سفر وزیر راه به استان و اعلام زمان وداع با زاینده‌رود

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود اما شاید بتوان از جمله مهمترین اخبار اقتصادی اصفهان را افتتاح بسیاری پروژه‌های راه و شهرسازی استان اصفهان با حضور وزیر راه و شهرسازی و اعلام زمان بستن زاینده‌رود عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول سفر یک‌روزه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان به منظور بازدید و افتتاح پروژه‌های راه و شهرسازی این استان به مناسبت دهه فجر افتتاح باند دوم نیک آباد- حسن آباد، افتتاح ورزشگاه تختی محله قشقایی شهرضا، افتتاح سه راهی لاریچه- پوده و تقاطع غیرهمسطح پوده، افتتاح باند دوم سفید دشت- ورنامخواست و بازدید از آزادراه غرب و شرق اصفهان انجام گرفت.

و اما تکرار داستان غم انگیز وداع با زاینده‌رود از اعلام خبر حسن ساسانی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان آغاز شد، وی که در گفت‌وگو با ایمنا سخن می گفت از بستن دریچه های سد زاینده‌رود در بامداد روز یکشنبه بیست و هشتم بهمن ماه خبر داد و افزود که بنا بر اعلام رهاسازی ۲۰ روزه زاینده‌رود، تصمیم جدیدی مبنی بر تمدید این تاریخ گرفته نشده است، با بسته شدن دریچه‌های سد زاینده‌رود در نهایت بعد از دو روز رودخانه اصفهان نیز آب نخواهد داشت.

بر اساس اعلام ساسانی؛ " در حال حاضر حجم ذخیره سد زاینده‌رود ۱۵۲ میلیون مترمکعب و حجم ورودی آب ۳۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی ۸۰ مترمکعب بر ثانیه است؛ بارش‌های اخیر که بیشتر به صورت برف بوده به دلیل سرمای زیاد در بالادست تاکنون تاثیری به عنوان روان آب نداشته است. همچنین "نوروز" نیز زاینده رود بازگشایی نخواهد شد."

دیگر خبرهای اقتصادی هفته گذشته به شرح زیر است؛

** رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در نشست خبری با موضوع "تبیین و تشریح عملکرد دوره هشتم اتاق اصفهان" اعلام کرد که با نامه نگاری های متعدد و دستور معاون اول رییس جمهور مصوبات ستاد «زاینده رود از سراب تا پایاب» دریافت شد.

** یازدهمین نمایشگاه تخصصی دوسالانه اصفهان پلاست با رویکرد تخصصی به حوزه‌های صنعت پلاستیک، لاستیک، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته در اصفهان برپا شد. این نمایشگاه؛ دومین نمایشگاه معتبر حوزه لاستیک و پلاستیک کشور به شمار می‌رود و تا ۲۷ بهمن‌ماه ۹۷ در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان واقع در پل شهرستان بر قرار است. در این دوره از نمایشگاه اصفهان پلاست، ۱۳۱ شرکت در ۸۵۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی، توانمندی‌های خود در بخش‌های مختلف صنایع لاستیک و پلاستیک شامل مواد اولیه، محصولات ساخته شده و نیمه ساخته، کامپوزیت‌های پلیمری، ماشین‌آلات، تجهیزات و خدمات را به نمایش می‌گذارند.

** عضوهیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در گفت و گو با ایمنا اعلام کرد که طرح استفاده از آبیاری قطره‌ای برای کشت برنج در استان اصفهان در دست بررسی است و اگر با اجرای آزمایشی این طرح نتایج و داده های مناسبی حاصل شد، این کشت در اصفهان بومی سازی شده و توسعه می یابد.

** سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تاکید بر ممنوعیت فروش بلیت چارتری در پروازهای برنامه‌ای، گفت: نرخ بلیت هواپیما در ایام نوروز تغییر نخواهد کرد.

** نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم حقوق‌ اسفند را از نیمه دوم اسفند ماه پرداخت کنیم، خبر داد که یارانه اسفند ماه نیز زودتر از موعد مقرر پرداخت می‌شود.

** در مراسمی با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خط تولید کنتورهای سه فاز اتصال اولیه (CKPT) کلاس دو دهم S مورد نیاز بازار برق کشور با بهره گیری از دانش فنی ایرانی در شرکت الکترونیک افزار آزما افتتاح شد.

** مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که ششمین و آخرین نوبت پرداخت وام ضروری پنج میلیون تومانی مرحله اول اسفندماه پرداخت می شود.

** رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک دوخته اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، تصریح کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد اجناسی که هم اکنون در بازار پوشاک است تولید داخل و بومی است و به صورت کامل از نحوه خرید و فروش آنها بازرسی می‌شود. اجناس خارجی که در بازار پوشاک وجود دارد، پیش از تحریم ها وارد شده و در حال حاضر واردات پوشاک از کشور های دیگر کاهش یافته است، قیمت ارزان پوشاک خارجی نسبت به نمونه مشابه ایرانی آن باعث می شود که مردم پوشاک خارجی از بازار خریداری کنند.

** عیدی بازنشستگان کشوری شب یکشنبه به حسابشان واریز شد.

** مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تدارک مناسب و باکیفیت میوه شب عید مورد نیاز استان‌های سراسر کشور خبر داد و گفت که تا کنون حمل تمامی سیب مورد نیاز استان‌های سراسر کشور به میزان ۲۳ هزار و ۷۶۰ تن پایان یافته و حدود شش هزار تن ذخیره احتیاطی سیب درختی نیز توسط اتحادیه مرکزی تعاون روستایی ایران تأمین شده است. از مجموع ۲۸ هزار و ۵۵۰ تن پرتقال تامسون مورد درخواست کمیته‌های راهبردی استانی تا کنون مقدار ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن از مبدأ استان مازندران به مراکز ذخیره‌سازی استان‌ها حمل و الباقی طبق برنامه تنظیمی هم اکنون در شرف انجام است.

** معاون وزیرجهاد کشاورزی از تشکیل اتحادیه ملی گیاهان دارویی خبر داد و از برنامه‌ریزی برای افزایش سهم ایران در بازار جهانی گیاهان دارویی سخن گفت. بر اساس اعلام وی؛ اکنون میزان تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار است که طبق پیش بینی انجام شده توسعه تجارت گیاهان دارویی، این رقم تا سال ۲۰۲۵ به بیش از۴۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

** درگاه ملی مرکز آمار اعلام کرد که بررسی ترکیب گله و زایش دام‌ها نشان می‌دهد که روند افزایش جمعیت دام سبک کشور در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت. بر اساس نتایج اولیه گزارش فصلی تغییرات ماهانه تعداد دام سبک؛ در مهر ماه سال جاری ٣٧,٥ میلیون رأس گوسفند و بره و ١٤.٥ میلیون رأس بز و بزغاله در دامداری‌های کشور موجود بوده که نسبت به زمان مشابه در سال ١٣٩٣، به‌ترتیب ٢٠ و ١٧.٦ درصد افزایش یافته است

** سه شنبه هفته‌ای که گذشت؛ فرآورده‌های پتروشیمی شامل کالاهای برش سنگین، بوتان، پروپان، هگزان و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندرامام، حلال ۴۰۰، حلال ۴۰۲، حلال ۴۰۶، حلال ۵۰۲، حلال ۵۰۳، حلال ۴۱۰ و آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، متانول پتروشیمی شیراز و زاگرس و برش سنگین پتروشیمی جم و امیرکبیر در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه شد.

** نایب رییس اول اتحادیه تریکو و خرازی به ایمنا گفت: قیمت پوشاک داخلی تا ۶۰ درصد و وارداتی تا سه برابر افزایش داشته و این گرانی در حالی اتفاق افتاده که بازار در رکود است.

** همایش"پویش ملی صادرات" در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد و رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه ثروت می‌تواند مردم یک کشور را نجات بدهد، گفت: باید برای ایجاد ثروت در کشور تلاش‌های مناسبی انجام شود و برگزاری کلاس‌های آموزشی در این راستا بسیار تاثیرگذار است زیرا تربیت و پرورش جوانان برای فعالیت اقتصادی در واقع خود به معنای سرمایه‌گذاری است.

** به گفته معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور ۵۴ درصد از واحدهای مسکونی روستایی کشور نیازمند مقاوم سازی است.

** استاد اقتصاد دانشگاه پیام نور اصفهان با بیان اینکه در ایران و بسیاری از کشور های نفت خیز عرضه کننده اصلی ارز دولت‌ها هستند، به ایمنا گفت که بازار ارز در کشور ما عمیق نیست و نرخ ارز در چنین شرایطی نمی تواند تنها ناشی از عوامل بنیادین اقتصادی باشد، لذا تصمیمات سیاسی نقش پر رنگی در تعیین نرخ ارز بازی می کند.

** در موسسه تحقیقات پنبه کشور، از دو محصول جدید پنبه موتانت با بهره‌گیری از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در استان گلستان رونمایی شد. برای اولین‌بار در کشور از دو محصول پنبه موتانت "پرتو" و "تابان" دارای خصوصیات متحمل به شوری و بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی رونمایی شد که ارقام مذکور طی یک برنامه تحقیقاتی ۱۴ ساله، با تلاش محققان موسسه تحقیقات پنبه کشور با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای به ثمر نشسته است.

کد خبر 367677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.