راهکارهای طبیعی برای درمان ناخن شکننده

شکنندگی ناخن‌ها از شایع‌ترین، دردناک‌ترین و البته رنج‌آورترین مشکلات جسمی به حساب می‌آید که هم در میان آقایان و هم در میان بانوان وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناخن شکننده در پی دلایل مختلفی چون استفاده مداوم از پاک کننده‌ها، شستشوی ظروف، استفاده از محلول‌های شیمیایی، خشکی بیش از حد پوست اطراف ناخن، کم کاری غده تیروئید، کم خونی، رژیم تغذیه‌ای نامناسب، کمبود آهن، روی و انواع ویتامین در بدن رخ می‌دهد که باعث می‌شود ناخن به صورت طولی یا عرضی پوسته پوسته و یا لبه‌هایش خرد شود. این مشکلات در کنار آسیب و به چالش کشیدن زیبایی دست‌ها، نشانگر مشکلات تغذیه‌ای و کمبود فاکتورهای غذایی موردنیاز بدن است و پدیده‌ای بسیار دردناک است. 

جالب آنکه بر خلاف تصور عموم شکستگی ناخن به هیچ وجه در اثر کمبود کلسیم رخ نمی‌دهد چرا که تنها یک درصد ناخن از کلسیم تشکیل شده است و در استحکام ناخن‌ها هیچ نقشی ندارد. درمان معضل ناخن‌های شکننده، نیاز به صرف هزینه‌های بالا ندارد و با چند راهکار ساده می‌توان ناخن های صاف و شفاف داشت. در ادامه به ذکر چند مورد از این راهکارها می‌پردازیم.

تغذیه مناسب

از آنجایی که اولین گام برای غلبه بر هر مشکلی رفع زمینه‌های سببی آن است، لازم این که در وهله اول نسبت به تصحیح عادات نادرست غذایی اقدام کرد. مصرف انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و املاح معدنی نه تنها در حفظ سلامت ناخن که برای کل بدن مفید است. از آنجایی که جنس خود ناخن از کراتین است و ویتامین‌هایی چون بیوتین سبب رشد و تقویت ناخن می‌شوند، پس لازم است به منظور حفظ استحکام، رشد و سلامت ناخن‌ها، گوشت، غلات، زرده تخم مرغ، گل کلم، عدس و قارچ را در رژیم غذایی گنجاند. همچنین مصرف فولیک اسید، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین B12 به منظور حفظ سلامت ناخن‌ها پیشنهاد می‌شود.

چرب و مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها

سلامت ناخن‌ها به رطوبت داخلی بدن و نیز چربی سطح و پوست اطراف ناخن وابستگی بسیاری دارد. بنابراین لازم است که با هیدراته کردن بدن به کمک نوشیدن آب کافی و نیز استفاده از روغن‌هایی همچون روغن نارگیل، روغن زیتون گرم شده، روغن ویتامین E و روغن درخت چای، همچنین استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان خصوصا در هوای خشک و سرد از سلامت ناخن‌ها اطمینان حاصل کرد.

استفاده از ماسک ناخن

در این بخش راهکارهای بسیاری وجود دارد مثلا قرار دادن نوک انگشتان در ترکیب آبلیمو و روغن آرگان به مدت ۲۰ دقیقه، استفاده از لیموی طبیعی برای سه تا پنج دقیقه، مخلوط شیر و زرده تخم مرغ برای چند دقیقه، گوجه فرنگی له شده به مدت ۱۰ دقیقه، ترکیب چای سبز، نمک و روغن جوانه گندم به مدت پنج دقیقه، مخلوط روغن بادام، جوجوبا و زیتون برای ۱۰ دقیقه، مخلوط سرکه سیب و آب تنها برای چند دقیقه و استفاده از محلول آب و نمک دریایی به علاوه زرده تخم مرغ، روغن بادام و عسل به مدت نیم ساعت از جمله اقدامات موثر برای حفظ سلامتی ناخن هستند.

استفاده از دستکش هنگام استفاده از پاک کننده‌ها

از آنجایی که استفاده از محلول‌های پاک کننده، شوینده‌های شیمیایی و حتی مایع ظرفشویی به دلیل خشک کردن پوست اطراف و سطح خود ناخن زمینه‌های شکنندگی آن را فراهم می‌آورند، پس لازم است که برای جلوگیری از بروز مشکل در سطح پوست و ناخن از دستکش استفاده کرد.

لازم به ذکر است که وجود مشخصاتی چون درد و تورم، تغییر شکل ظاهری مثل خم شدن به سمت پایین و فر خوردن، نازک و یا ضخیم شدن، وجود سوراخ و یا زبری در سطح ناخن و خونریزی یا کنده شدن پوست اطراف ناخن‌ها نیاز قطعی به مراجعه به پزشک دارد.

کد خبر 367008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.