جوانان اعتماد به نفس را بیاموزند

دکترای روانشناسی و مشاوره خانواده با تاکید به اینکه اعتماد به نفس یک امر اکتسابی است، گفت: جوانان می توانند اعتماد به نفس بیاموزند و برای افزایش آن باید در انجام کارها سعی کنند که از توانمندی های خود بهره برده و برنامه ریزی برای تغییر و بالا بردن میزان کارآمدی را داشته باشند.

سمیه کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه داشتن اعتماد به نفس در جوانان یکی از موارد بسیار مهم برای رسیدن به موفقیت در زندگی است، اظهار کرد: معمولا افراد موفق اعتماد به نفس بالایی دارند اما برخی از جوانان از نداشتن اعتماد به نفس صحبت می کنند و جوانی یک فصل تازه ای در زندگی انسان است که تمایل به کسب تجربه های متفاوتی را دارد و در مسیر این تجربه ها ممکن است که یک هویت جدید را برای خودشان داشته باشند و حتی در انجام برخی از کاها موفق نشوند.

وی با بیان اینکه اعتماد به نفس به معنای باور داشتن به انجام کاری است که جوان می خواهد آن را تجربه کند، افزود: اعتماد به نفس با عزت به نفس متفاوت است. اعتماد به نفس یعنی اینکه باور داشته باشیم که چه کارهایی را می توانیم انجام دهیم و عزت نفس ارزشی است که جوان برای خود قائل است.

این مشاور و مدرس دانشگاه معتقد است اعتماد به نفس در جنبه های مختلف زندگی وجود دارد. شخص می تواند اعتماد به نفس را در تحصیل، کار و ورزش و موارد دیگر زندگی داشته باشد. اما عزت به نفس ریشه ای تر و اساسی تر است و اعتماد به نفس بخشی از عزت به نفس است.

وی تصریح کرد: یکی از پیامدهای ارزشمند عزت به نفس در جوانان ایجاد اعتماد به نفس است و آنها می توانند اقدام به انجام کارهایی کنند که در آن زمینه استعداد و توانایی لازم را دارند و این اتفاق موجب افزایش اعتماد به نفس جوانا خواهد شد.

دکترای روانشناسی و مشاوره خانواده با اشاره به اینکه خودباختگی یکی از حالت های روانشناسی است که ممکن است یک فرد نسبت به خود و جامعه داشته باشد، اظهار کرد: خود باختگی موجب می شود که شخص خود را از ارزشها و هنجارها و باورها جدا بداند و همه این موارد را بی اعتبار و بی ارزش قلمداد کند.

وی ادامه داد: خود باختگی نهایت عدم اعتماد به نفس جوان است یعنی در موقعیتی که جوان به همه خواسته هایش که طالب آنها بوده نتواند برسد دچار پدیده خودباختگی می شود و به طور کلی در خودباختگی به دنبال هویت منفی پیش میرود و معمولا و مسولیت گریز شده و از انجام کارهایی که بر عهده او است سر باز میزند و وقوع اتفاق های ناگوار در زندگی را گردن دیگران می اندازد.

این مشاور و مدرس دانشگاه بر این باور است که هنگامی که جوانان نسبت به انجام فعالیت ها دچار دلزدگی شده و بی تفاوت می شوند در نتیجه انرژی آنها هدر می رود و دل مشغولی های بی هدفی را دنبال می کنند و با این دل مشغولی های بی هدف بر این باورند که می توانند اعتماد به نفس شان را بالا ببرند و همه این موارد نشانه های وجود خودباختگی در بین اشخاص است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی هایی که افراد خود باخته دارند این است که در مهار هیجانات خود دچار مشکل شده و ناتوان هستند که بتوانند هیجان های خود را کنترل کنند و گاهی بیش از اندازه شادی ها و یا خشم شان را نشان می دهند. گرایش به مواد مخدر، رفتارهای پرخطر، اعتیاد، افسردگی و خودکشی بدترین اتفاقی است که در اثر خودباختگی جوانان ممکن است رخ دهد.

کریمی با بیان اینکه اعتماد به نفس یک امر اکتسابی است و جوانان می توانند آن را یاد گیرند، تاکید کرد: جوانان باید برای افزایش اعتماد به نفس و انجام کارها سعی کنند از توانمندی های خود بهره ببرند و برنامه ریزی برای تغییر و بالا بردن میزان کارآمدی و حس اعتماد به نفس بالا داشته و در این مسیر گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه باید جوان تصویر منفی ذهنی خود را نسبت به  فعالیت هایش اصلاح کند، اظهار کرد: اینکه بر این باور است که که نمی تواند خوب صحبت و یا سخنرانی کند و یا نمی تواند ورزشکار خوبی باشد ابتدا باید تصویر منفی ذهنی خود را نسبت به انجام این فعالیت ها اصلاح کند و گام بعدی تقویت مهارت ها است.

وی تصریح کرد: در حقیقت اصلاح باورها و کار کردن روی ذهن خود به منظور پذیرش توانیی ها برای انجام کارها  بسیار حایز اهمیت است و در قدم بعدی تمرین مداوم در این زمینه را می طلبد.

این مشاور و مدرس دانشگاه با تاکید به اینکه عدم اعتماد به نفس در انجام کارها جوانان را وارد چرخه معیوبی می کند، گفت: همین چرخه معیوب باعث کم شدن توانمندی های جوانان می شود و اگر این چرخه ادامه پیدا کند آنها به سمت خودباختگی می روند و در نتیجه برای انجام کارهای  دیگر زندگی هیچ قدمی را بر نمی دارند.

کریمی ادامه داد: در زمینه توقیت اعتماد به نفس جوانان نقش خانواده و جامعه بسیار مهم است و موجب خروج جوانان از چرخه معیوب و بالا بردن توانمندی ها در انجام فعالیت هایشان و قرار گرفتن در چرخه مثبت زندگی می شوند.

دکترای روانشناسی و مشاوره خانواده درباره تقویت مهارت های جوانان خاطر نشان کرد: گام اول تصمیم جدی برای یاد گرفتن یک مهارت در بالا بردن اعتماد به نفس جوان حایز اهمیت است و گام دوم ایجاد یک چالش کوچک در بخشی است که در آن جوان احساس ضعف می کند و خواهن افزایش اعتماد به نفش خود است.

وی اضافه کرد: گام سوم برای افزایش اعتماد به نفس جوانان این است که باید از رفتارهای افراد موفق دارای اعتماد به نفس بالا تقلید کنند. علاوه براین استفاده کردن از جملات تاکیدی مثبت "من می توانم" و "من توانایی دارم" " اینکار در قدرت من است" و از به کار بردن جملات تاکیدی منفی "نمی شود" و" من بدبختم" و "من بی عرضه ام" اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه تغییر در کیفیت روابط یکی از موثرین عوامل در کیفیت زندگی جوانان است، افزود: بایستی جوانا کیفیت روابط خود با دیگران را تغییر دهند و آگاه باشند که ارتباط با افرادی که به طور دائم توانمندی های آنان را زیر سوال می برند و آنها را مورد انتقاد قرار می دهند آنها را درز ندگی با مشکلات رو به رو می کند.

دکترای روانشناسی و مشاوره خانواده تاکید کرد: هنگامی که جوانان در انجام برخی از کارها تردید دارند قرار گرفتن آنها در کنار اشخاصی که مدام به آنها بار منفی می دهند باعث می شود که آنها به سمت کارهای موفق پیش نروند و وارد چرخه معیوب زندگی شوند. بنابراین حذف افراد منفی از زندگی برای بالا بردن اعتماد به نفس بسیار مهم است.

کد خبر 367755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.