بازی‌های بومی و محلی فرصتی برای جذب گردشگر

دبیر هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان لرستان گفت: بازی‌های بومی و محلی، نقشی تأثیرگذار در حفظ و بقای خرده‌فرهنگ‌ها دارد و می‌تواند موجب جذب گردشگر شود.

محمدعلی پنجی‌ور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه احیای بازی‌های بومی و محلی یکی از مؤثرترین راه‌های ترویج فرهنگ اصیل ایران و لرستان است اظهار کرد: این بازی‌ها می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای جذب گردشگر فراهم کند زیرا با گسترش علم و تکنولوژی افراد بسیاری مایل به دیدن ظرفیت‌های بکر هر استان هستند.

وی افزود: بازی‌های بومی و محلی، نقشی تأثیرگذار در حفظ و بقای خرده‌فرهنگ‌ها داشته و می‌توان از آن‌ها برای پیشرفت جوامع و تلاش برای حفظ خرده‌فرهنگ‌ها و تکیه بر حفظ اصالت فرهنگ‌های بومی و محلی استفاده کرد؛ این بازی‌ها هر کدام با اهداف مشخصی طراحی شده‌اند، اما در دنیای مدرن و زندگی امروزی بسیاری از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند.

دبیر هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان لرستان افزود: هر سال با برگزاری بازی‌های بومی محلی در استان، فرصتی فراهم می‌شود تا بتوانیم فرهنگ استان لرستان را در قالب رشته‌های ورزشی و بومی و محلی معرفی کنیم.

پنجی‌ور خاطرنشان کرد: دال پلان، قیقاچ، کورس سوارکاری، تیراندازی، یک‌قل دوقل، طناب‌کشی، حمل کیسه، لی‌لی، کُشتی محلی و هفت‌سنگ از جمله مسابقاتی است که هر ساله در جشنواره‌های مختلف کشور به‌عنوان ورزش‌های بومی لرستان استفاده می‌شود.

وی گفت: در مسابقاتی که لرستان مهمان برگزاری آن‌ها است، از زدن چادر سیاه، پخت نان، درست کردن دوغ محلی، آش محلی و نواختن موسیقی محلی برای جذب گردشگر استفاده می‌کنیم و تمام تیم‌های شرکت‌کننده باید از لباس محلی خود به‌عنوان بیانگر فرهنگ و تمدن خود استفاده کنند.

دبیر هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان لرستان با بیان اینکه بازی‌های بومی در لرستان به سه دسته جمعی، انفرادی و فکری تقسیم می‌شوند اظهار کرد: آتش بیار، الا پشتی، الکو، اشتی، اوشاری، انی مانی، بالا رفتن از طناب، برد چق چق، بردوکل، پرتاب لاستیک، پم پری پمه، تاپو پلنگه، توپ و چو، تنور بازی، چاله بازی، چوب کاری، خروس جنگی، داک بازی، دس به چاله، دسش ده، دودوک، دور میله، شاخ بازی، شلمه کوره، طاق پیل اشکسته، طناب کشی، قایم موشک بازی، هفت سنگ از جمله بازی‌های دسته جمعی است.

پنجی‌ور اضافه کرد: بازی‌های انفرادی در لرستان نیز شامل آسمون چه رنگه، آلا بالاخو، النگ النگ شیر تا پلنگ، بزن بزن، تیراندازی، جفتو، چوزوکی، چوپی گیر، دست بالا دست زیر، زیر بازو، سرسره بازی، سه گودالک، سه گم سه تیر، قلاپر، قلماسنگ، قون قیقاچ با اسب و چوب بازی می‌شود.

وی ادامه تصریح کرد: با در نظر گرفتن قوانین و مقررات خاص می‌توان در سطح جهانی فدراسیون‌های خاص، بازی‌های بومی محلی ایجاد کرد؛ همچنین از این طریق می‌توان به توسعه گردشگری و رونق اقتصادی کمک کرد؛ بازی‌های بومی و محلی، نقشی تأثیرگذار در حفظ و بقای خرده‌فرهنگ‌ها داشته و می‌توان از آن‌ها برای پیشرفت جوامع، تلاش برای حفظ خرده‌فرهنگ‌ها و تکیه بر حفظ اصالت فرهنگ‌های بومی و محلی استفاده کرد.

کد خبر 367434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.