هیچ مدل توسعه‌ای با تمرکز قدرت به جایی نمی‌رسد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: قبل از انقلاب وضع به این گونه بود که توسعه در مناطقی از کشور اتفاق می افتاد که دارای افراد با نفوذ بود و توسعه بر اساس مطالعه استعدادها، موقعیت ها و توانمندی‌های خاص هر منطقه رخ نمی داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، غلامحسین شافعی با بیان اینکه هیچ مدل توسعه ای با وجود دیوار ستبر تمرکز قدرت در کشور به جایی نمی رسد، اظهار کرد: باید استانداران به عنوان والیان محلی هر استان بیشتر به رسمیت شناخته شوند. سازمان‌های دولتی استانی باید از اختیار تصمیم گیری در مناطق خود برخوردار باشند در غیر این صورت به‌رغم داشتن برنامه های خوب نمی توان به نقطه مطلوب دست یافت.

به گفته وی امروزه تمام کشورهای توسعه یافته حتی آنهایی که به شکل غیر فدراتیو اداره می شوند موضوع منطقه بندی را پذیرفته و نتیجه خوبی گرفته اند.

رییس اتاق بازرگانی ایران از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار شد که الگوی قلعه گنج کرمان در کشور اجرایی شود و  گفت: مشکلی که این همه منابع برای توسعه و اشتغال روستایی کشور هزینه می شود اما نتیجه مطلوب به دست نمی آید، در این الگو قابل حل است.

وی افزود: قبل از انقلاب وضع به این گونه بود که توسعه در مناطقی از کشور اتفاق می افتاد که افراد با نفوذ داشت و توسعه بر اساس مطالعه استعدادها و موقعیت‌ها و توانمندی‌های خاص هر منطقه رخ نمی داد.

شافعی اظهار کرد: از وزیر اقتصاد می خواهیم ترتیبی اتخاذ کند که هر واحد اقتصادی مالیات خود را در همان منطقه ای که فعالیت می کند پرداخت کند چون هم در خراسان رضوی و هم در سایر استان‌ها واحدهای تولیدی هستند که همه مسائل و مشکلاتشان را استان‌ها متحمل می شوند اما مالیاتشان را در تهران پرداخت می کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: درخواست دیگری که از وزیر امور اقتصادی و دارایی داریم این است که تحولات اقتصادی این استان را در تعیین سهم مالیاتش در نظر بگیرند.

کد خبر 367194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.