سطل‌های هوشمند؛ تحولی در سیستم بازیافت

سطل‌های زباله هوشمند، جزء جدایی ناپذیر از شهرهای هوشمند کنونی است که امکان شناسایی و تفکیک انواع زباله‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در ابعاد مختلف زندگی بشر و اهمیت بازیافت زباله‌ها در زندگی مدرن، امروزه بسیاری از کشورهای جهان اقدام به تولید سطل زباله‌های هوشمند کرده‌اند. این سطل‌های زباله علاوه بر کمک به چرخه دفع مواد زاید و زباله‌های شهری، دارای مزایای دیگری نظیر تخریب کمتر زمین توسط انسان‌ها، جلوگیری از پر شدن بیش از اندازه سطل‌ها، آگاه‌سازی خانواده‌ها در نظم و ترتیب دادن به زباله‌ها و حتی فراهم کردن فضای آنلاین برای کاربران است. با ما همراه شوید تا شما را با برخی از کشورهای جهان که در آن‌ها تکنولوژی سطل زباله هوشمند به کار گرفته می‌شود، آشنا کنیم.

سطل زباله های هوشمند در انگلستان

ورود سطل زباله‌های هوشمندSmart bins  در شهرهای انگلستان، تحولی جدید در سیستم بازیافت این کشور محسوب می‌شود. در واقع سطل‌های هوشمند نقش بسزایی در تفکیک انواع زباله‌ها نظیر قوطی فلزی، بطری‌های شیشه‌ای، مقوا و انواع پلاستیک‌ها و همچنین نظم و تریب دادن به مواد زائد دارند. نحوه کار سطل‌های زباله هوشمند بدین ترتیب است که به طور خودکار زباله‌ها را دسته‌بندی و به گروه‌های مختلف برای بازیافت زباله طبقه بندی می‌کنند. جالب است بدانید که این طرح از چند سال پیش در  کشور لهستان و انگلستان مورد استفاده قرار گرفته است. این سطل‌ها مجهز به سنسورهای مخصوص برای شناسایی انواع زباله‌ها هستند و توسط شرکت "Bin.E" طراحی شده‌اند. مزیت جالب دیگر اینکه افراد و یا شرکت هایی که این سطل‌ها را برای منازل خود تهیه می‌کنند، می‌توانند اپلیکیشن کنترل این سطل‌ها را در گوشی هوشمند خود نصب کنند و کنترل زباله‌های خود را به دست گیرند.

سطل زباله مجهز به اسکنر بارکد در کشور فرانسه

فرانسه یکی از دیگر کشورهایی است که اقدام به تولید سطل‌های زباله هوشمند کرده؛ شرکت Uzer یک سطل زباله پدالی ساخته که مجهز به اسکنر بارکد است، به گونه‌ای که زباله‌های قابل بازیافت را شناسایی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد کنترل مواد مصرفی خود را به دست گیرند. بنابراین زمانی که فرد می‌خواهد ظرف غذای خود را پس از مصرف دور بیندازد، بارکد زباله توسط اسکنر بارکد سطل خوانده و به کاربر اطلاع داده می‌شود که بخش پلاستیک سخت و مقوایی ظرف قابل بازیافت است و یا اینکه هشدار می‌دهد چه بخش‌هایی از یک زباله باید دور انداخته شود و یا چه بخش‌هایی قابلیت بازیابی ندارند.  هدف شرکت Uzer از تولید سطل زباله هوشمند، تخریب کمتر زمین توسط انسان‌ها است. جالب است بدانید که این سطل زباله از یک اپلیکیشن تلفن هوشمند بهره می‌برد، به گونه‌ای که افراد می‌توانند  با وجود این نرم افزار، زباله دور انداخته شده خود را پیگیری کنند و موارد مشابه را به فهرست خرید آنلاین کاربران اضافه کنند.

سطل زباله مجهز به وای فای در چین

چین از دیگر کشورهای تولید کننده سطل زباله هوشمند است که وجود آن‌ها در سطح شهر شکل خاصی به خیابان‌های این کشور بخشیده است. این سطل‌های زباله که در خیابان‌های شهر "چونگ‌کینگ" خودنمایی می‌کند، مجهز به قابلیت وای فای است؛ در واقع سطل‌های هوشمند این شهر به روترهای اصلی سطل زباله متصل می‌شود و هنگام پر شدن زباله‌ها، پیامی برای کارمندان شهرداری چونگ‌کینگ ارسال می‌شود. این پیام اعلام می‌کند که سطل‌های زباله پر شده‌اند و نیاز به خالی شدن دارند. همچنین این سطل‌های هوشمند با استفاده از انرژی خورشیدی کار می‌کنند و زمانی که ظرفیت سطل زباله به ۸۰ درصد رسید، به منظور جلوگیری از پر شدن بیش از اندازه سطل‌ها، پیام هشداری به کارمندان جمع آوری زباله ارسال می‌شود. از دیگر مزیت‌های این سطل‌ها می‌توان به فراهم کردن امکان پنج مگابایت داده رایگان هر سطل برای کاربران و ایجاد فضای آنلاین به طور همزمان برای ۵۰ کاربر اشاره کرد. همچنین تلفنی بر روی این سطل‌ها تعبیه شده است و در صورتی که کاربران به سرویس‌های اورژانسی نیاز داشته باشند، می‌توانند با استفاده از آن درخواست امداد و کمک کنند.

گزارش از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 367734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.