پالرمو؛ از نگرانیهای دلواپسان تا هزینه‌های نپیوستن

بعد از آنکه سومین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور آیت الله آملی لاریجانی، رییس جدید این مجمع برای بار چندم تصمیم‌گیری درباره لایحه جنجال‌برانگیز پالرمو را به تعویق انداخت، حال همه نگاه‌ها به جلسه بعدی مجمع برای تعیین سرنوشت این لایحه و عواقب تصویب و یا رد آن دوخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گروه ویژه اقدام مالی(FATF) یک نهاد فراملی ناظر بر مقررات و قوانین کشورهای مختلف برای سنجش میزان کارایی آن‌ها در مبارزه با پولشویی است. لوایح مرتبط با این کارگروه برای استاندارد سازی و ساماندهی نظام بانکی و ارتباط بانک‌های ایران با بانک ها و موسسات مالی دنیا است. در این میان یکی از بحث انگیزترین  مباحث لوایح FATF  لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم و نیز کنوانسیون پالرمو است.

مخالفت‌های پرطنین منتقدان دولت با این لوایح تنها با این جمله تکراری دنبال می‌شود که در صورت پیوستن ایران به این کنوانسیون‌ها، حمایت‌های ایران از گروه‌های مقاومت با مشکل مواجه خواهد شد. همزمانی تصویب اصلاح لایحه مبارزه با پولشویی در مجمع با نخستین حضور آیت‌الله آملی لاریجانی در مقام رییس جدید مجمع، این امیدواری را داد که سایر لوایح موسوم به FATF برخلاف رویه گذشته خیلی زود تعیین تکلیف می‌شود، اما طی سه جلسه گذشته با وجود محدودیت زمانی ایران همچنان تصمیم‌گیری درباره سرنوشت لایحه پالرمو هر بار با عنوان «منافع ملی» به تعویق می‌افتد.

بودن یا نبودن در بلک لیست FATF  برای ایران تفاوتی نمی‌کند

سید حسین نقوی حسینی، نمایده مردم تهران در گفت وگو با ایمنا پیرامون این قضیه اظهار کرد: کنوانسیون های چهارگانه FATF یعنی لوایح پالرمو، پولشویی، عدم کمک به تروریسم و CFT در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرای نمایندگان تصویب شد و برای تایید نهایی در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

وی پیرامون تصویب پالرمو در مجمع افزود: بر اساس خبرهای منتشر شده کمسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت پالرمو را رد کرده‌اند و تصمیم ندارند بدون محاسبه مزیت‌ها و هزینه‌های این قانون آن را به صحن علنی مجمع بیاورند؛ در نتیجه برنامه آنها این است که با در نظر گرفتن مصلحت نظام و مردم درباره آن تصمیم گیری کنند.

رییس مجمع نمایندگان شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه در شرایط فعلی پیوستن به کنوانسیون پالرمو و اجرای تعهدات آن به ضرر کشور خواهد بود، ادامه داد: تحریم های ثانویه آمریکا فوق قوانین FATF است؛ بنابراین در حال حاضر  با  شروع تحریم های جدید آمریکا، بودن یا نبودن در بلک لیست FATF  برای ایران فرقی نمی‌کند؛ زیرا تحریم‌های آمریکا مانع  مبادلات و همکاری  مالی و اقتصادی  کشور با دیگر کشورها می‌شود.

وی افزود: بنابراین زمانی الحاق به پالرمو به صلاح نظام و مردم است و باید به این کنوانسیون بپیوندیم که با پیوستن و اجرای آن مشکلات مبادلات مالی کشور رفع می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دلایل لغو همکاری توتال و پژو با ایران، سرمایه گذاری نکردن شرکت های بزرگ و عدم همکاری بانک‌های دنیا با بانک های ایران به دلیل اجرای قوانین FATF نیست؛ بلکه  به دلیل ترس از تحریم های آمریکا است؛ بنابراین پیوستن کشور به این کنوانسیون ها فقط بر محدودیت های کشورمان می افزاید.

عقلانیت نظام ایجاب می‌کند به کنوانسیون پالرمو ملحق شویم

سید محمود حسینی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در گفت‌و گو با ایمنا اظهار کرد: پالرمو به عنوان کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۰ با قطعنامهٔ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این کنوانسیون مختص کشورهای عضو سازمان ملل متحد نیست، بلکه کشورهایی که در این سازمان عضویتی ندارند نیز می‌توانند به آن ملحق شوند.

وی افزود: تا کنون ۱۴۰ کشور  به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی پیوسته اند و تنها شش کشور عضو سازمان ملل مراحل پیوستن به این کنوانسیون  را در پارلمان‌های خود طی نکرده اند.

حسینی پیرامون اهداف این کنوانسیون گفت: جلوگیری از قاچاق اشخاص مخصوصاً زنان و کودکان، جلوگیری از قاچاق مهاجران از طرق زمینی و دریایی و جلوگیری از ساخت و قاچاق سلاح گرم از اهداف اصلی این کنوانسیون است که محور اصلی تعهدات آن نیز مبارزه با پولشویی است.

افراطی‌ها به دنبال وصل کردن پالرمو به برجام هستند

  عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران افزود: افرادی افراطی با مخالفت های خود سعی در  متشنج کردن فضای سیاسی کشور دارند و تلاش می کنند به گونه ای آن را به برجام  وصل کنند. آن‌ها معتقدند با عضویت در کنوانسین پالرمو طبق محدودیت های این کنوانسیون ایران  حق کمک به نیروهای مقاومت را ندارد؛ در صورتی که ایران برای مبارزه با ظلم و حمایت نهضت‌ ها و گروه‌های مقاومت نیاز به اقتصادی استوار و پایدار دارد.

استاندار سابق اصفهان در دوران دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: عقلانیت نظام ایجاب می‌کند با رعایت اصول و حفظ قوانین اسلامی و تحفظ صلاحدید کشور به کنوانسیون پالرمو ملحق شویم، اما متاسفانه گاها در کشور شاهد مسائلی کاملا روشن هستیم که باعث تعلل در تصمیم گیری پیرامون موضوعات اساسی و غفلت از مسائل مهم دیگر نظام می شود.

باید مراقب حواشی پشت پرده پالرمو بود

سید جواد ساداتی نژاد، نمایندهٔ  مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو اظهار کرد: طبق فرمایشات رهبری این قوانین ممکن است نکات مثبتی را هم در خود جای دهد، اما با اهدافی در جای دیگری پخت و پز و تنظیم می‌شود و منافع دیگران را تامین می‌کند.

وی افزود: ما می‌توانیم با بهره گیری از این قوانین نکات مثبت آن را در مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب برسانیم، اما با توجه به اینکه تصویب آن می‌تواند برای دشمنان به عنوان دستاویز تلقی شود، منافعی برای کشور ندارد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی افزود: تصویب نشدن این الحاقیه ارتباطی با مشکلات بانکی فعلی ایران ندارد، اما در صورت تصویب، دشمن مانند تحریم‌های بی دلیل ممکن است در سیستم بانکی ایران نیز اختلال ایجاد کند.

وی تأکید کرد: البته این امر به معنای مناسب نبودن هر کنوانسیونی نیست، بلکه باید مراقب مسائل و حواشی پشت پرده این کنوانسیون ها بود؛ پالرمو از آن نوع کنوانسیون هایی است که تصویب آن می‌تواند دستاویزی برای بهانه جویی دشمنان باشد.

حساسیت‌های کاذب پیرامون پالرمو ایجاد شده است

رامین بروجردی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی در دانشگاه نورث ایسترن در گفت‌و گو ایمنا اظهار کرد: طبق گزارش ها و آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال حاضر  ایران به ۱۱ کنوانسیون مبارزه با تروریسم پیوسته که تاکنون هیچ اعتراض و انتقادی به آنها نشده است و همین نشان می‌دهد حساسیت‌های کاذب پیرامون این کنوانسیون ایجاد شده است.

وی افزود: جالب‌تر اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس در سال ۸۹، ضمن بررسی اقدامات دولت وقت در تعامل با FATF و حتی پیوستن به این نهاد به دولت پیشنهاد کرده تصویب لایحه CFT را تسریع کند. حال باید از نمایندگان اصولگرای مجلس که این روزها علیه این لوایح صحبت می‌کنند پرسید چگونه این لوایح در دولت قبل مثبت ارزیابی شده‌اند و در این دولت خیانت تلقی می‌شوند؟

بروجردی افزود: دلواپسان علاقه‌مند هستند ایران به وضعیت پیش از برجام باز گردد تا هم بهانه جدیدی برای حمله به دولت و برجام داشته باشند و هم در لباس اپوزیسیون به دولت بابت مشکلات بانکی و معیشتی حمله کنند. برای کسانی که حیات سیاسی آنها در تنش و تقابل است این لوایح چه رد و چه تصویب شود بهانه کافی جهت حمله به دولت وجود دارد.

هزینه نپیوستن به پالرمو را چه کسی می دهد؟ باز هم مردم؟!

بروجردی تصریح کرد: ناگفته معلوم است تصویب لوایح مربوط به FATF گره گشای تمام مشکلات موجود اقتصادی و بانکی نبوده و نیست و جهت رفع مشکلات بانکی هزار راه نرفته باقی مانده است. تغییر وضعیت در نهاد FATF صرفاً می‌تواند «ممد حیات باشد نه مفرح ذات»؛ جهت حل و فصل مشکلات بانکی لازم است تحریم‌های بانکی و اقتصادی رفع، وضعیت ساختاری بانکداری (شاخص بازل) اصلاح و در نهایت رابطه کارگزاری با بانک‌ها برقرار شود.

این دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی در دانشگاه نورث ایسترن خاطر نشان کرد: اما اگر ما با تصویب نکردن پالرمو به بلک لیست FATF بازگردیم، همان کورسوی امیدی که در شرایط فعلی و آتی با راه افتادن اینستکس اتحادیه اروپا متصور است نیز از بین می‌رود، کسی هست که هزینه این تصمیم‌گیری را بپردازد یا طبق معمول هزینه تصمیم‌گیری در این خصوص هم از جیب مردم پرداخت خواهد شد؟

پالرمو و سی اف تی قدرت تصمیم گیری را از مسئولان نظام می‌گیرند

 حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار که از جمله مخالفان جدی این لایحه است، در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هرگونه تعهدی که باعث کاهش استقلال کشور و تهدید علیه اقدامات آن به حساب آید ظلم در حق مردم ایران است؛ زیرا ملت ایران برای دستیابی به استقلال امروز خود هزینه های گزافی را پرداخت کرده است. بنابراین هرگونه خدشه‌ای به استقلال این کشور با مخالفت مردم روبرو می‌شود.

وی افزود: ملحق شدن به کنوانسیون پالرمو وکنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) باعث تحمیل تعهداتی به کشور می شود که قدرت تصمیم گیری در برخی مسائل کشور را از مسئولان نظام می‌گیرد.
 
نماینده مردم شاهین شهر ادامه داد: در حال حاضر  تعاریف کشورهای غربی از تروریسم و جرائم سازمان یافته با تعریف ما متفاوت است؛ زیرا این کشور ها داعش را به عنوان تروریسم تلقی نمی کنند، اما ممکن است موسسه هایی که درون کشور فعالیت خیریه ای دارند و به جمع آوری کمک های مالی برای مردم یمن و سوریه می‌پردازند را تروریستی محسوب کنند. با پیوستن به این کنوانسیون باید این افراد  که به تعریف  آنها به تروریسم کمک می‌کنند را دست بسته تحویل دهیم که این امر باعث کمرنگ کردن استقلال کشور ما می‌شود.

حامیان پالرمو تفکر اسلامی و انقلابی ندارند

حاجی دلیگانی مدعی شد: با جلسه ای که با  رییس بانک مرکزی داشتیم پیرامون پیمان‌های دو جانبه و مبحث جایگزینی پیام رسان های مالی بومی به جای سوئیفت صحبت کردیم و ایشان مدعی شدند نپذیرفتن پالرمو هیچ مشکلی در سیستم بانکی به وجود نمی آورد و پیام رسان های مالی جایگزینی به جای آن استفاده می‌شود.

وی پیرامون دلیل اصرار نمایندگان برای پیوستن به این لایحه افزود: این افراد مبانی فکریشان بر پایه های انقلاب اسلامی بنا نهاده نشده و بادیدگاه اسلامی به موارد نمی نگرند، بلکه از زاویه پذیرش کامل فرهنگ غربی به  مسایل نگاه می‌کنند.

 تعلل اتحادیه اروپا به دلیل نامعلومی وضعیت پالرمو بوده است

مهرداد بال افکن، دبیر استانی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی در گفت‌و گو با ایمنا پیرامون مبحث الحاق به کنوانسین پالرمو اظهار کرد: نپیوستن به کنوانسینون پالرمو می‌تواند بهانه‌ای برای قطع همکاری با بانک های ایرانی از طرف جامعه جهانی باشد؛ زیرا بسیاری از کشورهای همسایه هم با اصلاح قانون خود به این کنوانسیون پیوسته اند.

وی افزود: ایران با عدم تصویب الحاق به این کنوانسیون قادر به همکاری با کشورهای همسایه و دوست مانند چین و روسیه نیز نخواهد بود که همین دلایل بر میزان اهمیت تصویب این الحاقیه می افزاید.

بال افکن تأکید کرد: این قانون با دید منع کمک های نظامی به تروریسم است و به این معنا نیست که ایران نتواند کمک های خیرخواهانه خود را به کشورهای نیازمند برساند، بلکه محدودیت این قانون منع کمک نظامی به کشورهای آسیب دیده است، ایران با الحاق به این کنواسیون باز هم می‌تواند آزادانه کمک‌های انسانی و خیر خواهانه خود را به دست مظلومان برساند.

پذیرش قوانین بین المللی هیچگاه برای کشور ما ضرری ندارد

وی تصریح کرد: این قانون با رفع ایراداتی که شورای نگهبان به آن وارد کرده بود به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید، اما مجمع تشخیص نیز به دلیل مغایرت‌های آن با قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی در تصویب این لایحه تعلل می‌کند، در حال حاضر دولتمردان و نمایندگان مجلس موافق این طرح، مشغول رایزنی با اعضای مجمع تشخیص مصلحت هستند تا با رفع مغایرت های آن با اقتصاد مقاومتی و امنیت ملی کشور، الحاق به این کنواسیون را تسریع کنند.

دبیر استانی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی پیرامون آثار نپیوستن به این کنوانسیون افزود: پذیرش قوانین بین المللی هیچگاه برای کشور ما ضرری ندارد، اما نپذیرفتن آنها باعث صدمه زدن به سیاست های بین المللی کشور ما می‌شود و عمده دلیل تعلل اتحادیه اروپا در مسئله spv نیز نامعلومی پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو بوده است.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 367317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.