پایان سفر دو روزه ظریف به بیروت

وزیر امور خارجه ایران پس از سفری دو روزه به بیروت و دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی بامداد امروز (سه‌شنبه) به تهران بازگشت.

به گزارش ایمنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که به منظور انجام سفری دو روزه و رایزنی با مقامات لبنانی پس از تشکیل دولت جدید در این کشور و به منظور اعلام همبستگی با دولت و ملت لبنان به بیروت سفر کرده بود، بامداد امروز (سه‌شنبه) به تهران بازگشت.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ به منظور اعلام همبستگی با دولت و ملت لبنان پس از تشکیل دولت جدید این کشور وارد بیروت شد و در بدو ورودش گفت که این سفر هم برای اعلام همبستگی و هم اعلام آمادگی ایران به منظور همکاری در همه حوزه‌ها با دولت لبنان انجام شده است.

وی در اولین روز حضورش در بیروت با نمایندگان گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی لبنان، «زیاد نَخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس و رهبران گروه‌های فلسطینی مستقر در سوریه و لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۲۲ بهمن ماه و در دومین روز حضورش در بیروت با «میشل عون»، رییس جمهور لبنان در محل کاخ بعبدا دیدار و گفت‌وگو کرد.

روابط و همکاری‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی بین ایران و لبنان، آمادگی شرکت‌های ایرانی برای مشارکت در پروژه‌های این کشور و نیز مسائل منطقه‌ای به ویژه موضوع سوریه و آوارگان آن کشور در لبنان از محورهای گفت‌وگو و تبادل نظر در این دیدار بود.

ظریف در ادامه دیدارهایش با «جبران باسیل»، همتای لبنانی دیدار کرد و دو طرف پس از آن در نشست مطبوعاتی مشترک به تشریح رایزنی‌های دوجانبه پرداخته و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ظریف در این نشست خبری تصریح کرد که همکاری ایران و لبنان علیه هیچکس نیست و به نفع همه به ویژه به نفع مردم ایران و لبنان است و از آمادگی ایران برای همکاری‌های اقتصادی با لبنان خبر داد.

وزیر خارجه لبنان هم اعلام کرد که این کشور در کنفرانس ورشو شرکت نمی‌کند.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارها با «نبیه بری»، رییس پارلمان لبنان هم دیدار کرد. طرفین در این دیدار در خصوص راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه، همکاری‌های پارلمانی، گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با تاکید بر مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور در پروژه‌های این کشور و نیز مهمترین مسائل منطقه، از جمله فلسطین و سوریه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه ایران همچنین با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کرد.

دیدار و گفت وگو با «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه از جمله سوریه و یمن از دیگر ملاقات‌های ظریف در این سفر دو روزه بود. دولت جدید لبنان ۱۱ بهمن بعد از کش و قوس‌های زیاد بالاخره به ریاست سعد الحریری تشکیل شد.

وزیر خارجه ایران همچنین در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران در بیروت شرکت کرد.

منبع: فارس

کد خبر 367405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.