با این ادویه‌ها به جنگ دیابت نوع دو بروید!

دیابت نوعی اختلال در متابولیسم بدن است که طی آن بدن به سبب تولید ناکافی یا تولید نشدن انسولین با انباشت حجم بالایی گلوکز مواجه می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این بیماری دو نوع دارد. در نوع اول آن که نوعی بیماری خود ایمنی است  و بدن به هیچ عنوان انسولین تولید نمی‌کند نیاز به تزریق روزانه انسولین صد در صد وجود دارد، ولی نوع دوم را که بیشتر به دلایل چاقی، بی تحرکی و یا سوابق ژنتیکی رخ می‌دهد می‌توان با کمک برخی اصلاحات تغذیه‌ای تحت کنترل درآورد. در کمک به درمان این نوع دیابت که حدود ۹۰ درصد از بیماران دیابتی را شامل می‌شود می‌توان از ادویه‌هایی با خواص دارویی نیز استفاده کرد که هر چند جایگزین درمان‌های پزشکی نمی‌شوند ولی نقش مهمی را در کنترل این بیماری برعهده دارند. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دارچین

یکی از مهم‌ترین ادویه‌ها در راه کنترل دیابت دارچین است که به سبب خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی و با داشتن ترکیبات بیولوژیکی نقش مؤثری در افزایش متابولیسم بدن، کاهش کلسترول بد، افزایش کلسترول خوب خون و با کمک به کاهش وزن می‌تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد. البته پختن سبب از بین رفتن ویژگی‌های مفید این ادویه می‌شود، بنابراین مصرف خام آن روی حبوبات، گوشت و حتی برخی میوه‌ها مثل سیب به این روند کمک می‌کند.

پودر کاری

پودر کاری نیز با وجود ترکیبات مؤثر در کاهش اکسیداسیون و نقشی که در متابولیسم کربوهیدرات‌ها دارد می‌تواند در کنار طعم دهندگی فوق‌العاده به غذاها در کنترل قند خون نیز مفید باشد.

زردچوبه‎‎

زردچوبه ادویه‌ای محبوب در تمامی غذاهای آسیایی است که با داشتن ترکیبات ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدعفونی‌کننده، در بهبود جریان خون، سلامت قلب، تأثیر بر متابولیسم کربوهیدرات‌ها و پروتئین، کاهش وزن، کنترل قند خون و جلوگیری از پیشرفت دیابت بسیار مؤثر است.

زنجبیل

استفاده از پودر زنجبیل حتی در وزن‌های بسیار کم نقش مؤثری در تنظیم کلسترول خون، کاهش وزن با افزایش احساس سیری، کالری سوزی بیشتر و کنترل قند دارد. مصرف این ادویه چه همراه با غذا و چه همراه با نوشیدنی هر دو مؤثر واقع می‌شود ولی بیماران دارای فشار خون بالا باید از مصرف آن اجتناب کنند. این ادویه خواص ضدالتهابی و ضدتهوعی دارد، حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد و از اکسیداسیون می‌کاهد. همچنین به بافت عضلانی کمک می‌کند که بدون نیاز به انسولین گلوکز جذب کنند و از این طریق نیز در کنترل قند خون نقش مفیدی ایفا می‌کند.

زیره

زیره سیاه حساسیت به انسولین و جذب سلولی گلوکز را افزایش می‌دهد. از طرفی با پیشگیری از بروز آب‌ مروارید و عوارض کبدی و کلیوی ناشی از دیابت نقش مفیدی در مقابله با این بیماری ایفا می‌کند. همچنین در هر دانه آن بیش از صد ماده مفید دارد و حاوی روی، کلسیم، آهن، مس و ویتامین‌های گروه B است. نوع سبز زیره نیز می‌تواند در کاهش کلسترول و قند خون، همچنین بیماری‌های خطرناک حاصل از دیابت نقش داشته باشد.

 میخک

میخک گیاهی حاوی ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان است و در کنترل چربی و قند خون بسیار مؤثر است. ادویه آن مسکنی قوی خصوصا در کاهش درد دندان و یک ماده طبیعی ضدعفونی‌کننده، حاوی مقادیر بسیاری کلسیم، منیزیم، فیبر و ویتامین‌های C و K است که مصرف روزانه آن در کنترل سطح قتد خون مبتلایان به دیابت نوع دو و کاهش کلسترول خون نقش بسزایی دارد.

البته لازم ذکر است که با وجود تفاوت‌های میان افراد و همچنین افزایش انواع بیماری‌ها هر چند در قالب یک بیماری باید پیش از افزودن هر یک از این ادویه‌ها به برنامه غذایی با پزشک مشورت کرد و از راهنمایی‌های لازم در میزان مصرف هر یک مطلع شد.

کد خبر 367592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.