بررسی طرح آبیاری قطره‌ای کشت برنج در اصفهان

عضوهیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: طرح استفاده از آبیاری قطره‌ای برای کشت برنج در استان اصفهان در دست بررسی است و اگر با اجرای آزمایشی این طرح نتایج و داده های مناسبی حاصل شد، این کشت در اصفهان بومی سازیشده و توسعه می یابد.

علیرضا نیکویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه برنامه‌ریزی های لازم برای اجرای طرح آزمایشی کشت برنج با آبیاری قطره‌ای در اصفهان انجام گرفته است، اظهار کرد: هنوز دانش لازم برای این نوع کشت در اختیار کشاورزان اصفهانی قرار نگرفته و در صورت قطعی شدن اجرای این طرح در اصفهان،بی شک دانش لازم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی افزود:باید در مورد نتیجه نهایی استفاده از طرح آزمایشی کشت برنج با آبیاری قطره‌ای در استان اصفهان شکیبا باشیم، صرفه اقتصادی اجرای این طرح نیز بستگی به نتایج نهایی عملکرد این نوع از کشت در اصفهان دارد، البته کیفیت این نوع از کشت برنج نسبت به روش معمولی آن پایین‌تر است.

عضوهیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان یادآور شد: اصفهان یکی از استان‌هایی است که سطح زیرکشت برنج در آن زیاد بود کهموجب استفاده از مقدار زیادی از منابع آبی شده و در بلند مدت به منابع آبی آسیب می رساند بنابراین اگر اجرای این طرح در این استان با نتیجه مناسبی همراه باشد، بی شک سهم مهمی در کاهش منابع آبی مورد استفاده کشاورزان این خطه خواهد داشت.

نیکویی اضافه کرد: در بسیاری از استان های کشور همچون گلستان و خوزستان فعالیت های پژوهشی متنوعی در این زمینه انجام شده و قرار است تا با همکاری دستگاه‌های مربوطه در این زمینه یک طرح مهم پژوهشی در مورد کشت برنج با روش آبیاری قطره‌ای در استان اصفهان اجرا شود و در آن آزمایشات مناسب برای تشخیص میزان بهره وری این نوع از کشت انجام گیرد.

وی گفت: مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی سازمان منابع طبیعی استان اصفهان متولی اجرای این طرح در استان است و در آینده ای نزدیک شاهد نتیجه بخش بودن یا نبودن این طرح در اصفهان خواهیم بود.

کد خبر 367346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.