باران در یزد ۳ خانه تاریخی و برج و باروی شهر را تخریب کرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد با اشاره به آسیب‌هایی که بارندگی اخیر به بافت تاریخی یزد وارد کرده، از تخریب ۳ خانه تاریخی و برج و باروی شهر یزد خبر داد.

به گزارش ایمنا، طی چند روز گذشته یزد با بارندگی شدید روبه‌رو بود که این بارندگی منجر به آبگرفتگی بافت تاریخی شهر یزد شد. در این میان آب وارد برخی از خانه‌های بافت تاریخی شده، که در نتیجه بخش‌هایی از آنها آسیب دیده‌اند.

سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد) که این روزها به واسطه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، در تهران به سر می‌برد، با اشاره به آنکه پایش‌های لازم برای بررسی وضعیت خانه‌های تاریخی توسط کارشناسان یزد انجام شده است، گفت: بر اثر بارش‌های اخیر سه خانه تاریخی در یزد تخریب شدند که دو خانه تاریخی در یزد و یک خانه تاریخی در بافق بود.

فاطمی با اشاره به آنکه حدود ۲۰۰ هزار بنای تاریخی در استان یزد وجود دارد، گفت: خانه‌های تاریخی که تخریب شده‌اند، از جمله خانه‌های ثبتی میراث فرهنگی نبودند ولی از جمله خانه‌های تاریخی به حساب می‌آمدند. ضمن آنکه این بناها، خارج از بافت تاریخی ثبت جهانی یزد بودند.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد، غیر از این چند خانه، بخشی از ساباط‌ها تخریب شده‌اند. همچنین حصار و برج و باروی شهر یزد آسیب دیده‌ است. پشت بندهای حصار بخصوص در بخش شمالی شهر یزد که در اصطلاح غلام‌رو یا غلام‌گرد نامیده می‌شود، ریخته است. تمام این آسیب‌ها به دلیل بارش باران و جمع شدن سیلاب‌ بود.

او  ادامه داد: آب به برخی از بناهای تاریخی از مساجد و تکیه‌ها گرفته تا خانه‌های تاریخی وارد شده که می‌تواند آسیب زننده باشد. البته وضعیت در اردکان به شرایط ایده‌آل و عادی رسیده و مشکل خاصی نبود. میبد نیز مشکل خاصی ندارد اما در خرانق و ابرکوه همچنان با مشکلاتی درخصوص آبگرفتگی روبه رو هستیم. امروز جمع‌آوری آب‌های سطحی انجام خواهد شد، سپس برآورد تخریب وارده انجام می‌شود. وضعیت خوبی در این رابطه نداریم و به دلیل کمبود امکانات میراث فرهنگی از امکانات شهرداری استفاده می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

کد خبر 367537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.