حال ناخوش سازه‌های بیمارستانی اصفهان

عمر بالای ۵۰ تا ۱۰۰ سال برخی بیمارستان‌ها در اصفهان زنگ خطر ایمن نبودن سازه‌های بیمارستانی در این استان را به صدا در آورده است به گونه‌ای که بیش از نیمی از این بیمارستان‌ها نیازمند بازسازی و مقاوم‌ سازی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمن‌سازی سازههای بیمارستانی در کشور یکی از مهم‌ترین نیازهایی است که باید در طرح تحول سلامت مورد توجه قرار گیرد، نیازی که طی سالهای اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته به گونه‌ای که به استناد اظهارات حمیدرضا خانکه، رییس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، ضعف سازه‌های بیمارستانی در ایران بزرگترین ایراد حوزه سلامت است به گونه‌ای که یک هزار بیمارستان موجود در کشور عمری بین ۱۰ تا ۵۰ ساله دارند و بر روی سازههای نا ایمن و ضعیف بنا نهاده شده‌اند.

وی پیشنهاد می‌دهد: در نظام سلامت باید سعی شود که یا بیمارستان‌ها را بازسازی کنیم یا بیمارستان‌های جدیدی جایگزین بیمارستان‌های کهنه و قدیمی شوند.

۷۵ بیمارستان اصفهان نیازمند بازسازی است

 همچنین حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با بیان اینکه در اکثر استان ها بیش از ۶۰ درصد بیمارستان‌ها قدیمی هستند اظهار می‌کند: به عنوان مثال در استان اصفهان از ۷۹ بیمارستان موجود حدود چهار بیمارستان نوساز وجود دارد و مراکز درمانی دیگر قدیمی و فرسوده هستند، اگر نوسازی مراکز در دستور کار قرار نگیرد، باید منتظر خسارت‌های جبران ناپذیری در کشور پس از وقوع بحران باشیم. "

وی ادامه می‌دهد: اکثر بیمارستان‌های بزرگ اصفهان قدمت بالای ۵۰ سال دارند که باید در خصوص بازسازی آن تدابیری اندیشه شود.

 بیمارستان ۱۱۵ ساله‌ای که هنوز پذیرای بیماران است

علیرضا یوسفی، معاون توسعه انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد میزان فرسودگی بیمارستان‌های اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید:  هر ساله دولت اعتباراتی را برای مرمت و مقابله با فرسودگی بیمارستان‌ها در اختیار امور فنی دانشگاه اصفهان قرار می‌دهد و این فرآیند از دیرباز وجود داشته  است.

وی اضافه می‌کند: اما نکته حائز اهمیت اینکه در سال‌های اخیر ملاک برای استانداردها تغییر کرده و اگر در گذشته بیمارستانی مورد تایید بوده است؛ هم اکنون بیمارستان مقاوم ارزیابی نمی‌شود. از طرفی به سازمان‌هایی که مسئولیت بررسی‌ مقاوم سازی بیمارستان‌ها را دارند، لیستی منکعس کردیم تا اعتبارات لازم را برای سال‌های آینده در نظر بگیرند که بتدریج  افزایش مقاوم سازی در بیمارستان‌ها انجام شود.

معاون توسعه انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه  در شش سال گذشته  بیش از ۳۰۰ هزار متر مربع مرمت، بازسازی و توسعه در بسیاری از بیمارستان‌های سطح استان انجام شده است می‌افزاید: بیمارستان‌های جدیدی که در حال توسعه است به طور کامل بر اساس استانداردهای روز دنیا ساخته می‌شود که چهره نظام سلامت در سطح استان تغییر کرده است؛ البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

 یوسفی با بیان اینکه قدیمی ترین بیمارستان‌های اصفهان عیسی بن مریم ۱۱۵ سال، خورشید ۸۳ سال و فیض ۱۰۰ سال قدمت دارد ادامه می‌دهد: بیمارستان عیسی بن مریم  با مقاوم سازی به کیفیت مطلوب نزدیک شده  اما باز نیاز به یک جایگزین دارد، بیمارستان فیض نیز نزدیک به هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال توسعه است و از طرفی کیفیت‌ بیمارستان‌های اصفهان نسبت به سایر استان‌های کشور قابل قبول تر است و به چند استان مجاور نیز سرویس دهی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص داده شده به استان اصفهان به اندازه هزینه سرویس دهی در بیمارستان‌ها هم نمی‌شود می‌گوید: متاسفانه اعتبارات ملی  برای عمران، مرمت  و تملک در اصفهان یک چهارم سایر استان‌های بزرگ کشور است.

یوسفی در خصوص مقاومت و توسعه استانداردهای روز برخی بیمارستان‌های اصفهان می‌گوید: اصفهان در حال توسعه بیمارستان‌ها با استانداردهای روز دنیا است به عنوان مثال اگر بیمارستان‌های الزهرا، کاشانی و امین آخرین استانداردها روز دنیا را نداشته باشد اما بی شک مقاوم هستند. گرچه بیمارستان الزهرا نیاز به جایگزین دارد و استانداری ۱۵ هکتار زمین را در نظر گرفته که باید پیگیری‌های لازم را انجام دهیم که بیمارستان دوم الزهرا با  ۱۵۰۰ تخت ساخته شود.

وی اضافه می‌کند: مدیریت دانشگاه در تلاش برای توسعه و احیای بیمارستان امین است. به دلیل اینکه این بیمارستان در منطقه محروم و متراکم شهر اصفهان واقع شده است است و نیاز به کلینیک و اورژانس جدید دارد و امیدواریم طی سال‌های آینده این بیمارستان به اندازه نصف بیمارستان الزهرا خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه دهد.

معاون توسعه انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می افزاید:  تخت در بیمارستان‌های سطح استان اصفهان کمتر از حد استانداردها است اما توسعه باید متوزان با سایر استان‌های کشور باشد و در بسیاری از استان‌ها بیش از استان اصفهان با کمبود تخت مواجه هستند.

تا ایمن سازی بیمارستان‌های اصفهان فاصله داریم

همچنین غفور راستین، رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد بیمارستان‌ها در مقابل حوادث تاب آوری دارد به خبرنگار ایمنا می گوید: به دلیل نظارت‌های مکرر ساختمان‌ بیمارستان‌ها هر روز ایمن و مقاوم تر از گذشته می‌شود  در حالیکه در هیچ رسانه‌ای اعداد و ارقام فرسودگی بیمارستان‌ها منتشر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه هر ساله بیمارستان‌ها را از سه جهت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند اما هنوز تا ایده آل و ایمن سازی فاصله داریم می‌گوید: ساختمان بیمارستان‌ها را از نظر سازه‌ای مورد بررسی  قرار می‌دهند که عددی متناسب اعلام کنند تا آمادگی خود را در مقابل حوادث حفظ کنند؛ تثبیت تجهیزات بیمارستانی نیز در گام دوم مورد توجه است، برای مثال پایه سرم چرخدار بالا سر بیمار قرار ندهند به دلیل اینکه می تواند به بیماری که دفاع ندارد آسیب های جبران ناپذیری وارد کند، در این مورد نیز درصد قابل قبول است اما با ایده آل فاصله  زیادی دارد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: در نهایت پرسنل بیمارستانی در فضایی که فعالیت می‌کنند باید در شرایط بحرانی تیمی به عنوان مددکار بیمارستان امنیت خانواده را تایید کنند و مکانی را در کنار بیمارستان تعبیه کرده تا خانواده کارکنان بیمارستان در آنجا نگهداری شوند که متاسفانه چنین مکانی در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

چالش فرسودگی در بیمارستان‌های اصفهان

همچنین حسین صفاری، مدیر بهداشت محیط مراکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه فرسودگی تنها مختص بیمارستان‌های دولتی نیست و بیمارستان‌های خصوصی نیز درگیر این چالش هستند می‌گوید: در بیمارستان‌های فرسوده بازسازی سیستم فاضلاب لوله کشی، کف و دیوارها مقرون به صرفه نیست و بسیار هزینه بر است اما باز هم  این عملیات را در استان اصفهان دنبال می کنیم.

صفاری با اشاره به شاخص‌ها که برای مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها در نظر گرفته می‌شود اضافه می‌کند: نظافت عمومی مراکز، رعایت ساخت و ساز از نظر فیزیکی باید مورد تایید بهداشت قرار گیرد که برای اعتبار بخشی به بیمارستان‌ها نقطه نظرات کارشناسان بهداشتی اعمال ‌شود.

وی در مورد اهمیت بهداشت در بیمارستان‌های دولتی فرسوده  ادامه می‌دهد: تعدادی از بیمارستان دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی است ولی برخی بیمارستان‌های دولتی دیگر تحت پوشش سازمان های دیگر نظیر تامین اجتماعی، شرکت نفت، سپاه و مراکز دیگر است اما رعایت بهداشت نسبت به چند سال گذشته بسیار تغییر کرده و تحت کنترل و نظارت است.

شاخص‌های فرسودگی در بیمارستان‌های اصفهان بررسی می شود

اما منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با رد خبر فرسودگی بیمارستان‌های اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بازوهای عملکری سازمان مدیریت بحران کارگروه‌های تخصصی هستند که به صورت ویژه در دستگاه‌های اجرایی حوادث را پایش و گزارش می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: در حوزه بهداشت و درمان نیز کارگروهی وجود دارد که بر افزایش کارآمدی سیستم‌ها از جمله تقویت ناوگان آمبولانس و پد بالگرد  که مدتی نه چندان دور در سراسر استان شروع به فعالیت کرده، نظارت ویژه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه درباره ساختمان‌های فرسوده اقدامات موثر نظیر بازسازی و نوسازی  انجام داده اند می‌گوید: اکثر بیمارستان‌های اصفهان مجهز به سیستم‌های مصرف بهینه آب و برق هستند و منابع ذخیره استراتژیک آب را پیش بینی کرده اند، به عنوان مثال بیمارستان الزهرا با استفاده از روش‌های صحیح ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کرده است.

شیشه فروش با بیان اینکه در مورد ساخت سازه‌های بیمارستانی تیم‌های متخصص آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند اضافه می‌کند: شاخص فرسودگی بیمارستان‌ها از نظر فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد که اگر مخاطراتی بود گزارش دهند.

وی اضافه می‌کند: تا پایان سال جاری ۵۰۰ نفر مدیران در سطح استان دوره‌های آموزش اصول سیل، زلزله و راهکارهای متعددی در خصوص مدیریت بحران را می‌گذرانند.

گزارش از: نفیسه قاسمی_ خبرنگار ایمنا

کد خبر 367731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.