۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
چهل‌سالگی یادها و خاطره‌ها

روزهایی وجود داشت که تکاپوی انقلاب و شوری در دل همه افتاده بود و روزنامه‌ها دست به دست می‌شدند و و هر لحظه ثبت رویداد می‌کردند. امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سری به آن‌هایی زدیم که سال‌ها با قلم خود رویدادها را ثبت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز کسانی که گرد پیری همچون برف روی موهایشان نشسته است و قلم میان چروک های دستانشان جلب توجه می کند از روز هایی می گویند که جوانی پر شور بودند و مشت های گره کرده شان را برای پیروزی بلند کردند و امروز قلم هایشان همچون مشت هایشان سخن می گوید خبرنگارانی که معتقدند آزادی بیان پیش از انقلاب وجود نداشت و امروز آزادی های بیشتری وجود دارد.

خفقان در گفتن و نوشتن برای جامعه بزرگترین درد است و هر وقت جامعه ای به چنین بن بستی رسید تحول و انقلاب اجتناب ناپذیر است و چهل سال پیش این انقلاب در کشور رخ داد در این گزارش جوانان دیروز و خبرنگاران پیشکسوت امروز از خاطرات و تحولات رسانه ها گفته اند.

احمد احمدیان متولد سال ۱۳۳۵ است و سردبیری هفته نامه زرین مهر لنجان را بر عهده دارد این معلم بازنشسته دوران انقلاب را که با جوانی و شور او همراه بوده است تعریف می کند و می گوید: در زمان انقلاب من جوانی ۲۲ ساله بودم که تربیت معلم را به اتمام رسانده وبه خدمت سربازی اعزام شدم درآن زمان شور جوانی و شور انقلابی میان همه هم سن و سالهایم جریان داشت و با چه شوق و ذوقی برای رسیدن به این هدف تلاش می کردیم.

او با بیان اینکه در آن زمان جوانها بی هیچ چشمداشتی برای پیروز شدن انقلاب جان می دادند ادامه می دهد: در آن زمان وسایل ارتباط جمعی و رسانه های خبری قبل از انقلاب فقط روزنامه کیهان واطلاعات بود؛ اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم بسیار محدود بود و مردم هم اطلاع چندانی از وقایع نداشتند اطلاعات و اخبار شفافی در دست مردم نبود ولی باید خاطر نشان کنم که علاقمندی  مردم  به خواندن نشریات و جراید و روزنامه ها بسیار زیادتر از حالا بود وچقدر مردم برای خواندن یک صفحه روزنامه در صف می ایستادند تا روزنامه ای را خریداری کنند در بین مردم شور وهیجان دانستن از اخبار و اطلاعات کشور بقدری زیاد بود که روزنامه ها دست به دست می شد شور و شوق واقبال مردم در زمان پیش از انقلاب به رسانه های جمعی نوشتاری خیلی بیشتر از حالا بود.

این روزنامه نگار معتقد است اگر چه مطبوعات تنها رسانه جمعی آن زمان بود ولی متاسفانه در حال حاضر مردم نه به روزنامه های سراسری  و نه به هفته نامه های محلی  که مشکلات وچالش های شهر و منطقه خودشان را نشان می دهد اقبال چندانی نشان نمی دهند و برای خواندن خبر وقت نمی گذارند .

احمدیان می گوید: به نظرم درآن زمان مردم تشنه اطلاعات ودانستن بودند وبه شدت تلاش می‌کردند روزنامه‌ ای به دست آورده و بخوانند هر چند گردش اطلاعات با تاخیر بود و از خبرها دیر مطلع می شدند.

کاظم سلیمیان نیز در زمان انقلاب هم سن آقای احمدیان بوده است او که به عنوان خبرنگار در روزنامه جمهوری اسلامی و رسالت فعال است می گوید: در زمان انقلاب در تظاهرات و راهپیمایی‌ها حضور گسترده داشتم جوانان زرین شهری در مسجد امام حسن جمع می شدند و تظاهرات راه می انداختند یادم است یک بار برای پخش اطلاعیه تا اهواز رفتم و آن‌ها را آنجا پخش کردم جوانان آن موقع برای پیروزی انقلاب نشاط عجیبی داشتند در آن روزگار از فعالین و انقلابیون دو آتشه بودم.

او که فعالیت خود را از سال ۵۸ شروع کرده است فضای رسانه پیش از انقلاب بسته را می داند و معتقد است که در حال حاضر اطلاع و خبر رسانی و آگاهی بخشی شفاف تر ،دقیق‌تر ،منطقی تر و درست تر صورت می گیرد در این دوره برای خبر نویسی و اطلاع دادن به مردم محدودیت وجود ندارد؛ اهالی رسانه وخبرنگاران در نشر مطالب آزادی دارند و البته باید این نکته را متذکر شد که خبررسانی و شفافیت اخبار در اوایل انقلاب بسیار بهتر بود.

در این میان به دنبال خبرنگارانی هم رفتیم که در دل انقلاب نه تنها جوان پر شور بودند بلکه یک خبرنگار هم محسوب می شدند محمود زمانی متولد سال ۱۳۱۹ است و اکنون در روزنامه رسالت و کار و کارگر فعالیت می کند او درباره فعالیت خود می گوید:  از سال ۱۳۵۲ وارد خبرگزاری فارس شدم که حالا با نام  خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا شناخته می شود و مشغول فعالیت رسانه ای و خبری شدم.  ازسال ۱۳۴۱ استخدام وزارت اطلاعات رادیو (اداره ارشاد کنونی) شدم که اطلاعات رادیو و خبرگزاری فارس یک اداره واحد بود و من مدتی در بخش اطلاعات رادیو اپراتور پخش بودم ولی از سال ۱۳۵۲ به طور رسمی وارد حرفه خبر و خبرگزاری شدم که تا کنون ادامه دارد. با توجه به این که در سال ۱۳۷۳ بازنشسته شدم ولی از آن زمان تا کنون در نشریات مختلفی قلم می زنم.

او شفافیت اخبار را در حال حاضر بهتر می داند و معتقد است اخبار اکنون به طور واضح به دست مردم می رسد و ادامه می دهد: به نظرم در این دوره شفافیت و رسالت خبری بسیار بیشتر از قبل انقلاب است اگر خبری با مضمون ومحتوای  آمریکا و اسرائیل تهیه می شد آن خبر هرگز به دست مردم نمی رسید چون در این خبر آنقدر دستکاری می‌شد که اصل خبر فراموش ویا بطور کامل محتوای خبر تغییر داده می شد؛ در حال حاضر انتقادات زیادی را متوجه مسئولین می کنند و علیه آنها می نویسند این انتقادات به وضوح وبه طور شفاف به چاپ می رسد و خبرها در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما در زمان گذشته رویه کار چنین نبود در حال حاضر شفافیت خبری بیشتری وجود دارد و محدودیت های آن  کمتر است .

عبدالحسین جعفری یکی از خبرنگاران نام آشنای اصفهان است که در ایام انقلاب ۳۰ سال داشته و کار مطبوعات را از سال ۱۳۴۱ آغاز کرده است و در روزنامه اطلاعات فعالیت دارد او خبرنگار را ستون فقرات نشریات وروزنامه می داند و می گوید: بطور ذاتی خبرنگار استوانه یک نشریه است کار خبرنگار نوشتن خبر واطلاع رسانی است که اگر خبرنگاردر روزنامه ونشریات  نباشد کار خبر معنایی نخواهد داشت و اطلاع رسانی مطلوب و مقبولی انجام نمی پذیرد .

جعفری معتقد است که درهر کدام از این دوره های خبرنگاری و اطلاع رسانی ویژگی های خاص خود را داشته است. خبر باید دارای ویژگیهایی چون درستی و دقیق و تاثیر گذار باشد در آن دوره به گونه ای خبر تهیه و نوشته می شد که مورد بازخواست واقع نشویم چون در برگه های خبری که به ما داده می شد به نقض ماده دو آیین‌نامه خبرنگاری  اشاره شده بود که خبرنگاری که خبر های نادرست و غرض آلود را گزارش دهد قانون او را مجرم می داند.

گزارش از: آناهید بیدکانی بختیاروند_ خبرنگار ایمنا

کد خبر 367213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.