۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
چهل سالگی یادها و خاطره ها/۲

مهم ترین رویدادها به دست کسانی ثبت می شد که امروز هم عاشقانه قلم در دست دارند و هنوز مینویسند کسانی که در تکاپوی انقلاب اگر خبرنگار نبودند خبرساز شدند و امروز از تحولات سخن می گویند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز کسانی که گرد پیری همچون برف روی موهایشان نشسته است و قلم میان چروک های دستانشان جلب توجه می کند از روز هایی می گویند که جوانی پر شور بودند و مشت های گره کرده شان را برای پیروزی بلند کردند و امروز قلم هایشان همچون مشت هایشان سخن می گوید خبرنگارانی که معتقدند آزادی بیان پیش از انقلاب وجود نداشت و امروز آزادی های بیشتری وجود دارد.

خفقان در گفتن و نوشتن برای جامعه بزرگترین درد است و هر وقت جامعه ای به چنین بن بستی رسید تحول و انقلاب اجتناب ناپذیر است و چهل سال پیش این انقلاب در کشور رخ داد در این گزارش جوانان دیروز و خبرنگاران پیشکسوت امروز از خاطرات و تحولات رسانه ها گفته اند.

ساسان اکبرزاده متولد ۱۳۳۴ است و از ۲۱ سالگی در بخش روابط عمومی ذوب آهن مشغول به تهیه خبر شده است و هنوز هم به عنوان خبرنگار روزنامه نصف جهان فعالیت دارد او می گوید: بیشتر در بخشهای اجتماعی و  صنعتی خبر تهیه کرده و نوشته ام شاید بتوانم بگویم از اولین خبرنگارانی هستم که در شرکت مادر صنعت ذوب آهن در بخش تهیه خبر صنعتی به طور مداوم تا زمان باز نشستگی همکاری کردم و این همکاری تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشته است و در حال حاضر که بازنشسته شدم نیز با سایر جراید و نشریات استانی و کشوری همکاری دارم. البته عاشقان خبر به خوبی می دانند که خبر،  بازنشستگی نمی شناسد و ندارد خبرنگار  باید همیشه بنویسد او با نوشتن آرام می شود.

این خبرنگار عاشق پیشه اکنون به عنوان یک خبرنگار  فعال اجتماعی و صنعتی فعالیت میکند و با روزنامه های هدف ورزش و سایر نشریات استانی نیز همکاری داشته و معتقد است به دلیل اینکه تمام رسانه ها پیش از انقلاب مکتوب بودند ارسال خبر به سختی انجام می شد اما در حال حاضر ارسال خبر با وجود پیشرفت تکنولوژی بسیار سریع و آسان انجام می پذیرد ولی دسترسی  به منابع و اطلاعات اخبار دقیق بسیار سخت است.

او می گوید:  امروز گردش اطلاعات و تسریع خبر میان مردم بسیار زیاد بوده ولی کار خبر رسانی چندان خوشایند نبوده و سرعت فدای دقت شده است خبر هایی که در صفحات مجازی دیده می شود با اصول خبر نویسی خبر فاخر و قابل قبول به دور است. امروزه باید نکته ای را گوشزد کرد که دقت و اصول خبر نویسی صحیح فدای سرعت شده است.

اکبرزاده تفاوت رسانه را در دوره های قبل و بعد از انقلاب را اینگونه بیان می کند: دوره قبل از انقلاب خوبی ها و یا بدی های خاص خود را داشت ساختار آن زمان به گونه‌ای دیگر بوده ولی امروز ساختار بسیارفرق دارد؛رسانه در آن زمان ودر این دوران باهمدیگرکاملا متفاوت است. آزادی عمل ومحدودیت  در خبرنویسی به اصول خبر  وبه زمانی دارد که در آن دوره  چگونه فعالیتی داشته اید والبته باید هر دوره را با محدودیت یا مزیت خاص آن موقع سنجید ولی نمی‌توان بطور صریح گفت که خبر و اطلاع رسانی در کدام زمان بهتر بوده وقتی که انقلاب پیروز شد من فقط تجربه خبری یک ساله در آن زمان داشتم.

محمد علی شاهعلی در زمان انقلاب ۲۲ سال داشته است و فعالیت خبری خود را درست یک سال پس از پیروز شدن انقلاب اسلامی شروع کرده است او می گوید: در چندین بخش  روزنامه کار کردم چون عشق شدیدی به کار خبر و خبرنگاری داشتم؛ در واقع مشوق اصلی من معلم ادبیاتم بود که با تشویق ایشان وارد عرصه خبر شدم و تا کنون همچنان ادامه دارد و در حال حاضر سرپرست روزنامه کیهان اصفهان هستم.

 او معتقد است که برای اهالی قلم وجه تمایز بین هر دوره وجود دارد و هر روزنامه و خبرگزاری بر اساس خط مشی خود فعالیت می کند.

این روزنامه نگار درباره روزنامه ها در زمان انقلاب می گوید: آن روزها ،روزنامه ها وابستگی خاصی داشتند که وابستگی روزنامه به نهادهای حکومتی دولتی و دربار کاملا مشخص بود این روزنامه ها در دست قدرتمندان دولتی بود ولی بعد از انقلاب منافع مردم و ملت اهمیت دارد و روزنامه ها بیشتر به منافع ملت توجه دارند.

شاهعلی خبرنگار را چشم بینای جامعه می داند و ادامه می دهد: بعد از انقلاب اتفاقاتی که در سراسر کشور ما پیش آمده شرایط کشور را در همه زمینه ها ارتقا داد در حوزه اقتصادی ،گازرسانی و برق رسانی، محصولات فولادی و صنعتی پیشرفت های علمی خوبی داشته ایم ورویکرد ما در منطقه به طرف بوم سازی علمی است که نمونه خودباوریها را در ذوب آهن و صنایع فولاد می‌بینید.

محمدرضا شریفی متولد ۱۳۲۶و خبرنگار روزنامه کیهان است که در زمان انقلاب نیز فعالیت خبری انجام میداده او با بیشتر روزنامه های کشوری مثل کیهان، اطلاعات، رسالت، شرق ،اعتماد، نسل فردا، اصفهان زیبا،جوان و قدس با همکاری داشته است.

این روزنامه نگار تفاوت چندان زیادی در کار رسانه های قبل و بعد از انقلاب نمی بیند و می گوید: به نظرم تفاوتی که بین روزنامه های قبل و بعد از انقلاب دیده می شود برای کسی که به مدت ۵۱ سال در این کار استخوان خرد کرده وتمام زوایای خبری را تجربه کرده است چندان فرقی نکرده است در آن زمان خبرها به صورت نامه نگاری بود و امروزه خبرها به صورت الکترونیکی مخابره می شود ولی شفافیت اخبار در حال حاضر بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

چهل‌سالگی یادها و خاطره‌ها

گزارش از : آناهید بیدکانی بختیاروند _خبرنگار ایمنا

کد خبر 367342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.