شکوفایی صنعت سدسازی کشور در بستر انقلاب اسلامی

بسیاری کارشناسان معتقدند که به‌رغم نتیجه بخش نبودن بسیاری از پروژه‌های سدسازی در ایران، توسعه و پیشرفت این صنعت یکی از مهم ترین دستاوردهای اقتصادی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده به‌طوری‌که پس از انقلاب نیاز کشور به مهندسان خارجی برای این صنعت به صفر رسیده‌است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشور ما در طول چهل سال گذشته در پرتوانقلاب اسلامی دستاوردهای درخشانی در عرصه‌های مختلف علمی، تکنولوژی و صنعتی به ثبت رسانده است و این دستاوردها نشئت گرفته از آرمان‌های انقلاب اسلامی همچون تاکید بر رشد دانش،پیشرفت تکنولوژی داخلی و نبود وابستگی به دیگران است.

 در دنیای امروز هر کشوری که سریع‌تر به یافته‌های بنیادین علمی دست یابد و آن را درجهت رشد تکنولوژی به‌کار گیرد، می‌تواند زودتر به شاخص‌های توسعه یافتگی برسد؛ ایران اسلامی نیز با توان و تجربه قابل توجهی که در زمینه‌های علمی کسب کرده، شاهد پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای از این دست بوده است.

یکی از صنعت های فعال و کاربردی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تکیه بر ارزش های علمی و بنیادین جامعه و تخصص مهندسان ایرانی، رشد و توسعه چشمگیری یافته، صنعت سدسازی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند فعالیت این صنعت پس از انقلاب اسلامی به رغم نتیجه بخش نبودن همه پروژه های سدسازی در ایران اسلامی اما رشد روز افزون و چشم‌گیری داشته است.

در همین پیوند حسین پورقیومی، کارشناس مرتعداری و استاد دانشگاهبا اشاره دستاوردهای انقلاب اسلامی به‌ویژه در حوزه سدسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: برنامه‌های عمرانی گوناگونی که با هدف توسعه اقتصادی–اجتماعی کشور تدوین شده، طی چهل سال انقلاب اسلامی به اجرا درآمده و به طور قابل توجهی به رشد صنعت سدسازی و تربیت نیروی متخصص در این حوزه کمک کرده است.

وی با بیان اینکه، بسیاری از طرح های عمرانی کشور دارای زیر بنای متکی به توسعه منابع آبی‌است، ادامه می دهد: توسعه بهره‌برداری صحیح و لازم ازمنابع مختلف آبی در اولویت نخست برنامه‌های اقتصادی انقلاب اسلامی قرار گرفت و همین موجب شد تا کارگروه‌های متخصص مختلفی از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون نسبت به بررسی طرح‌های سدسازی مشغول شوند.

این کارشناس مرتعداری با اعلام اینکه سد گلپایگان نخستین سد مخزنی خاکی و مدرن ایران است و خاطر نشان ‌می‌کند: این سد، که به عنوان مهم‌ترین سد کشور شناخته می شود، در سال ۱۳۳۶ به بهره‌برداری رسید و به اصطلاح این سد نقطه عطفی در تاریخ سدسازی ایران محسوب می‌شود، پس از آن و در پی انقلاب اسلامی، مسئله سدسازی به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های توسعه صنعت کشور شناخته و توجه زیادی به آن شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نکته قابل توجه این است که در فرآیند توسعه کشاورزی ایران به عنوان یکی از اهرم‌های پیشرفت اقتصادی،  همراه با عوامل مهمی چون افزایش جمعیت و به تبع آن تأمین آب شرب، بالارفتن سطح بهداشت، محدودیت منابع آب شیرین، برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی و سرانجام هجوم جبهه‌های آب شور به شیرین، احداث سدهای مخزنی در اولویت کارهای عمرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفت.

بر اساس گزارشی که چندی پیش مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارائه کرد؛پس از انقلاب اسلامی، ظرفیت و توان سدسازی به طور قابل توجهی پیشرفت کرد و موجب سرعت گرفتن فعالیت‌ها در این صنعت شد، بسیاری از پیشرفت‌های کشور در زمینه سدسازی، مرهون تلاش دولت و ملت سرافراز ایران اسلامی در سال‌های پس از انقلاب است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وقوع جنگ تحمیلی و متعاقباً خروج شرکت‌های پیمانکار خارجی، نبود شرکت‌های توانمند داخلی در زمینه سدسازی موجب شد که این صنعت نیز همچون بسیاری پروژه‌های عمرانی بزرگ دچار توقف و رکود شود.

پایان جنگ تحمیلی؛ آغاز مشکلات اقتصادی

کیوان رحیمی، مدیر یکی از گروه های بومی سدسازی در ایران معتقد است که پایان جنگ تحمیلی سرآغاز رویارویی با مشکلات اقتصادی انقلاب اسلامی است و به خبرنگار ایمنا می گوید: افزایش جمعیت و مشکلات تامین آب شرب و بخش کشاورزی پس از جنگ تحمیلی رژیم بعثی، جنگ دیگری بود که بسیار مسئله ساز شد و توسعه صنعت سدسازی در ایران را الزامی ساخت.

این کارشناس مهندسی سازه ادامه می دهد: ساخت سدهای بزرگ پس از پایان جنگ تحمیلی دوباره در دستور کار دولت‌های وقت قرار گرفت و به نوعی وارد مرحله جدیدی شد و با شروع برنامه اول (سال ۱۳۶۸) توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور، بر اساس ظرفیت مورد نیاز این صنعت، انجام گرفت.

رحیمی خاطر نشان می کند: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی، گام‌های اساسی عظیم و شجاعانه‌ای در جهت پیشرفت و توسعه صنعت سدسازی کشور برداشته شد و مهار آب‌های سطحی و توسعه بهره‌برداری از منابعی که بدون مصرف از دست می‌روند به طور بارز در سرلوحه برنامه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران با خودکفایی در صنعت سدسازی و دستیابی به فن‌آوری‌های نوین و پیچیده در این امر، به یک شاخص مهم و اساسی برای توسعه‌یافتگی دست پیدا کرده و تمامی مراحل مطالعه، طراحی، نظارت، ساخت، مدیریت و بهره‌برداری از سدهای مخزنی به دست توانای مهندسان کشور صورت می‌گیرد.

بر اساس آمار ارائه شده توسط کارشناسان، ایران سومین کشور برتر سدسازی در دنیا است که توانسته تجربه سدسازی در بسیاری کشورهای سراسر جهان را در کارنامه خود ثبت کند.

گزارش از: سپهر زارع – خبرنگار ایمنا

کد خبر 367171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.