جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر و ممنوعیت فعالیت هنرمندان

هفته ای که گذشت رویدادهای فرهنگی مهمی رخ داد و سی و هفتمین جشنواره فجر نیز اخبار زیادی را در حواشی خود به دنبال داشت هر هفته رویداد های فرهنگی و هنری را در ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت، به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، با اخبار پراهمیت و متعددی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری مواجه بودیم. از ادامه روند برگزاری جشنواره فیلم فجر تا اخباری پیرامون جشنواره‌های موسیقی، شعر و صنایع دستی. همچنین در این هفته، چند هنرمند مشهور، از فعالیت‌های هنری خود تعلیق شده و یا با ممنوعیت همراه شدند.

در ادامه، مهم‌ترین اخبار فرهنگی و هنری هفته‌ گذشته را در حوزه‌های مختلف بررسی خواهیم کرد:

سینما؛ همه چیز تحت تاثیر جشنواره فیلم فجر

پیام رییس جمهور به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر: حسن روحانی در پیامی بر لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما تاکید کرد. در پیام رییس جمهور آمده است: «سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند.»

ورود مجلس شورای اسلامی به جشنواره فیلم فجر: بر اساس اعلام سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو فراکسیون جوانان مجلس، قرار است امسال در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار به پیشنهاد فراکسیون جوانان مجلس اثری با انتخاب هیئت داوری تعیین شده از سوی فراکسیون جوانان مجلس، به عنوان بهترین فیلم در حوزه مرتبط با جوانان انتخاب و معرفی شود. جعفر صانعی مقدم، مهدی کرم پور و رضا مقصودی هئیت داوری انتخاب بهترین فیلم جشنواره فجر در حوزه جوانان را تشکیل خواهند داد.

معرفی فیلم‌های برتر آرای مردمی جشنواره فیلم فجر: در ادامه روزهای داغ سینمای ایران، با برگزاری جشنواره فیلم فجر، پنج فیلم برتر آرای مردمی نیز مشخص شدند. بر این اساس، در روز نهم جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر، فیلم‌های "غلامرضا تختی"، "متری شیش‌ونیم"، "شبی که ماه کامل شد"، "سرخپوست" و "ماجرای نیم روز: رد خون" بیشتر از سایر آثار مورد استقبال مخاطبین واقع شده‌اند.

ادبیات و کتاب؛ جایزه کتاب سال و جشنواره شعر فجر

اختتامیه جایزه کتاب سال: مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال، سه‌شنبه با حضور رئیس‌جمهور در تالار وحدت برگزار و برندگان در هشت زمینه متفاوت مشخص شدند. همچنین به صورت همزمان، بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با معرفی برگزیدگان، به پایان رسید.

برگزاری جشنواره شعر فجر: مراسم پایانی جشنواره سیزدهم شعر فجر، روز شنبه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار و برگزیدگان در بخش‌های مختلف "شعر بزرگسال"، "شعر کودک و نوجوان" و "درباره شعر" معرفی شدند. در اختتامیه این جشنواره، از سید علی موسوی گرمارودی، به پاس "یک عمر دستاورد شعری" تجلیل شد.

موسیقی؛ محرومیت خوانندگان مشهور از فعالیت در آستانه جشنواره موسیقی فجر

برگزاری نشست خبری جشنواره موسیقی فجر: دومین نشست رسانه‌ای مسئولان برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر روز دوشنبه، با حضور مدیران جشنواره و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این نشست، دبیر هنری جشنواره تاکید کرد که امسال برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر، از چهار نسل موسیقی ایران استفاده شده است. گفتنی است، سی‌وچهارمین جشنوار موسیقی فجر از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه در شهر تهران و هفت استان دیگر برگزار خواهد شد.

فعالیت‌های مهدی یراحی ممنوع و حمید عسکری، تعلیق شد: مهدی یراحی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "اینجانب مهدی یراحی، توسط مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اطلاع ثانوی عملا از هرگونه فعالیت رسمی هنری منع شده‌ام. " به نظر می‌رسد، ممنوع الفعالیت شدن مهدی یراحی، به دنبال انتشار موزیک ویدیوی "پاره سنگ" بوده باشد.

همچنین بنابر خبر منتشر شده از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد، "با توجه به تخلفات گروه حمید عسکری، فعالیت گروه و موسسه برگزارکننده، تا زمان بررسی و تصمیم‌گیری، تعلیق می‌شود. " حمید عسکری دومین خواننده‌ای است که در ماه‌های اخیر به دلیل تک خوانی یک زن در کنسرتش از فعالیت تعلیق می‌شود. تک خوانی زنان در سال‌های پس از انقلاب همواره زمینه‌ساز معضلاتی برای آنان بوده است.

صداوسیما؛ برنامه‌های محبوب سیما در سال ۹۸ روی آنتن می‌روند

خندوانه و دورهمی، ویژه برنامه‌های نوروز: مرتضی میرباقری، معاون سیمای سازمان صداوسیما، گفت: با هماهنگی که انجام شده است نوروز ۹۸ برنامه‌های "دورهمی" و "خندوانه" هر دو روی آنتن می‌روند و اجرای "دورهمی" با حضور مهران مدیری خواهد بود. او تاکید کرد که برنامه خندوانه هیچ مشکلی ندارد و نوروز هم با یک ویژه برنامه پخش می شود.

احسان کرمی ممنوع التصویر شد: احسان کرمی مجری، بازیگر و خواننده، از ممنوع‌التصویری خود در صداوسیما خبر داد. بر این اساس، کرمی در تلویزیون اجازه هیچ‌گونه فعالیتی را نخواهد داشت، اما فعالیت‌های او در سینما و تئاتر تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. احسان کرمی در این باره گفته: به من اعلام کرده‌اند که نامه‌ای از بالا که البته نمی‌دانم این «بالا» دقیقا کجاست زده‌اند که در آن ذکر شده من ممنوع‌التصویر هستم.

"بانوی عمارت" یک فصل تمدید شد: بنابر اعلام تهیه‌کننده سریال "بانوی عمارت" نگارش فیلمنامه فصل دوم این مجموعه آغاز شده و پیش‌تولید آن در سال ۹۸ کلید خواهد خورد. فصل دوم این سریال در ۳۵ یا ۴۰ قسمت و به سفارش مرکز سیما فیلم نوشته و ساخته خواهد شد.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ برگزاری سومین دوره جشنواره فجر

افتتاح ۵۲۷ پروژه میراث فرهنگی: به گفته علی اصغر مونسان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، روز چهارشنبه ۵۲۷ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده که شامل ۲۹ باب هتل نیز می‌شود. مونسان تاکید کرده که هیچ تحریمی نمی‌تواند جلوی پیشرفت گردشگری در کشور را بگیرد.

برگزاری جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر: سومین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با حضور خیاطیان معاون توسعه مدیریت، محمودیان معاون صنایع دستی و طالبیان معاون میراث فرهنگی، در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. همچنین علی اصغر مونسان از برگزیدگان این جشنواره، تقدیر کرد.

کد خبر 367129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.