. مشکلاتی تا کنون برای انجام این فعالیت سرمایه‌گذاری وجود داشته و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود امکان سرمایه گذاری وجود ندارد که نیازمند همکاری دستگاه‌های استانی برای رفع موانع پیش‌روی آن است.

بهره‌برداری از فضای روستا برای فعالیت‌های نظامی یکی از موانع پیش رو بوده که البته این موضوع رفع شده و در حال حاضر نیازمند همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان برای انجام موافقت بهره‌برداری از این سد خاکی است.

لزوم همکاری شرکت آب منطقه‌ای برای انجام فعالیت سرمایه‌گذاری

مجید حججی، فرماندار تیران‌وکرون با اشاره به حضور یک نفر سرمایه‌گذار برای فعالیت گردشگری و تفریحی در این روستا گفت: همکاری شرکت آب منطقه‌ای برای انجام فعالیت سرمایه‌گذاری در خمیران لازم است تا اینکه از این محیط برای انجام فعالیت‌های تفریحی استفاده شود.

وی افزود: با اعلام موافقت شرکت آب منطقه‌ای مجوزهای لازم فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در این منطقه صادر و سرمایه‌گذار فعالیت خود را آغاز می‌کند که بر اساس طرح پیشنهادی این سرمایه‌گذار فرصت خوب گردشگری در استان و فعالیت کم نظیری در سطح کشور ایجاد می‌شود.

وی ادامه‌ داد: رستوران آبی، انجام تفریحات آب و انجام فعالیت‌های آموزشی در این حوزه از جمله طرح‌های مهم و پیشنهادی سرمایه‌گذار است که در بستر آب این سدخاکی انجام و از محیط گردشگری روستا برای اسکان و تفریح استفاده می‌شود.

فرماندار تیران‌وکرون با بیان اینکه آب موجود در این سد از چشمه های آب فصلی تامین و به مصرف کشاورزی می‌رسد خاطرنشان‌ کرد: بهره بردار قصد خروج آب از سد را ندارد و منابع آبی با انجام این فعالیت سرمایه‌گذاری از بین نخواهد رفت.

وی سخت‌گیری‌های شرکت آب منطقه‌ای را در این خصوص مانع سرمایه‌گذاری و تقویت صنعت گردشگری در این منطقه عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه آب موجود در این سد برای مصرف شرب شهری و روستایی نیست و این طرح گردشگری آب را هدر نمی‌دهد سخت گیری‌ها به اجرای فعالیت های سرمایه گذاری صدمه می‌زند.

حججی ادامه‌ داد: شرایط برای سرمایه گذاری در این حوزه فراهم است و رفتارهای سلیقه‌ای و سخت گیری‌ها مانع از انجام چنین فعالیت‌هایی می‌شود که نیازمند توجه ویژه است.

بسترسازی و تامین زیرساخت‌های برای فعالیت‌های گردشگری لازم است که این موضوع از طریق دستگاه‌های اداری در حال انجام است که اجرای طرح‌ هادی روستایی بر اساس هویت هر روستا و توجه به حوزه گردشگری روستاها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از این جهت بنیاد مسکن تیران و کرون برای این کار در تجدیدنظر طرح هادی به موضوع گردشگری توجه کرده است.

ظرفیت گردشگری روستای خمیران بی‌بهره مانده است

محمد محمدی، بخشدار مرکزی تیران‌وکرون اظهار کرد: روستای خمیران با طبیعت و ظرفیت منابع آبی یکی از نقاط مهم گردشگری محسوب می‌شود که از این ظرفیت بی بهره مانده است.

وی ادامه داد: وجود منابع آبی در این روستا باعث شده روزهای تعطیل بخش زیادی از مسافران از شهرستان‌های مجاور به این منطقه سفر کنند و در کنار این سد اسکان داشته و از محیط تفریحی آن بهره مند شوند که چنین بستری در سطح استان اصفهان کمتر مشاهده می‌شود.

بخشدار مرکزی تیران‌وکرون با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در این حوزه لازم است خاطرنشان‌ کرد: انجام فعالیت های سرمایه گذاری و اقتصادی برای توسعه گردشگری و تقویت این صنعت در این شهرستان لازم است و نباید از این فرصت ایجاد شده بی‌بهره بماند.

وی با بیان اینکه تمهدیدات لازم برای فعالیت گردشگری در این روستا اندیشید شده، گفت: رونق این عرصه نیازمند همکاری دستگاه‌های اداری است تا فعالیت مشارکتی موثری در این حوزه انجام شود و روستاییان نیز از این منفعت بهره مند خواهند شد.

طرح هادی سه روستا برای هویت گردشگری بازنگری می‌شود

مسعود مرادیان، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تیران‌وکرون اظهار کرد: طرح هادی سه روستای تیران و کرون از جمله خمیران که دارای ظرفیت گردشگری است برای هویت گردشگری بازنگری می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح هادی این سه روستا در گذشته همانند سایر روستاهای شهرستان تهیه شده خاطرنشان‌ کرد: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری آن ها در انجام بازنگری طرح هادی، موضوع گردشگری مورد توجه قرار گرفت و این موضوع در طرح دیده شده است.

وی ادامه داد: در طرح روستایی گردشگری ساخت و سازها بر اساس گردشگری و موضوعات تفریحی قرار می‌گیرد و باید این موضوع جدی گرفته شود و هویت روستا حفظ شود.

آنچه در این خصوص مهم به شمار می‌رود همکاری دستگاه‌های استانی برای رفع چالش پیش رو است تا اینکه یکی از ظرفیت های مهم گردشگری استان اصفهان رشد پیدا کند و زمینه ساز جذب گردشگر باشد و محیط امن و آرام را برای مردم فراهم کند.

کد خبر 367766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.