مهمترین آفت نظام آموزشی کشور فاصله با سند تحول بنیادین است

نطنز- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: مهمترین آفت نظام آموزشی کنونی کشور تاکید بر حافظه محوری، حافظه پروری و فاصله گرفتن از سند تحول بنیادین است.

رضوان حکیم زاده ابیانه در حاشیه دیدار با معلمان و مدیران مقطع ابتدایی مدارس بادرود در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز با اشاره به مهمترین آفت نظام آموزشی اظهار کرد: مهمترین آفت و آسیب نظام آموزشی کنونی کشور تاکید بر حافظه محوری، حافظه پروری و فاصله گرفتن از سند تحول بنیادین است.

وی گفت: خوشبختانه با توجه فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: «سند تحول بنیادین یک نقشه راه است» امیدواریم با تصویب زیر نظام های سند تحول و با حرکتی که وزارت آموزش و پرورش آغاز کرده از حافظه محوری و حافظه پروری به سمت محور قرار گرفتن تربیت و  مهارت آموزی پیش برویم و بتوانیم این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تفاوت ارزشیابی کیفی توصیفی دوره ابتدایی و نمره گذاری دوره متوسطه اول خاطرنشان کرد: ارزشیابی کیفی توصیفی یک اندیشه مترقی و یک تغییر اساسی شیفت از یادگیری به ارزشیابی برای یادگیری است.

وی تاکید کرد: در رابطه با اصلاح آیین نامه این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش این چالش مورد توجه قرار گرفته است تا فاصله ارزشیابی دانش آموزان دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول کمتر شود.

حکیم زاده ابیانه با اشار به بازنگری در کتب ابتدایی که حجیم و سنگین بوده و متناسب با سن دانش آموزان ابتدایی نیست ادامه داد: در رابطه با کتاب‌های درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مسئول است اما در اهداف برنامه‌های آموزشی که برگرفته از سند تحول است مقرر شد کتاب‌ها در راستای اهداف دوره‌های تحصیلی مصوب شود و به تناسب افراد و وزن کتاب‌ها اگر نیاز باشد اصلاحیه و بازنگری هم انجام می‌شود و از تمرکز بر روی فقط کتاب درسی باید حرکت کرده و به سمت یادگیری متعدد پیش برویم تا در دوره ابتدایی فقط کتاب درسی محور کار قرار نگیرد.

کد خبر 366995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.