افزایش قیمت طلا در کشور از انس جهانی بی‌تاثیر بوده‌ است

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت طلا و جواهرات افزایش نرخ دلار است، انس جهانی طلا تغییر چندانی نکرده است و تاثیری در این افزایش قیمت نداشته است.

علی موزرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه قیمت انس جهانی طلا و نرخ دلار دو شاخص تعیین کننده قیمت طلا در بازار است اظهار کرد: طلا دقیقا به قیمت ارز وابسته است و بی شک ثابت ماندن قیمت آن در بازه زمانی چند روزه در ماه‌ گذشته به دلیل کاهش نوسانات در بازار ارز بوده است و افزایش قیمت کنونی آن علتی به غیر از شکل گیری نوسانات جدید در بازار ارز ندارد.

وی افزود: افزایش نرخ ارزهایی همچون دلار تاثیر لحظه ای بر قیمت طلا دارد و همین عامل سبب می شود تا کوچکترین افزایش در نرخ دلار منجر به رشد قیمت نرخ طلا شود، با توجه به ثابت ماندن قیمت انس جهانی طلا، این عامل نقشی در افزایش قیمت آن در ایران نداشته است.

وی خاطر نشان کرد: انس جهانی طلا از نوسانات کمتری نسبت به دلار برخوردار است و همین موجب می شود تا تاثیر کمتری در ایجاد نوسانات بازار طلا داشته باشد، تغییرات قیمت انس جهانی؛ افزایش ۷۰ یا ۸۰ دلاری در چند ماه قبل بوده و تاثیر چندانی بر افزایش قیمت در ایران نگذاشته است.

برای کنترل بازار طلا باید ارز و دلار مدیریت شود

موزرانی با اشاره به تاثیر شگرف نوسانات ارزی بر قیمت طلا تصریح کرد: نوسانات در بازار طلا علتی به غیر از تغییرات قیمتی در بازار ارز ندارد. برای کنترل بازار طلا لازم است که بازار ارز و دلار مدیریت شود.

وی با تاکید بر اینکه دلار و انس جهانی تنها عوامل تعیین کننده قیمت سکه و طلا در ایران نیست گفت: میزان عرضه و تقاضا یکی دیگر از شاخص‌های تاثیرگذار بر قیمت سکه است. وقتی بانک مرکزی به بازار سکه تزریق می‌کند، حباب قیمتی آن کاهش می یابد؛ اما در حال حاضر ارزش سکه طلا در ایران بسیار کمتر از قیمت آن است و علت این موضوع چیزی به غیر از مدیریت نشدن عرضه و تقاضا نیست.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهرات اصفهان ادامه داد: کاهش یا توقف سکه طلا از سوی بانک نیز یکی دیگر از عواملی است که می تواند تاثیر مهمی در قیمت آن داشته باشد و حباب سکه را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

موزرانی در پاسخ به اینکه چه زمانی می توانیم شاهد کاهش قیمت طلا در بازار باشیم، گفت: مدیریت بازار ارز و کنترل خرید و فروش آن به نحوی که منجر به کاهش قیمت ارز شود می تواند بازار سکه و طلا را آرام کند و منظور از ارز تاثیر گذار بر قیمت طلا، ارز دولتی نیست بلکه نرخ ارز موجود در بازار است.

کد خبر 367022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.