۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
به جای VAR، بیانیه آمد

بعد از پایان نیم‌فصل نخست لیگ برتر فوتبال ایران، قرار بود VAR (کمک داور ویدئویی) مشکلات داوری را حل کند اما به جای سیستم کمک داور ویدویی مدیران و مربیان تیم‌ها با بیانیه، مصاحبه و پست اینستاگرام به دنبال حل مشکلات هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پایان نیم‌فصل نخست، آتش اشتباهات داوری دامن فوتبال ایران را گرفت و حاشیه فراوانی ایجاد کرد؛ در بازی آخر استقلال که با تصمیم اشتباه داور جو بسیار زیادی از سوی بازیکنان آبی‌پوش ایجاد شد و فضای رسانه را تحت تأثیر خود درآورد؛ در بازی سپاهان مقابل پرسپولیس که به دلیل نبود VAR علیرضا فغانی به اشتباه در دقایق پایانی پنالتی به نفع شاگردان برانکو گرفت تا سپاهانی‌ها را به مساوی راضی کند.

به همین دلیل است که نبود سیستم VAR (کمک داور ویدئویی) در فوتبال ایران بیشتر از قبل به چشم آمد و حضورش از نان شب هم واجب‌تر شد؛ مانند لیگ‌های حاشیه خلیج فارس که این سیستم را بعد از جام جهانی به لیگ برتر فوتبالشان اضافه کردند و اشتباهات تأثیرگذار داوری در هر مسابقه را به حداقل رساندند.

چراغ سبز فدراسیون به VAR

چندی پیش مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران پیرامون حواشی به وجود آمده در خصوص اشتباهات داوری و لزوم آوردن سیستم VAR به فوتبال ایران در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها، گفت: نظر ما و فدراسیون فوتبال هم در استفاده از این سیستم مثبت است؛ باید مرجع آن را در تهران قرار دهیم تا تمامی شهرها با استناد به آن از کمک داور ویدئویی استفاده کنند؛ هر چند که باید اتلاف وقت را به حداقل برسانیم و توقف در بازی را به یک دقیقه و ۲۰ ثانیه برسانیم تا فوتبال از جذابیت نیافتد.

اظهار نظر مثبت تاج از چراغ سبز فدراسیون به استفاده از سیستم VAR در لیگ برتر فوتبال ایران پرده برداشت؛ سیستمی که برای نخستین‌بار در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه استفاده شد و اشتباهات داوری در مسابقات حساس را به حداقل رساند، با بالا رفتن اشتباهات سهوی داوری در فوتبال ایران باید بگوییم وجود این سیستم ویدئویی بیش از پیش نیاز بود تا با اتکا به آن حواشی مختلف کنار برود و با تمرکز بر مسائل فنی و تاکتیکی فوتبال به بالاترین سطح خود برسد.

VAR قرار بود بیاید

این پایان کار نبود؛ با پایان نیم فصل نخست و بررسی اشتباهات متعدد داوران، فریدون اصفهانیان، رییس کمیته داوران درباره آزمایش سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) بومی در مصاحبه با رسانه‌ها، اظهار کرد: امروز این اتفاق افتاد و با حضور تعدادی از داوران از جمله علیرضا فغانی این تکنولوژی مورد آزمایش قرار گرفت؛ البته باید این سیستم در یک دیدار غیررسمی امتحان شود تا سپس در ورزشگاه‌های منتخب به کار گرفته شود و چهار ورزشگاه آزادی، امام رضا (ع)، نقش جهان و فولاد آره‌نا در صورت موفقیت در آزمایش دوم میزبان این تکنولوژی خواهند بود.

فولادشهر هم باید به VAR مجهز شود

مجید حاج رسولیها، سرپرست تیم فوتبال ذوب آهن با توجه به اینکه تیمش بیشترین ضرر را از اشتباهات داوری در نیم‌فصل نخست متحمل شده بود و در حالی که اسمی از ورزشگاه فولادشهر برای تجهیز به سیستم کمک داور ویدویی شنیده نشده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا خاطرنشان کرد: با توجه به امکاناتی که باشگاه ذوب آهن در ورزشگاه فولادشهر در اختیار دارد انتظار نابه‌جایی نیست که ورزشگاه فولادشهر هم به سیستم کمک داور ویدئویی مجهز شود.

VAR نیامده، رفت

برای نخستین‌بار در طول تاریخ فوتبال ایران از علیرضا فغانی به عنوان کمک داور ویدویی در بازی پرسپولیس و پدیده نام برده شد اما در ادامه مشخص شد سیستم کمک داور ویدئویی به صورت آفلاین بوده و به نوعی در آن بازی نیز مجدداً تست شده است.

بیانیه پشت بیانیه

تنها دو هفته از نیم‌فصل دوم رقابت‌ها گذشته اما سیل اعتراض‌ها به داوری‌ رقابت‌ها بخش عمده‌ای از اخبار فوتبالی را به خود اختصاص داده است؛ تصور اجحاف از سوی داوری، حتی پیش از شروع مسابقه در جان بازیکنان، مربیان و حتی مدیران تیم‌ها خانه کرده است؛ حجم بیانیه‌های قبل از مسابقات و اعتراض‌های بعد از آن از همین جا ناشی شده است.

بازیکنان فقط در صورت ایست قلبی باید سرنگون شوند

سعید آذری که اخیراً از سوی انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران به عنوان چهره سال مدیریت ورزش معرفی شد، روز گذشته –سه‌شنبه ۲۳ بهمن ماه- با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از اینکه تیمش مثل نیم‌فصل نخست باز نیز از طرف کمیته داوران مورد بی‌مِهری قرار گرفته به فریدون اصفهانیان، رییس کمیته داوران اعتراض کرد و گفت: بازیکنان ما فقط در صورت ایست قلبی یا مرگ مغزی در محوطه جریمه آن‌ هم باهماهنگی داوران سرنگون شوند تا شائبه هرگونه اشتباهات داوری مطرح نشود!!

آذری: تنها راه ساکت کردنم، بیرون کشیدن زبانم است

سعید آذری شب گذشته پس از بُرد تیمش مقابل تیم متمول الکویت کویت در میکسزون ورزشگاه فولادشهر اظهار کرد: باید بگویم سعید آذری برای همه چیز آماده است، من توبیخ و جریمه شده‌ام. نمی‌توانم زبانی که باید با آن حق فوتبال اصفهان را بگیرم به صرف اینکه تنبیهم کنند، ساکت کنم. یک راه وجود دارد که من چیزی نگویم و آن هم این است که زبان من را در بیاورند و فکر می‌کنم اصفهانیان و همکارانش این کار را بکنند.

کد خبر 367554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.