۱۲۰ هزار معلول در استان اصفهان وجود دارد

گلپایگان- معاون توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در کل استان اصفهان حدود ۱۸۰ مرکز توانبخشی است که از این تعداد ۶۳ مرکز به صورت شبانه روزی فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، سید اصغر فیاض امروز(جمعه) در آیین افتتاح مجموعه سالن‌های ورزشی، اشتغال و کاردرمانی جامعه معلولین شهرستان گلپایگان اظهار کرد: با افتتاح این مجموعه علاوه بر گلپایگان شهرهای چادگان، فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت وحتی شهرهای استان مرکزی از خدمات این مجموعه بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که در استان اصفهان حدود ۱۲۰ هزار معلول داریم، افزود: از این تعداد معلولین ۳۲ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند و دولت در سال ۹۸ برای آن دسته از معلولین بیکاری که شرایط مستمری داشته باشند به آنان مقرری پرداخت می‌کند.

معاون توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در کل استان اصفهان حدود ۱۸۰ مرکز توانبخشی است که از این تعداد ۶۳ مرکز به صورت شبانه روزی فعال هستند.

وی افزود: یکی از این مراکز توانبخشی در گلپایگان ویژه سالمندان است، همچنین با مساعدت خیر والامقام رئوف، مراقبت و توانبخشی معلولین دختر بالای ۱۵ سال سن کم توان ذهنی را داریم.

فیاض با بیان این‌کهحدود ۱۲ هزار نفر معلول از مراکز توانبخشی استفاده می‌کنند که ۹۵۰۰ نفر از آنها با یارانه و ۲۵۰۰ نفر بدون یارانه از این مراکز استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در استان اصفهان ۸۰۰ خیریه وجود دارد که ۲۸۰ مورد از این خیریه‌ها به بهزیستی کمک می‌کنند.

معاون توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی استان اصفهان با بیان این‌که در استان اصفهان بیش از ۵۵ تشکل مردمی فعال هستند که تعداد ۲۰ تشکل مردمی در شهر اصفهان وجود دارد، افزود: اگر کمک خیرین و انجمن‌ها نباشد سیستم دولتی تنها توان پرداخت یک فصل  سال را دارد و سه فصل دیگر سال از سوی خیرین و تشکل‌های مردمی به جامعه معلولین حمایت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در گذشته انجمن معلولین سرگردان بودند و اکنون اتاقی برای آنان در نظر گرفته شده است، افزود: اگر انجمن‌ها مجوز داشته باشند، اما زیر مجموعه انجمن معلولین اصفهان نباشند مبلغی به آنها اختصاص داده می‌شود.

فیاض خاطرنشان کرد: شش تشکل نابینا، سه تشکل ناشنوا، دو تشکل معلولین جسمی حرکتی، چهار تشکل ذهنی، مرکز اوتیسم و مرکز اعصاب و روان داریم که هیچ کدام با همدیگر سازگاری ندارند.

بهره‌برداری از مجموعه خدماتی معلولان با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان

در ادامه سید مهدی رفیعی رییس هیئت مدیره جامعه معلولین شهرستان گلپایگان اظهار کرد: این مجموعه ظرف مدت ۵ ماه با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان از سوی کمک مالی نماینده شهرستان در مجلس و خیر والامقام رئوف به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: این مجموعه شامل چند شاخه از آموزش‌های فنی، ورزشی، فرهنگی و اشتغال است و به طوری است که یک معلول از تمام امکانات یک مجموعه می‌تواند استفاده کند.

رییس هیئت مدیره جامعه معلولین شهرستان گلپایگان گفت: برای نخستین بار سالن تیراندازی در سطح شهرستان گلپایگان راه اندازی شده است و شهرهای هم جوار نیز می‌توانند استفاده کنند، تمام معلولان می‌توانند از خدمات این مجموعه به صورت رایگان استفاده ‌کنند.

وی تصریح کرد: کارگاه خیاطی، قالیبافی و آموزش‌های ورزشی در این مجموعه دایر است و معلولان با گذراندن آموزش‌های اولیه و دریافت مدرک در خط تولید یا سالن‌های ورزشی فعالیت خواهند کرد.

رفیعی با بیان این که جامعه معلولین شهرستان گلپایگان در سطح استان حرف اول را می‌زند، گفت: جامعه معلولبن نیازمند کمک مالی خیراندیشان است، در نظر داریم معلولین و خانواده آنها در این مجموعه فعالیت کنند.

کد خبر 367115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.