"جهنم سفید"، بهشت طبیعت گردان

خفر، روستایی در منطقه سمیرم و نزدیک استان کهگیلویه و بویراحمد که به علت مناطق بکر و جاذبه های فراوان به عروس دنا و بهشتی برای طبیعت گردان تبدیل شده است. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جنوبی ترین نقطه استان اصفهان و نزدیکی منطقه دنا "جهنم سفید" قرار دارد که زمستان‌ها بسیار سرد و پر برفی دارد. روستای "خفر" در جنوب شهرستان سمیرم، در نزدیکی مرز استان اصفهان با کهگیلویه و بویراحمد و شمال رشته کوه دنا است. خفر ۱۴ قله بالای چهار هزار متر دارد؛ از جمله بلند ترین قله دنا، قاشمستان با ارتفاع حدود ۴ هزار و ۴۳۵ متر در این روستاواقع شده؛ خفر برای کوه نوردی بهترین روستای منطقه دنا است.
روستای ییلاقی خفر در زمستان یک هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد و در تابستان تعداد ساکنان روستا به حدود سه هزار نفر می‌رسد. بافت مسکونی روستا متمرکز و زمین هموارتری نسبت به پیرامون روستا دارد. تمام راه های روستا با سنگ فرش پوشیده شده ، معماری روستا به شیوه کاملا سنتی است و بیشتر خانه ها با خشت و گل و آجر ساخته شده است.


گونه های گیاهی و جانوری مختلفی در خفر وجود دارد، این روستا به دلیل قرار گرفتن در دامنه دنا و دارا بودن قله های فراوان و آب و هوای کوهستانی، محل رویش گیاهان مختلف است. همچنین وجود یخچال های طبیعی پر شمار در این منطقه باعث شده تا آبشارها و رودخانه های فصلی دائمی زیادی در خفر شکل بگیرد. این آبشارها و رودخانه ها در تابستان منظره هایی زیبایی را رقم می زنند و شرایط مطلوبی را برای ماهیگیری فراهم می آورند. 
خفر باغات سیب زیادی نیز دارد، مردمان این روستا بیشتر مشغول به باغ داری و پرورش زنبور هستند. زنان روستا نیز در ساخت و بافت انواع صنایع دستی مهارت دارند، خفر محصولات محلی مختلفی مانند دیگر روستاهای ایران دارد که بیشتر آن ها توسط زنان روستا تهیه و به گردشگران ارائه می شود. به دلیل موقعیت توپوگرافی زمین مناسب کشاورزی در خفر وجود ندارد، اما در این روستا باغ های آلو، آلوسیاه، زرد آلو و سیب فراوان است. 
درباره مردم روستای خفر روایات مختلفی وجود دارد اما بسیاری معتقدند مردمان این روستا، از روستای فارس مهاجرت کردند و سال ها پیش در اینجا ساکن شدند. اگر با مردمان روستا هم صحبت شوید مهاجرت از استان فارس به منطقه دنا را تایید می کنند. خفری ها بسیار مهمان نواز هستند و پذیرای همیشگی گردشگران و کوه نوردان دنا می باشند. 


برای رسیدن به خفر باید از سمیرم ۸۴ کیلومتر به سمت جنوب رفته، در راه ابتدا به آبشار خفر می رسید که یکی از ده ها آبشار منطقه است. این آبشار که گاهی اوقات در زمستان یخ می زند، تابستان های پر آبی دارد و برخی گروه ها برای رفتینگ به آبشار می روند. آبشار خفر پنج کیلومتر با روستا فاصله دارد، این آبشار با ارتفاع حدود ۳۰ متری یکی از با شکوه ترین آبشارهای منطقه است.
پس از گذر از آبشار خفر تابلوی "به روستای خفر بهشت دنا خوش آمدید" قرار دارد، این تابلو اولین چیزی است که در خفر با آن روبرو خواهید شد. عروس دنا که در زمستان سفید پوش است و در بهار نسیم خنک تورش را کنار زده و در تابستان رخت سبز را بر تن خود می بیند. عروس دنا لقبی شایسته برای خفر و مردمان آن است که خفر را تبدیل به بهشتی برای طبیعت گردان و کوه نوردان کرده است.
در میان معابر سنگی و خانه های ساخته شده از سنگ و خشت روستا، دو امام زاده وجود دارد که مورد احترام بسیار زیاد مردمان خفر است. خفر  مبدا صعود به ۱۴ قله دنا می باشد؛ از همین منظر این روستا، روستایی منحصر به فرد محسوب می شود. اما با تمام این تعاریف و زیبایی های روستا، امکانات کمی برای گردشگران و مردمان محلی روستا خصوصا در ایام سرد سال فراهم است. 
سفر به خفر در تابستان و بهار بسیار لذت بخش است، نشستن در میان باغات و درختان و تماشای قله های دنا که در بیشتر ایام سال روی آن ها برف نشسته و یخ بسته است، در هوای مطلوب بهاری امکان پذیر است. اما وضعیت دسترسی به خفر در زمستان کمی سخت می شود، حجم بالای برف و یخ بستن جاده ها و راه ها دسترسی به روستا را سخت می کند. 
خفر با دارا بودن جاذبه هایی مثل آبشار خفر، تنگه دناآسا، غار یخی، غار کیخسرو، چشمه سید محمد، رودخانه های پرآب که از دو سمت روستا عبور کرده و به رودخانه ماربُر می ریزند؛ تنها یکی از چندین جاذبه منطقه سمیرم و دنا است. این منطقه پر است از جاذبه های طبیعی گردشگری که توجه همه را جلب خواهد کرد. 

کد خبر 367522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.