گفته‌ها و ناگفته‌های رهبری در بیانیه چهل سالگی

پس از حماسه آفرینی مردم ایران در روز ۲۲ بهمن، رهبر معظم انقلاب روز گذشته با صدور بیانیه ای ضمن تأکید بر اهداف و آرمانهای انقلاب به بیان وظیفه جوانان میهن در قبال آینده کشور و این انقلاب پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این بیانیه‌ مهم و راهبردی حضرت آیت الله خامنه‌ای با تشکر از حضور سرافرازانه و دشمن‌شکن مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانها را ضروری دانسته و خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در هفت سرفصل اساسی بیان کردند.

رهبری به نقش تأثیرگذار خود اشاره‌ای نکردند

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی پیرامون بیانیه رهبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ۴۰ سال مدت نسبتا طولانی برای رسیدن به افق های معینی است که رهبر انقلاب در این بیانیه طبق عنوان گام دوم و هدف انقلاب ترسیم می کنند.

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی افزود: برخی از بخش‌های کشور نیازمند پوست اندازی و تزریق نیروهای مبتکر و خلاق هستند تا حرکت رو به جلوی انقلاب در سال های آتی ادامه پیدا کند و برخی از اهدافی را که در اجرای آن موفق نبوده ایم به منصه ظهور بگذارد.

وی افزود: البته نقشی که رهبری در پیشبرد انقلاب داشتند در بیانیه ایشان ذکر نشده بود؛ در صورتی که دستیابی به اهداف داخلی و رسیدن به جایگاهی متفاوت نسبت به گذشته در دنیا تا حد زیادی مربوط به مدیریت رهبری است و کاستی های موجود نتیجه عمل نکردن به راهبردهای رهبری است. به عنوان نمونه تاکیدی که ایشان بر مسائل فرهنگی و اقتصاد مقاومتی داشتند در عمل مورد توجه دستگاه‌ها قرار نگرفته و این عامل به وجود آمدن مشکلات پیرامون این مباحث است.

رهبری گام دوم انقلاب را بر عهده نسل سوم و چهارم قرار دادند

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر به ۴۰ سال اول انقلاب مانند گام نخست نگاه کنیم، مقام معظم رهبری خواستند گام دوم انقلاب را بر عهده نسل سوم و چهارم انقلاب قرار دهند تا از همین امروز آگاه باشند که مسئولیت ادامه انقلاب بر عهده جوانان است.

وی افزود: ایجاد انقلاب و بنیان آن بر عهده نسل اول و حفاظت از انقلاب تا به امروز وظیفه نسل دوم انقلاب بوده است، اما امروز با ورود به ۴۰ سال دوم انقلاب اسلامی به نظر می رسد مسئولیت راهبردی را نسل سوم انقلاب باید بر عهده بگیرد.

مخاطب بیانیه رهبری دو گروه هستند

حجت الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیانیه اخیر رهبری گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه خود گام دوم ۴۰مین سال انقلاب اسلامی را با آینده ای روشن در محورهای مختلف مطرح کردند.

وی افزود: مخاطب این بیانیه دو گروه هستند؛ مخاطب اول آحاد مردم کشور و مخاطب اصلی آن جوانان هستند؛ بنابراین در این بیانیه  ایشان هم به ماهیت عملکرد جوانان اشاره کردند، هم ماموریت و آثار عملکرد آنها در ۴۰ سال آینده را مشخص کردند.

وی تأکید کرد: اصلی ترین نکته فرمایشات رهبری ایجاد امید به آینده‌ای روشن با تلاش  برای دستیابی به قله های جهانی به خصوص در عرصه دانش و علم است و در ادامه این نکته تغییر نگاه به آینده اشاره شده که باید با تکیه بر تجربیات ۴۰ سال گذشته و دستاوردهای آن نگاه به آینده خود را ساماندهی کنیم.

مسئولان و جوانان باید خود را برای ۴۰ سال دوم انقلاب آماده کنند

سالک تصریح کرد: موضوع بعدی که مقام معظم رهبری در این بیانیه برای جوانان ترسیم کردند مبحث جهاد در راه این ۴۰ سال است که ریشه های این جهاد را توجه به معنویت و دانش، استفاده از تجربیات گذشتگان و نیز توجه به تجارب مجموعه ۴۰ سال گذشته از سوی جوانان دانستند.

وی افزود: اگر مسئولان به دستورات مقام معظم رهبری عمل می‌کردند، ۴۰ سالگی انقلاب چندین برابر جلوتر از موقعیت کنونی بود، ما شاهدیم که رهبری همواره تاکید بر بدعهدی آمریکا و اروپا دارند، اما برخی افراد مایل نیستند دست از اروپا بردارند؛ البته این بدان معنی نیست که با دنیا ارتباط نداشته باشیم، به طوری که در همین بیانیه هم رهبر انقلاب مسئولان کشور را از بعضی موارد منع و در بعضی موارد حمایت کرده اند.

سالک خاطر نشان کرد: بنابراین مسئولان به ویژه جوانان باید به گونه ای خود را برای ۴۰ سال دوم انقلاب آماده کنند که اطاعت محض از رهبری را  فصل الخطاب قرار  دهند و پیروزی را در فرمایشات  رهبری بدانند؛ زیرا این امر از عنایات خداوند متعال بر این هاست.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی- خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 367580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.