تاثیر قرص های ضدبارداری بر احساسات زنان چیست؟

بررسی‌های جدید محققان آلمانی نشان می‌دهد زنانی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند، کمتر از سایر زنان قادر به تشخیص احساساتی هستند که در چهره افراد نمایان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، حدود ۶۰ درصد از زنان با میانگین سنی ۱۵ تا ۴۴ سال به نوعی از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کنند و تعداد زنانی که در سراسر جهان از قرص‌های خوراکی ضد بارداری استفاده می‌کنند حداقل به ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد.

جالب است بدانید که این قرص‌ها علاوه بر پیشگیری از بارداری، دارای مزایایی چون کنترل بیماری اندومتریوز، آکنه، دوره‌های دردناک و سنگین قاعدگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و فیبروئیدهای رحمی هستند.

قرص‌های خوراکی ضدبارداری با توجه به نوع دارو و هورمون‌هایی که این قرص‌ها شامل می‌شوند، اثرات جانبی نظیر حالت تهوع، حساسیت پستان‌ها، سردرد، و نفخ را به همراه دارند. اما اثرات روانشناسی این داروها بر سلامت زنان چیست؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباطی میان مصرف قرص‌های ضد بارداری، تغییرات خلقی و افزایش خطر افسردگی وجود دارد. اما بررسی‌های جدید محققان آلمانی نشان می‌دهد زنانی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند، کمتر می‌توانند احساساتی مانند حس غرور و یا حقارت را که در صورت افراد بروز پیدا می‌کند، تشخیص دهند و این موضوعی است که بر حفظ روابط صمیمی میان افراد تاثیرگذار است.

برای نیل به این مقصود دانشمندان دو گروه از زنان را مورد بررسی قرار دادند. گروه نخست شامل ۴۲ زن سالم بود که قرص‌های خوراکی ضدبارداری مصرف می‌کردند و گروه دوم را ۵۳ زن سالم تشکیل می‌داد که اینگونه داروها را مصرف نمی‌کردند.

به گفته محققان نتیجه تعامل متقابل هر روزه با شرکت کنندگان نشان داد مصرف این قرص ها باعث اختلالات چشمگیر در شناخت احساسات زنان می‌شود، به گونه‌ای که این زنان ۱۰ درصد کمتر از سایرین قادر به شناخت احساسات دیگران هستند.

موضوع مهم اینکه این نتایج با چرخه قاعدگی زنان و یا منفی و مثبت بودن احساساتی که در چهره افراد نمایان می‌شود ارتباطی ندارد.

همچنین نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد تغییر سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون بر شناخت احساسات زنان تاثیر می‌گذارد و فعالیت‌ها و ارتباطات مناطق مغزی مرتبط را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کد خبر 367472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.